onbekende roofvogel

Gestart door evertdirks, mei 27, 2008, 14:09:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

evertdirks

Zondag boven het fochteloerveen vloog een vogel ter grote van een grote buizerd.
Een zeer lichte aaneengesloten tekening over de gehele schouders die op grote afstand duidelijk waarneembaar was.
Verder egaal donkerbruin van boven ,de tekening aan de onderkant was moeilijk te zien door de matige kijk omstandigheden en de afstand.
Regelmatig cirkelend en biddend over het open terien in de omgeving waar de pootpootvalken waren waargenomen.

Iemand een idee?
Ik sluit een buizerd eigelijk uit maar weet geen andere kandidaat.
Zeker geen van de kiekedieven.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Kasper S

Een (roof)vogel is moeilijk determineren zonder foto. Helemaal als je ook aan een buizerd denkt die zeer variabel zijn. Ik durf hier geen verdere uitspraken over te doen.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

evertdirks

Kasper normaal weet ik mijn vogels wel te duiden maar deze opvallende schoudertekening heb ik nog niet eerder gezien.
Ik kijk toch al zo'n 30 jaar dus vandaar de vraag.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Guus Peterse

Ik denk dat in de eerste plaats van belang is waarom je buizerd uitsluit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

evertdirks

De zeer prominente schoudertekening en de verhouding vleugel en lichaam deden me niet aan een buizerd denken.
De vogel oogde duidelijk fors en was qua bouw eleganter dan een buizerd.

Evert  
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

BramtK

Dat zijn eigenlijk allemaal nogal zachte kenmerken en de waarde daarvan wordt beinvloedt door 1) jouw interpretatie van die kenmerken 2) de wijze waarop jij ze representeert in bovenstaand bericht en 3) de wijze waarop de lezer die kenmerken dan weer interpreteert. Een lezer die jouw ervaring met Buizerds niet kent raakt daarom bij stap 1 al op een dwaalspoor. Jammer, maar helaas.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

evertdirks

CiteerDat zijn eigenlijk allemaal nogal zachte kenmerken en de waarde daarvan wordt beinvloedt door 1) jouw interpretatie van die kenmerken 2) de wijze waarop jij ze representeert in bovenstaand bericht en 3) de wijze waarop de lezer die kenmerken dan weer interpreteert. Een lezer die jouw ervaring met Buizerds niet kent raakt daarom bij stap 1 al op een dwaalspoor. Jammer, maar helaas.

Bram
Ik ben mij terdegen bewust van de vaagheden van deze vraag, en slecht benieuwd of iemand zegt dat is een ... of die heb ik zondag ook en duidelijker gezien het was een ???.
Er liepen namelijk meerdere vogellaars rond, dus wie weet.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Bram Rijksen

Dag Evert,

In de jaren dat ík vogels kijk heb ik toch al meer dan eens Buizerds gezien met een bovenvleugeltekening, precies zoals jij die beschrijft. Sterker nog: het is een bepaalde kleurverdeling die je alléén maar bij Buizerd tegenkomt, en bij geen enkele andere roofvogelsoort. Qua vorm is het enigzins vergelijkbaar met de vleugeltekening van bv. Rode en Zwarte Wouw en Dwergarend (lichte diagonale band over de vleugel), alleen is het contrast veel groter, en loopt de lichte tekening vaak door tot op de allerkleinste vleugeldekveren, waardoor er ineens een bijzonder opvallende roofvogel rondcirkelt.
Het blijft echter wel een Buizerd...  

evertdirks

B) Dan voer ik hem in als buizerd.
Het was mijn eerste met een dusdanige tekening dus vandaar .
Dank voor alle reacties.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.