Op basis van de startmelding van Rutger dacht ik dat kleine kroonbladen en 3 meeldraden onderdeel waren van kenmerken die pasten bij Stellaria ruderalis, maar het artikel van Lepsi lezend zijn die twee kenmerken niet onderscheidend. Geen wonder dat mijn exemplaar dus gewoon Vogelmuur was. Het Duitse artikel van Bomble bevestigt dat er veel overlap is in de morfologische kenmerken met Gewone vogelmuur (Stellaria media s.s.) en dat het niet mogelijk is om S. ruderalis met zekerheid te benoemen zonder controle van de 'gestekelde' zaden.
Ik concludeer dat als je hem wil vinden je vooral moet zoeken naar
* 'grote' planten (minstens 30 cm hoog),
* geelgroenige kleur (ipv middel of donkergroen),
* bloeiwijze aan het begin van de bloei compact.
* onderste takken van de bloeiwijze zijn niet duidelijk verschillend van lengte.
Als je dat hebt gevonden moet je de zaden controleren. Zonder zaden geen bevestiging.
De sleutelstap uit het artikel van Lepsi:
3a Tubercles on seeds long, conical, longer than wide, with a few or no papillae on the upper part of their surface.
– Plants up to 80 cmhigh, ± yellowish-green; upper leaves and bracts ovate or elliptical; inflorescence
at first usually condensed, the first internodes of dichasium branches not remarkably unevenly long; pedicels
not remarkably thin, (0.16–) 0.24–0.32 (–0.48) mm wide; petals shorter or as long as sepals; stamens
3–5 (–10); stigmas mostly ascendent to rarely erect, with only the apex revolute; seeds light brown to dark
brown
=> S. ruderalis
3b Tubercles on seeds short, flat-topped or rounded, rarely shortly conical, usually as high as wide, with scattered
to abundant papillae on the upper part of their surface. – Plants low (and often prostrate) to tall, up to
50 cm high, green to dark green; upper leaves and bracts often broadly ovate or elliptical; inflorescence not
condensed, the first internodes of dichasium branches remarkably unevenly long; pedicels not remarkably
thin, (0.16–)0.32–0.40(–0.48) mm wide; petals shorter or as long as sepals; stamens 3–5(–10); stigmas
mostly erect, with only the apex revolute; seeds brown to dark brown
=> S. media