Met z'n allen, Plantengallen!: Viooltjesbladrolmug

Gestart door Henri van Dodeweerd, november 05, 2020, 21:40:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Viooltjesbladrolmug

De naam van de Viooltjesbladrolmug is mijns inziens prachtig gekozen. Deze muggensoort veroorzaakt bladrolgallen op diverse soorten viooltjes. De zijkanten van de blaadjes rollen op en zijn daarbij ook verdikt. In de gal bevinden zich 1 tot 3 larven, die in eerste instantie wit zijn, maar later oranje verkleuren. Wanneer de larven volgroeid zijn, verpoppen ze zich in de bladrol.

Op de onderstaande foto van Adria Klumpers zijn de bladrollen mooi te zien.



Op bladmineerders.nl stond deze prachtige foto van de larven. (Persoonlijk zou ik het overigens niet aanmoedigen om de gallen open te maken. Voor de naamgeving is het niet nodig)



Wanneer de larven verpopt zijn, dan tref je witte coccons aan in de gal (bladmineerders.nl).



Bladmineerders.nl geeft als waardplant de volgende soorten aan: Hondsviooltje, Ruigviooltje, Moerasviooltje, Donkersporig en Bleeksporig bosviooltje.

De soort is de laatste 20 jaar maar in weinig uurhokken gezien en heeft dan ook de status 'Zeldzaam'. Wat opvalt is dat de soort nu vooral waarnemingen heeft in Midden-Nederland,  Zuid Limburg, Ameland en een waarneming in Noord-Holland. Is deze soort echt zo zeldzaam, of wordt die vaak over het hoofd gezien?

Let op! Er is een soort die sterk op deze soort lijkt, namelijk de Dasineura odoratae. Deze soort heeft als Nederlandse naam: Maarts viooltjesgalmug. Deze komt zoals de naam zegt voor op het Maarts viooltje.

Wouter gaf aan dat deze soort vooral tussen november en maart te vinden is. Dat betekend dat we nu de goede tijd in gaan om deze soort te zoeken.

Met dank aan Wouter voor het aandragen van deze leuke soort!


Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

carina

De foto van Wouter Bosgra.
Wouter heeft als waardplant maarts viooltje opgegeven, op die waardplant betreft dit een andere soort,  namelijk Dasineura odoratae.


carina

Blijkt dat de laatste foto, waarneming van Erik Slootweg, eveneens bladgallen tonen op maarts viooltje.
Betreft dus Dasineura odoratae.

wouterbosgra


Henri van Dodeweerd

Citaat van: carina op november 07, 2020, 08:32:29 AM
Blijkt dat de laatste foto, waarneming van Erik Slootweg, eveneens bladgallen tonen op maarts viooltje.
Betreft dus Dasineura odoratae.

Leerzaam inderdaad. Ik zal het vanavond aanpassen. Ik zal dan de foto vervangen, en de waarschuwing van de waardplant vermelden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Citaat van: carina op november 07, 2020, 08:32:29 AM
Blijkt dat de laatste foto, waarneming van Erik Slootweg, eveneens bladgallen tonen op maarts viooltje.
Betreft dus Dasineura odoratae.

Het is aangepast.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

MC

Nog best lastig, sommige viooltjes als ze niet bloeien. En het is ook al best een tijd terug dat ik zo'n gal vond. Beter opletten voor mij dus! En mooi dat jullie tot het eind van het gallen-seizoen doorgaan met soorten onder de aandacht brengen. Ik ga er zelf ook binnenkort eentje toevoegen.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois