Bij iedere plek waar NIA op dit moment toegepast wordt is het volgens mij verplicht om ook een locatie op te geven. Doorgaans is die locatie ook al bekend vóórdat NIA aangeroepen wordt. Met die locatie kan de output van NIA gefilterd worden op basis van de soortenlijst van België (in het geval van waarnemingen met een locatie in België) en Nederland (in het geval van waarnemingen met de locatie in België). Ik doel hierbij dan vooral op de apps, bij invoer via wrn.nl kan simpelweg aangenomen worden dat gefilterd moet worden op de NL soortenlijst, ook in het geval dat geen locatie met de foto mee komt, en hetzelfde geldt voor wrn.be en België.
Dit filteren kan 'ingebouwd' worden in NIA, maar kan ook op een soort tussenstation worden gedaan, of zelfs on-device (maar dan moeten daar de soortenlijsten gedownload worden, wat een beetje overdreven is bij iedere download van ObsMapp, iObs of ObsIdentify). Je zou dan ook nog kunnen overwegen om ieder percentagepunt dat 'verloren gaat' door dit filteren van taxa evenredig toe te kennen aan de overgebleven voorgestelde taxa, maar daar zitten naast voordelen ook wel wat nadelen aan.
Daar zou ik het overigens wel bij laten, en bij Observation.org dan maar alles voor ieder land toelaten wat NIA aanreikt, mede doordat de soortenlijsten per land daar niet vaak niet voldoende gedefinieerd zijn hiervoor. Alles is op Observation.org overigens beter dan het huidige BE/NL model.