Met z'n allen: Plantengallen - 'Gal van de week' Rode hertshooigalmug

Gestart door Henri van Dodeweerd, augustus 10, 2021, 21:09:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Rode hertshooigalmug

Tijdens mijn laatste vakantie kwam ik langs een pad bij de Lemelerberg Sint-Janskruid tegen. Wat mij opviel was dat in een deel van de planten de bovenste bladeren tot een kluit opgevouwen waren. Een nadere inspectie leerde me dat er een aantal ook een opening zat. Enig speurwerk leerde mij dat dit de gal van de Rode hertshooigalmug is.

Naast de Rode hertshooigalmug - Dasineura hyperici is er ook nog een Witte hertshooigalmug - Dasineura serotina. Beide soorten vormen gallen in de topbladeren van de planten. De soorten planten waarop de gal aangetroffen kan worden zijn: Sint-Janskruid, Fraai hertshooi en nog wat soorten die niet in waarneming.nl voorkomen (Bron: bladmineerders.nl).

Om de soorten uit elkaar te houden, is vooral de kleur van de larve belangrijk. Bij de Rode hertshooigalmug is de larve eerst wit, maar verkleurd later naar oranje of rood. Bij de Witte hertshooigalmug blijft die wit. Deze laatste verpopt overigens in de grond, de Rode verpopt in de gal.

Hieronder enkele foto's die ik van de soort maakte (nog geen goedkeuring ;))..






De soort staat in waarneming als vrij algemeen te boek, maar is nog maar 14 keer ingevoerd, in 12 km-hokken. Wat opvalt is dat deze hokken wel verspreid liggen over het hele land.

Het zou leuk zijn als we komende periode gericht zouden gaan zoeken naar deze soort(en), zodat we een duidelijker beeld krijgen van de verspreiding van deze soort..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd


gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henri van Dodeweerd

Deze week in Heerde het Sint-Janskruid afgezocht naar deze gal. Ik vond er een heleboel maar ik zag wel wat verschillen. Ik heb ze beide voorgelegd aan dhr. Ellis. Hij geeft ook aan dat dit lastige soorten zijn.

De eerste die ik zag trof ik aan op twee planten. Ik heb een paar gallen open gemaakt. In een enkele trof ik een klein wit larfje aan. In andere exemplaren geen larfje. Dhr. Ellis gaf aan dat dit vermoedelijk de Rode hertshooigalmug - D. hyperica is.



Op veel andere planten zaten de andere gallen. Ook weer wat gallen open gemaakt. In veel gallen trof ik meerdere kleine witte larfjes aan. Dhr. Ellis gaf aan dat dit waarschijnlijk de Witte hertshooigalmug - D. serotina is.





Dhr. Ellis gaf aan dat het bij deze soorten goed is de hele populatie te onderzoeken op verschillende stadia van de larven. Die tip wil ik jullie niet onthouden..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd