Honderden vogels en eieren in beslag genomen

Gestart door Pim, juni 07, 2007, 16:50:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

CiteerHonderden vogels en eieren in beslag genomen
Uitgegeven: 7 juni 2007 15:54
Laatst gewijzigd: 7 juni 2007 15:55

DEN HAAG - Politie, justitie en de Algemene Inspectiedienst van het ministerie van Landbouw hebben tijdens doorzoekingen meer dan tweehonderd vogels, honderden eieren en twaalf vuur- en slagwapens in beslag genomen. De acties vonden plaats in Friesland, Groningen, Overijssel, Zuid-Holland en Limburg. Zes personen zijn aangehouden.

Dat maakte het Openbaar Ministerie in Den Haag donderdag bekend. Justitie verdenkt de verdachten van het langdurig en op grote schaal illegaal rapen van eieren om deze te laten uitbroeden.



Ook zouden zij jonge vogels uit nesten hebben gehaald om deze te verhandelen. De Flora en Faunawet verbiedt dat.

Pootringen

Om de dieren 'legaal te maken' zouden ze zijn voorzien van pootringen. De benodigde documenten zouden hierbij vals zijn opgemaakt. De vogels zijn ondergebracht bij een opvangadres. De verdachten zitten vast.

Bij de doorzoekingen werden ook meer dan duizend uitgeblazen eieren gevonden van beschermde vogelsoorten uit zowel Nederland als het buitenland.

Bovendien lagen bij de verdachten een aantal broedmachines en illegale vangmiddelen als netten en lijmstokken.


Bron: Nu.nl.

Mede vanwege een aantal gekken is het belangrijk om kwetsbare vogelsoorten (broedgevallen met name) onder embargo in te voeren.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Tim Asbreuk

#1
Dit is de reden waarom ik geen enkele waarneming meer op de site zet.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

CiteerDit is de reden waarom ik geen enkele waarneming meer op de site zet.
Geef je het dan wel nog door? Ik geef momentee veel pas een paar dagen later door of weken, het komt toevallig zo uit maar ik kijk zeker ook naar soorte die kwetsbaar zijn van nesten, ik voer de nesten ook niet 100% nauwkeurig in, maar vaak een 20 tot 30 meter van het nest,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rinie van Reenen

CiteerDit is de reden waarom ik geen enkele waarneming meer op de site zet.
Dat lijkt me dan net weer wat radicaler dan nodig is. Waarnemingen op de site plaatsen is voor veel zaken (bijvoorbeeld bescherming, informatie) erg nuttig; het onder embargo stellen van kwetsbare waarnemingen lijkt me afdoende tegen bovenstaande praktijk.
Groet, Rinie van Reenen

Jos Welbedacht

Maar ze zitten in ieder geval vast.
Schuldig of onschuldig, ik hou niet van lijmstokjes e.d.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

laatvlieger

CiteerDit is de reden waarom ik geen enkele waarneming meer op de site zet.
Zet alles onder embargo, of vraag via info@waarneming.nl s.v.p. aan of kwetsbare situaties vervaagd kunnen worden. Maar niet invoeren si ontzettend zonde, er gaat dan ook veel waardevolle informatie verloren.

Geef dan in ieder geval de gewone soorten door, die niet gewild zijn bij verzamelaars, of geef waarnemingen buiten het broedseizoen door.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Tim Asbreuk

CiteerZet alles onder embargo,

Dat vind ik ook raar op waarneming.nl

Zet je een adder of een boomkikker op embargo (misschien gaat dit ook wel automatisch). Staat de foto er gewoon bij. Net of die mensen met slechte bedoelingen de soort niet kunnen herkennen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

De foto laat gewoon geeft determinatie zekerheid en kan andere waarnemers helpen soorten te determineren,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

#8
ja, dat snap maar het heeft dan weinig zin om het embargo op de soortnaam te zetten.


Ik snap ook wel dat jullie graag willen dat waarnemingen gedeeld worden. Wil ik zelf ook graag. Alleen zijn er bij mij in de buurt al adders gestolen uit veengebieden en op marktplaats gezet.

Roofvogels vegiftigd.

Nesten verstoord.


Vooral na de nest verstoring en het stelen van adders heb ik besloten om al mijn waarnemingen te verwijderen.

P.S.

Ben wel aan het nadenken om misschien toch mijn waarnemingen hier te gaan vermelden.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Rinie van Reenen

Beste Tim,

Het embargosysteem werkte inderdaad niet optimaal. Er wordt echter wel aan gewerkt! Houdt dit (http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=15&st=560&) topic in de gaten!
Groet, Rinie van Reenen

Tim Asbreuk

Goed nieuws voor jullie. Ben van plan mijn waarnemingen weer te gaan plaatsen. Ik laat alleen de (zeldzame)broedvogels buiten beschouwing of op embargo.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Super, en doe maar op embargo, en voor meer zekerheid desnoods op Km hok nivo of later invoeren,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Kwam toevallig in dit topic terecht.

Het verbaast me toch een beetje dat iemand in  juni 2007 een vraag stelt over een manier van invoeren van gegevens en daar in september 2007 nog geen antwoord op heeft :wacko:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Sjoerd v Wierst

Nou door in je invoer scherm te kiezen: Km hok vervaging of onder embargo tot...
Volgens mij maximaal een jaar, bij sommige soorten gaat dit automatisch tot in het oneindige.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Jeroen Nagtegaal

Embargo is meen ik max tot 2030, zo was het in de oude versie, KM hok vervaging is voor altijd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

Wim ik ben er inmiddels al achter en als het nodig is maak ik gebruik van het embargo systeem. Ik voer al een lange tijd weer waarnemingen in maar denk altijd goed na voordat ik iets meld.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Het viel me op dat je die vraag in juni 2007 had gepost, en dat er nog niemand een antwoord had gegeven op 11 september 2008.

Komt ook een beetje vreemd over voor andere bezoekers van het topic.
aar het is inmiddels opgelost dus verder geen punt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels