Beroerde resolutie foto's

Gestart door SlechtValk, juli 07, 2021, 01:23:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Vandaag is er iemand heel fanatiek gaan vogelen en ObsIdentifyen in de Groene jonker, maar dit heeft toch wel een vervelend effect...

De kwaliteit van de foto's is zodanig slecht dat deze absoluut niet geschikt zijn voor determinatie... Bij sommigen valt er nog wat van te maken, maar met zoooo weinig pixels verbaas ik me er absoluut niet over dat determinatie in sommige gevallen er ver vanaf zit.

Mijns inziens zouden resterend aantal pixels wat door de NIA gepompt wordt NA inzoomen in de app, toch op zijn minst wat hoger zou moeten zijn dan dit, want hier hebben we erg weinig aan...

Kan er niet gewoon een minimum afmeting (in pixels) en gekoppeld daaraan een maximum zoomfactor komen...

Ook lijkt het me zinvol om bij de determinatie de zeldzaamheid mee te nemen... ik heb geen idee in hoeverre dat al gebeurt (ik heb de indruk dat het puur o.b.v. visuele zaken gedaan wordt), maar mijns inziens is het niet zo zinvol om bij dit soort beroerde foto's allemaal zeldzame soorten (grote geelpootruiter, amerikaanse wintertaling, grote grijze snip, witoogeend, zwarte ibis) te suggereren...

niets ten nadele van de waarnemer, die is natuurlijk ook maar gewoon aan het gebruiken wat er beschikbaar is, maar de app zou dit mijns inziens gewoon niet moeten accepteren...

https://waarneming.nl/users/378821/photos/
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Overigens kan ik me ook niet aan de indruk onttrekken, dat een slechte kwaliteit foto eerder in determinatie als een zeldzame soort resulteert dan een goede foto...

Ik zou me kunnen voorstellen dat dit komt omdat van veel zeldzame soorten vooral veel foto's van matige kwaliteit zijn, terwijl van algemene soorten er minder snel genoegen genomen wordt met slechte kwaliteit en er daarom meer van goede kwaliteit zijn...

Als je voor zeldzame soorten meer matige foto's in het model pompt dan voor algemene soorten, denk ik dat het model snel o.b.v. kwaliteit "beslist" dat het een zeldzaamheid is...

Het is daarom volgens mij belangrijk dat gemiddeld gezien de kwaliteit die in het model verwerkt worden gemiddeld gezien hetzelfde is tussen soorten onderling, of er op een ander manier voor gecompenseerd wordt...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.