Hoofdmenu

Veldmuis?

Gestart door TonH, oktober 12, 2021, 20:33:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

TonH

https://waarneming.nl/observation/220901143/
Veldmuis
1 ziek/gewond
2021-07-23 17:51
Spaarndam - Akkers Noorderweg (NH)

NIA gaf aan Veldmuis, maar was niet zeker. Is de foto scherp genoeg voor iemand om te kunnen bevestigen wat de Reiger die dag op het menu had staan?

Rob Koelman

Veldmuis klopt wel.

Woelmuis met niet al te donkerbruine rugvacht zonder rode tinten, witte buikvacht, korte staart, biotoop (grasland) klopt ook...
Met vriendelijke groet, Rob

TonH

Dank voor je reactie.

Ik heb nog even tussen mijn foto's gezocht en vond ook nog een opname waarbij de Reiger de rugzijde van zijn prooi toonde. Heb de foto aan de waarneming toegevoegd.
Maakt dit de keuze tussen Veld- en Woelmuis duidelijker?

Rob Koelman

#3
Citaat van: TonH op oktober 13, 2021, 15:39:19 PMDank voor je reactie.

Ik heb nog even tussen mijn foto's gezocht en vond ook nog een opname waarbij de Reiger de rugzijde van zijn prooi toonde. Heb de foto aan de waarneming toegevoegd.
Maakt dit de keuze tussen Veld- en Woelmuis duidelijker?

Woelmuis is een verzamelnaam. Hieronder vallen in ons land veldmuis, aardmuis, noordse woelmuis, ondergrondse woelmuis, rosse woelmuis en woelrat.

(Het is dus een veldmuis)


Aanvulling: bij gedrag staat nu 'ziek/gewond'. Eigenlijk zou hier 'prooi van' moeten staan, maar die categorie bestaat helaas niet. Beter is het wellicht om dan maar het neutrale 'ter plaatse' te gebruiken.
Met vriendelijke groet, Rob

TonH

Aha. Ik had al gezien dat Woelmuis de groepsnaam was, maar dacht dat Veldmuis niet zeker was.

Ben met je eens dat 'prooi van' een betere (laatste) activiteit van de muis zou zijn, maar zal de activiteit terugzetten naar 'ter plaatse'.

Nogmaals dank,
Ton