Kenmerken platruggen

Gestart door Rayan Majoor, juni 18, 2020, 15:51:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

ik kan me herinneren ooit iets gelezen te hebben over waaraan je de platruggen kan herkennen (was het o.a. iets als de vorm van het rugschild?). Kan dit echter niet meer terugvinden. Eerste van de twee hier lijkt me een grote platrug, andere ben ik niet zeker van. Kan iemand me uitleggen (of een bron geven voor) wat de kenmerken zijn?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194351159/.
3 Grote platrug - Polydesmus angustus gezien
datum: 2020-05-03
locatie: A12 - Ginkel (GE)

foto's:







Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

William de Jong

De Jeugdbondsuitgeverij heeft een mooie tabel van miljoenpoten uitgegeven voor 5 euro. (Evenals tabellen voor pissebedden en regenwormen)

Uitverkocht zie ik..: https://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/tabel-voor-de-nederlandse-miljoenpoten/  :-\

Groeten, William de Jong

William de Jong

Het is inderdaad een Polydesmus soort vanwege de getande zijrand van de segmenten (goed te zien op foto 3)

Dan is het belangrijk om de beharing van op de segmenten en/of de beharing aan de voorrand van segment 1 te kunnen beoordelen.
Dat wordt lastig met deze foto's.

Ik vermoed dat het inderdaad P. angustus is: zijrand segmenten is zwak getand (P. denticulatus sterk getand). Maar er zijn ook nog twee zeldzamere Polydesmus soorten. Volgens de tabel komt P. coriaceus alleen voor in Zuid-Limburg en bij Goes. En dan heb je nog P. inconstans verspreid door het land (die verschilt in de genoemde beharing).

Wellicht kan een expert als Matty of Anne wel genoeg zien aan de foto's. Ik zet m'n geld in op P. angustus.

Groeten, William de Jong

Rayan Majoor

Top, bedankt! Die tabel moet ik dan nog maar eens aanschaffen.
Volgende keer dat ik hier kom ga ik foto's van de beharing proberen te maken, aangezien de miljoenpoten hier elke keer zaten dat ik er kwam.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Heb destijds twee dode platruggen op die plek gefotografeerd, maar ik kon niet echt beharing ontdekken (misschien omdat ze dood zijn?). Zal de volgende keer dat ik er een tegen kom (maar ze lijken nu met vakantie) een uitgebreidere fotosessie doen en er eventueel eentje meenemen voor nauwkeurigere bestudering.
Bij deze nog even de foto's van de dode exemplaren, maar lijkt me dus niet echt iets toe te voegen:
https://waarneming.nl/observation/200246912/.





Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mberg

Hej Rayan,

Bruine platruggen, althans de meeste, zijn zeer lastig vanaf foto te determineren. Propolydesmus testaceus is relatief eenvoudig omdat de zijkanten van de uitstekende 'vleugeltjes' zijn afgerond en zo goed als glad zijn. Daarna wordt het lastig en zijn alleen adulte dieren te determineren. Voordeel van deze groep is wel dat de mannelijke gonopoden buiten het lichaam uitsteken en dat een goede foto genomen vanaf de zijkant, waarbij de pootjes niet in de weg zitten een zekere determinatie mogelijk maken. Het eerste grote dier op je foto's is een vrouwtje Polydesmus angustus. Zie de uitstekende richeltjes bij de pootbasis net achter de kop. Daarnaast heeft deze soort vanaf boven gezien bijna  rechthoekige segmenten die ook relatief dicht bij elkaar staan. Het dier komt dan ook relatief massief over. Alle andere soorten durf ik vanaf een foto mijn vingers niet aan te branden, tenzij een enkel  lichaamssegment beeldvullend wordt gefotografeerd, van boven alsmede schuin van boven.

met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rayan Majoor

Bedankt voor de determinatie en toelichting! Erg fijn, weet ik weer iets beter wat er in het vervolg op de foto moet komen (of wat ik erop moet proberen te zetten :rolleyes:).
Zoals gezegd kom ik hier nog wel vaker en hopelijk zie ik ze dan wel weer eens voor een uitgebreidere fotosessie. Het ene vrouwtje heb ik de waarneming voor aangepast :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl