Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, augustus 27, 2021, 14:39:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

#330
Daan & Martijn. Muziek voor de oren.
Alleen niet gelijk meetings willen organiseren. Eerst zorgen voor documentatie.
Als jullie samen nu eens een stuk schrijven die het doel en het proces beschrijven.
Hier zie je een voorbeeld https://waarneming.nl/download/High level requirements Species Information.pdf
Dit is natuurlijk wel een heel uitgebreid voorbeeld, maar puur om jullie een idee te geven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

#331
De huidige rapportage-mogelijkheid op de oude site is op zich nu prima als mogelijkheid, maar het wordt nu (gelukkig maar?) weinig gebruikt. Als dit vrije tekstveld veel zou worden gebruikt zou ik er als validator waarschijnlijk stapeldol van worden. Ik kan niet in het hoofd kijken van iemand die van alles vindt dat niet klopt aan een waarneming. Of juist alleen maar namen roept die gedeeltelijk onjuist zijn gespeld en mogelijk helemaal niet kloppen. Veel tact is er meestal in die commentaren ook niet te bespeuren. "Dit klopt helemaal niet" en "Volgens mij is Pietje daar niet eens geweest".

Als we het niet eens worden over échte crowdvalidatie (iedereen is gelijk en heeft evenveel rechten) denk ik toch meer aan een soort van meevalideren bij ongekeurde waarnemingen van zeg een maand en meer oud aan de hand van een aantal te bedenken standaardmeldingen. Bijvoorbeeld; Aanplant in een tuin/perk/park, Foto hoort hier niet thuis (voorwerp , mens etc), foto is tegen de regels (nestfotografie, dieren in de hand), en soortsuggestie met naam uit de database (die door een validator kan worden overgenomen), en bij ongekeurde waarnemingen: is volgens mij juist (+1). Voor goedgekeurde mogelijke onjuistheden zou ik standaard doorverwijzen naar de verschillende forumtopics bij de soortgroepen. Zijn er ook al eeuwen, worden veelal niet of nauwelijks gebruikt. Houden zo.

Als dergelijke 'meevalidaties' echt veel gebruikt gaan worden wil je ze als validator ook kunnen sorteren op bijvoorbeeld melder en type melding. Iemand die veel 'meevalideert' en dat goed doet kun je het best snel vragen of ie wil meedoen met 'echt valideren'. Dat laatste lijkt me ook 1 van de belangrijkste doelen, want volgens mij blijft meevalideren, ook met mijn voorstel, voornamelijk extra en niet al te leuk validatorwerk.

Ik ben eigenlijk voor échte crowdvalidatie. Bij echte crowdvalidatie schaffen we naar mijn idee validatoren gewoon af.

Joris12345

Ik zou heel graag...

voor een waarneming kunnen bedanken! Een haalbare verandering die volgens mij echt een gigantische verbetering is.

Dus binnen iedere waarneming ergens een knop voor een 'like' of een 'bedankje', dat kan worden gegeven door zowel de community als door validatoren/onderzoekers. Ik denk dat we allemaal weten hoe blij we kunnen zijn met een zeldzaamheid die iemand anders heeft ontdekt, of juist een niet-zeldzaamheid die we nog zochten. Terwijl validatoren/onderzoekers op deze manier ook hun waardering kunnen achterlaten wanneer een soort op een nieuwe locatie is gevonden bijvoorbeeld, of een nieuw nestgeval betreft.

Het zelf ontdekken van soorten zou hoe dan ook vele malen leuker worden! En ik denk dat er meer door ontdekt zou worden, waar de twitchers uiteindelijk ook weer blij mee zijn... en wat ze dan ook nog eens kunnen uiten!

Sterker nog, ik baal wel eens dat ik niet weet of iemand uberhaupt opkijkt van de bijzondere libelle, gewonde vogel of zeldzame sluipwesp die ik op de kaart zet. En tegelijkertijd zou ik een waarnemer willen bedanken als zijn honderdste purperreiger mij geholpen heeft er een te vinden. Het zou waarneming.nl socialer maken en dat lijkt me altijd goed.

Helemaal leuk zou het zijn als je het aantal gekregen bedankjes ergens in je profielpagina terug zou kunnen vinden. Ook al is het aantal bedankjes nooit precies vergelijkbaar tussen diersoorten of gebruikers - dat hoeft ook helemaal niet!

Dit is mijn grootste wens voor waarneming.nl. Ik heb een lijstje met meer wensen (niet schrikken Hisko), maar deze wil ik alle aandacht geven. Kritiek is ook van harte welkom!

Groeten Joris

hiskodevries

Joris, dat onderdeel is zelfs bij de start van de nieuwe site benoemd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Citaat van: Joris12345 op juni 20, 2023, 11:12:02 AMIk zou heel graag...

voor een waarneming kunnen bedanken! Een haalbare verandering die volgens mij echt een gigantische verbetering is.

Dus binnen iedere waarneming ergens een knop voor een 'like' of een 'bedankje', dat kan worden gegeven door zowel de community als door validatoren/onderzoekers. Ik denk dat we allemaal weten hoe blij we kunnen zijn met een zeldzaamheid die iemand anders heeft ontdekt, of juist een niet-zeldzaamheid die we nog zochten. Terwijl validatoren/onderzoekers op deze manier ook hun waardering kunnen achterlaten wanneer een soort op een nieuwe locatie is gevonden bijvoorbeeld, of een nieuw nestgeval betreft.

Het zelf ontdekken van soorten zou hoe dan ook vele malen leuker worden! En ik denk dat er meer door ontdekt zou worden, waar de twitchers uiteindelijk ook weer blij mee zijn... en wat ze dan ook nog eens kunnen uiten!

Sterker nog, ik baal wel eens dat ik niet weet of iemand uberhaupt opkijkt van de bijzondere libelle, gewonde vogel of zeldzame sluipwesp die ik op de kaart zet. En tegelijkertijd zou ik een waarnemer willen bedanken als zijn honderdste purperreiger mij geholpen heeft er een te vinden. Het zou waarneming.nl socialer maken en dat lijkt me altijd goed.

Helemaal leuk zou het zijn als je het aantal gekregen bedankjes ergens in je profielpagina terug zou kunnen vinden. Ook al is het aantal bedankjes nooit precies vergelijkbaar tussen diersoorten of gebruikers - dat hoeft ook helemaal niet!

Dit is mijn grootste wens voor waarneming.nl. Ik heb een lijstje met meer wensen (niet schrikken Hisko), maar deze wil ik alle aandacht geven. Kritiek is ook van harte welkom!

Groeten Joris

Beste Joris,

Ik mag hopen dat dit never en nooit doorgevoerd wordt op de portals van Observation International!!!! De hele qwereld hangt tegen woordig aan elkaar van likes, duimpjes en weet ik wat al niet meer voor het maar o zo zichtbaar zijn van alle egootjes. Bah, bah, bah, en nog eens driewerf BAH. We hebben al meer dan genoeg "socials"!!!!! Laat de portals van Observation Internatinal aub blijven wat ze zijn, serieuze invoerportals voor alles wat er aan organismen in de natuur te vinden is. Met daarachter de gedachte en wens om een serieuze database op te bouwen betreffende de ganse natuur en dan weer ten dienste staat voor educatie, onderzoek, beleid en beheer, en uiteraard het plezier van de natuurbeleving!! Al eens bedacht hoeveel nodeloze serverruimte, en dus energie en dus koelingssystemen  voor al die nodeloze en nutteloze egotripperij benodigd is???

Nee dus, nu niet en nooit niet wat mij betreft!!!!!!!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Joris12345

Bedankt voor de reacties.

Citaat van: hiskodevries op juni 20, 2023, 11:15:30 AMJoris, dat onderdeel is zelfs bij de start van de nieuwe site benoemd.


Hisko, ik begrijp je niet helemaal. Bedoel je vogelskijken.nl? Of dat alles overgaat op observation.org? Ik zie er mijn wens even niet benoemd worden.


Citaat van: Jan Mudde op juni 20, 2023, 12:06:43 PMBeste Joris,

Ik mag hopen dat dit never en nooit doorgevoerd wordt op de portals van Observation International!!!! De hele qwereld hangt tegen woordig aan elkaar van likes, duimpjes en weet ik wat al niet meer voor het maar o zo zichtbaar zijn van alle egootjes. Bah, bah, bah, en nog eens driewerf BAH. We hebben al meer dan genoeg "socials"!!!!! Laat de portals van Observation Internatinal aub blijven wat ze zijn, serieuze invoerportals voor alles wat er aan organismen in de natuur te vinden is. Met daarachter de gedachte en wens om een serieuze database op te bouwen betreffende de ganse natuur en dan weer ten dienste staat voor educatie, onderzoek, beleid en beheer, en uiteraard het plezier van de natuurbeleving!! Al eens bedacht hoeveel nodeloze serverruimte, en dus energie en dus koelingssystemen  voor al die nodeloze en nutteloze egotripperij benodigd is???

Nee dus, nu niet en nooit niet wat mij betreft!!!!!!!

Grtz, Jan

Hoi Jan,
Gevoelsmatig snap ik je reactie. Toch lijkt het me een beetje kort door de bocht om alle kenmerken van social media als iets kwaads te zien en daar dan maar zo ver mogelijk uit de buurt te moeten blijven. Dat gaat inhoudelijk niet in op mijn wens - ik heb het niet over algoritmes die je clickbait-content gaan voorschotelen, ik heb het letterlijk over 'bedankjes'. Naar mijn mening bedankjes die mensen verleiden om méér de natuur in te gaan, en meer aan onderzoek/educatie/etc. bij te dragen in plaats van te twitchen. En dat laatste is toch wel een beetje wat de Observation International frontpage van nu juist promoot... zo wetenschappelijk vind ik dat niet.

Wat serverruimte betreft kan ik je gerust stellen. Een bedankje (integer 0/1) en wat registratietabellen kosten niets vergeleken met foto's, gebiedscoordinaten of herkenningssoftware.

En tenslotte: de niet-bedankers hebben nergens last van!

hiskodevries

@joris, een 7 jaar geleden toen de nieuwe site beschreven werd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

In het invoerscherm op de site zou ik het prettig vinden als de Enter-knop weer dezelfde impact zou krijgen als op de oude site, namelijk dat wanneer je een soort geselecteerd hebt je met Enter de waarneming opslaat. Zou het mogelijk zijn om dat weer terug te brengen? Het zou een heleboel geklik schelen.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Tom Damm

In het invoerscherm zou het fijn zijn als het bevestigen van de soortnaam ook weer met de Tab-toets zou kunnen; in de velden hieronder kan je wel je keuze daarmee bevestigen. De soortnaam moet je nu selecteren met Enter (of de muis).

Groet, Tom
Groet, Tom

lukasverboom

Een opmaak-wens: kunnen op de voorpagina de foto's onder de recente zeldzaamheden komen? De mensen die de website bezoeken komen daar vaak toch om recente zeldzaamheden te bekijken, en het is irritant dat je daarvoor moet scrollen. Een van de redenen die ik hoor waarom mensen de oude site gebruiken is omdat dan direct de recente zeldzaamheden in beeld zijn.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

hiskodevries

Citaat van: Tom Damm op juni 24, 2023, 18:35:14 PMn het invoerscherm zou het fijn zijn als het bevestigen van de soortnaam ook weer met de Tab-toets zou kunnen; in de velden hieronder kan je wel je keuze daarmee bevestigen. De soortnaam moet je nu selecteren met Enter (of de muis).
ik kan met de tab toets geen selectie bij gedrag en aktiviteit maken, moet overal een enter geven
Dat laatste is ook het antwoord op de wens van Daan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel234

#341
Citaat van: lukasverboom op juni 25, 2023, 22:11:07 PMEen opmaak-wens: kunnen op de voorpagina de foto's onder de recente zeldzaamheden komen?
Wat is de toegevoegde waarde van foto's van niet-recente waarnemingen uit 2015 en 2016 op de voorpagina? Is weglaten niet een betere optie (of actuelere fotos tonen)...

Zie ook een eerdere wens:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,500770.msg2549672.html#msg2549672

hiskodevries

nee, ik vermoed niet dat de ontwerpers daar mee akkoord gaan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gbeersma

En dat lijkt me ook terecht. Als je alleen (foto's van) recente waarnemingen in je database wilt kun je later nooit statistieken maken waaruit de voor- of achteruitgang van soorten blijkt.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

OlivierO

Citaat van: gbeersma op juni 26, 2023, 14:38:44 PMEn dat lijkt me ook terecht. Als je alleen (foto's van) recente waarnemingen in je database wilt kun je later nooit statistieken maken waaruit de voor- of achteruitgang van soorten blijkt.

Het gaat'em toch enkel over het tonen van de foto's, niet over het invoeren?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

gbeersma

Je hebt gelijk, foutje van mijn kant.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Denis Bruins

Ik zag het er niet tussenstaan, maar het lijkt mij handig dat men de optie heeft om zelf al een soortgroep te selecteren voor NIA. Hoewel, het blijft grappig wanneer NIA een geelgors op een blaadje ziet zitten.

Matthijs Molenaar

#347
Zou het mogelijk gemaakt kunnen worden dat als je globaal zoekt via Waarneming.nl, de gebruikers ook meegenomen worden? Zie screenshot, als ik bijvoorbeeld op 'Hisko de Vries' zoek, dat dan bij het kopje 'gebruikers' die naam komt.
Als je op een soort-, taxonomie of gebiedsnaam zoekt worden ze wel meteen meegenomen dus het is vreemd om 'gebruikers' dan niet mee te nemen. Of lukt dit niet met de servers o.i.d.?

En meteen nog een vraag: de balk 'gebruik ###scherm voor meer zoekopties' staan op verschillende plekken bij ieder onderdeel. Kan dit rechtgetrokken worden?

Sorry, ik ben autistisch :P
Screenshot gebruikerzoeken.jpg
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Jan Mudde

Citaat van: Matthijs Molenaar op juli 21, 2023, 13:52:16 PM
Citaat van: OlivierO op juli 21, 2023, 13:33:43 PM
Citaat van: Matthijs Molenaar op juli 20, 2023, 20:26:14 PMSorry, ik ben autistisch :P

 :duim:
Het was maar sarcastisch hoor  ;D

Nou da weet je met die autisten maar nooit  ;)  :huh:  :rolleye:   ;D

Grtz, Jan

(en ik mag het zeggen want heb vier jaar een relatie gehad met een dame op het spectrum en daarven drie jaar samengewoond met haar. Ben erg gesteld geraakt op mensen met iets ASS-achtigs !!!)
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Matthijs Molenaar

Citaat van: Jan Mudde op juli 21, 2023, 20:09:22 PM
Citeer
Citeer
CiteerSorry, ik ben autistisch :P

 :duim:
Het was maar sarcastisch hoor  ;D

Nou da weet je met die autisten maar nooit  ;)  :huh:  :rolleye:   ;D

Haha, je weet t nooit zeker inderdaad ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

IJsvogelaar

Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2023, 13:57:58 PM
Citaat van: IJsvogelaar op februari 25, 2023, 20:18:53 PM
Citaat van: IJsvogelaar op februari 24, 2023, 21:23:22 PM*Zou er bij de Levenslijst op de nieuwe site ook een knop kunnen komen (net als op de oude site) waarmee je je waarnemingen naar bijv. Excel kunt kopiëren?

Is hier ook een antwoord op?
leg mij eens uit waarom je dat zou willen?

Om een eigen backup te maken.
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

hiskodevries

dat kun je zelf doen . met ingedrukte muisknop over dat scherm naar beneden aaien copy en paste in excell
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Kristof.E

Hallo allemaal!
Ik zit met een vraagje waar misschien al eens op geantwoord is maar ik probeer het hier even.
Ik geef al een tijd waarnemingen in België op, en vorig weekend ben ik op tweedaagse richting het noorden van Friesland getrokken voor wat vogels te gaan zien, deze zijn ingegeven op de .nl site.

Nu komt de vraag, is het mogelijk om een gezamelijke lijst van mijn soorten terug te vinden (die ik dus in BE en NL gevonden heb)? Nu staan ze apart op 2 sites wat jammer is, ook omdat ik dicht aan de grens woon en dus wel eens vaker richting noorden wil gaan.

OlivierO

Citaat van: Kristof.E op juli 31, 2023, 18:42:44 PMHallo allemaal!
Ik zit met een vraagje waar misschien al eens op geantwoord is maar ik probeer het hier even.
Ik geef al een tijd waarnemingen in België op, en vorig weekend ben ik op tweedaagse richting het noorden van Friesland getrokken voor wat vogels te gaan zien, deze zijn ingegeven op de .nl site.

Nu komt de vraag, is het mogelijk om een gezamelijke lijst van mijn soorten terug te vinden (die ik dus in BE en NL gevonden heb)? Nu staan ze apart op 2 sites wat jammer is, ook omdat ik dicht aan de grens woon en dus wel eens vaker richting noorden wil gaan.

Ik denk niet dat je die ENKEL van BE en NL kan samenvoegen. Wat je wel kan is ALLES van de wereld bekijken via deze link.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Kristof.E

Citaat van: OlivierO op augustus 01, 2023, 14:18:02 PM
Citaat van: Kristof.E op juli 31, 2023, 18:42:44 PMHallo allemaal!
Ik zit met een vraagje waar misschien al eens op geantwoord is maar ik probeer het hier even.
Ik geef al een tijd waarnemingen in België op, en vorig weekend ben ik op tweedaagse richting het noorden van Friesland getrokken voor wat vogels te gaan zien, deze zijn ingegeven op de .nl site.

Nu komt de vraag, is het mogelijk om een gezamelijke lijst van mijn soorten terug te vinden (die ik dus in BE en NL gevonden heb)? Nu staan ze apart op 2 sites wat jammer is, ook omdat ik dicht aan de grens woon en dus wel eens vaker richting noorden wil gaan.

Ik denk niet dat je die ENKEL van BE en NL kan samenvoegen. Wat je wel kan is ALLES van de wereld bekijken via deze link.
Oh dit vind ik prima zo, dank voor de tip!

marijn

https://benelux.observation.org/ blijkt ook te bestaan.
(NB: in de titel van de site ontbreekt een land)
Marijn Prins

Kristof.E

Citaat van: marijn op augustus 01, 2023, 20:54:13 PMhttps://benelux.observation.org/ blijkt ook te bestaan.
(NB: in de titel van de site ontbreekt een land)
Er zijn meer sites dan ik gedacht had haha.

Matthijs Molenaar

Is het mogelijk om ergens bij je profiel een commentaaroverzicht te krijgen? (En voor admins ook als er een reactie is van een waarnemer?) En als het kan ook een melding in ObsIdentify als er nieuw commentaar is geplaatst bij een waarneming die via ObsIdentify geüpload is?
Dit is een oplossing voor meerdere problemen:
- Mensen die geen mails krijgen bij commentaar (ik ken er intussen al ongeveer 5 maar het zullen er vast veel meer zijn) kunnen makkelijker controleren of er commentaar is geplaatst bij een waarneming
- Bij plaatsing van commentaar zijn mensen die de waarneming via ObsIdentify hebben ingevoerd veel beter bereikbaar
- Als er voor gekozen kan worden om bij geen enkel commentaar of reactie een mail te krijgen, worden mensen niet overspoeld met mails

Dit lijken mij best veel belangrijke punten, bij stap 2 kunnen admins bijvoorbeeld weer meer de motivatie krijgen om ObsIdentify-waarnemingen te valideren (die is nu weg omdat die mensen amper bereikbaar zijn).

Ik weet niet of een meerderheid mensen dit wil, maar al meerdere mensen heb ik over het idee gehoord.
Of is dit onmogelijk om toe te passen op waarneming.nl en ObsIdentify?  ;D
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)