WItte stippen op blad van berk

Gestart door Melchior van Tweel, november 15, 2020, 20:21:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203210201/.
1001 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2020-11-14
locatie: Zwolle - Westerveldse Aa - Oosterenk (OV)

foto's:


Microscopisch onderzocht, maar niets aan te zien. Hebben jullie dit wel eens gezien? Ik weet eigenlijk niet eens wat het is. Misschien wel gewoon een gekke vergroeiing vanuit het blad zelf.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

William de Jong

#1
Hoi Melchior,
Dit is volgens mij een normaal verschijnsel bij afgevallen berkenbladeren. Ik meen me te herinneren dat de witte puntjes de plekken zijn waar het blad behaard was. En bij het afsterven van het blad verkleurt dat. Een herfstverschijnsel dus.

Groeten, William de Jong

Melchior van Tweel

Hallo William,

Dat heb ik me ook afgevraagd. Het blad van de Ruwe berk is echter kaal. Misschien zijn het oude, bleek geworden huidmondjes.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Rayan Majoor

Het is juist bij ruwe berk iets wat ik bij bijna alle bladeren in de herfst zie. Huidmondjes betwijfel ik eigenlijk, aangezien die over het algemeen op de onderkant van het blad zitten en toch wel iets minder groot zijn. Wat het precies is weet ik niet (misschien iets van kliertjes in het blad ofzo?), maar het is iets wat gewoon bij het blad hoort.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Giel van der Pluijm

Knipsel van de foto uitvergroot en ik zie allemaal kleine kelkjes. Misschien dat een goede loupe of microscoop uitkomst bied.

Melchior van Tweel

Microscoop had ik al gebruikt. Het enige dat ik zie is amorfe massa en plantencellen. Ik voeg nog even een betere foto toe.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl