In grote lijnen ben ik het met bovenstaande bijdrage eens, maar ik zou graag iets toevoegen/nuanceren. Het probleem met betrekking tot de locatienauwkeurigheid is iets wat zich niet beperkt tot ObsIdentify. Het probleem is inherent aan de manier waarop GPS op een telefoon functioneert, en niet gekoppeld aan de ene of de andere app.
Ik zal in mijn toelichting die hier volgt het één en ander simplificeren in een poging om het voor zo veel mogelijk lezers begrijpelijk te houden.
Allereerst: de GPS van een telefoon staat niet ten alle tijden ingeschakeld (tenzij een GPS locker oid specifiek geïnstalleerd is door de gebruiker). Een GPS die altijd ingeschakeld is zou veel te veel energie kosten, en vaak een lege batterij opleveren. Daarom werkt het zo, dat pas zodra het apparaat om wat voor reden dan ook toegang vraagt tot GPS locatie, de GPS aan gaat.
Het voordeel hiervan is dus batterij besparen. Het nadeel is dat de telefoon de locatie niet ten alle tijden kan volgen, en dus niet weet op welke locatie deze zich ‘ongeveer’ bevindt bij het inschakelen van de GPS. Wat gebeurt dus? Aan de hand van de verschillende satellietverbindingen gaat de GPS module kalibreren. In het begin heeft deze contact met weinig satellieten, en kan de geschatte locatie enkele honderden tot enkele duizenden meters afwijken van de werkelijke locatie van het apparaat. Iedere keer dat het apparaat een nieuwe (betere) locatie schat, kan met meer satellieten verbinding worden gemaakt, en kan de geschatte locatie worden verbeterd. Dit herhaalt zich constant, zodat na verloop van tijd een zo nauwkeurig mogelijke schatting kan worden gemaakt.
Afhankelijk van de locatie (en de kwaliteit van de GPS-module in de telefoon) kan dit proces van ‘pin-pointen’ van de apparaatlocatie enkele seconden tot enkele minuten in beslag nemen. Hoge gebouwen en bossen zijn bijvoorbeeld bekende oorzaken van lange wachttijden voor een (dan vaak alsnog beroerde) GPS locatie. Dit komt door de ruis die zij door de vele weerkaatsingsoppervlakken veroorzaken.
Een foto-app, maar ook bijvoorbeeld ObsMapp, doen zo’n oproep om de GPS module op te starten wanneer ze worden aangezet. Wanneer een foto/waarneming wordt gemaakt op het moment dat het apparaat nog aan het kalibreren is, kan deze waarneming dus een flink afwijkende locatie meekrijgen. Ook de nauwkeurigheidswaarde die wordt meegegeven aan deze waarneming kan tijdens dit kalibratieproces flink afwijken van de werkelijke nauwkeurigheid, waardoor de werkelijke locatie in sommige gevallen ook niet binnen de geschatte locatie + nauwkeurigheidszone valt.
Dit fenomeen doet zich evenzo voor bij ObsMapp als bij ObsIdentify, met als grote verschillen dat a) het mogelijk is om in ObsMapp de locatie handmatig aan te passen en b) heb ik zo het vermoeden dat de gemiddelde gebruiker van ObsMapp meer waarde hecht aan de algehele nauwkeurig- en juistheid van zijn of haar waarneming dan een ObsIdentify gebruiker, waardoor deze vaker in de app of op de site gecorrigeerd worden (resulterend in minder problemen met de uiteindelijke databasekwaliteit van deze bron).
De werkelijke oplossing van dit probleem zit hem dus in het herkennen van het apparaat of de GPS voldoende gekalibreerd is of niet. Dit is technisch mogelijk. Zo bestaat voor Android de app ‘GPS Locker’, die tijdelijk de GPS op het apparaat forceert aan te blijven staan (dit gebruik ik zodat ik niet achteraf alle locaties van mijn waarnemingen hoef aan te passen (dit werkt vaak goed, maar niet altijd!)). Deze app geeft ook een melding wanneer de GPS voldoende gekalibreerd is (‘locked’).
Zowel de ObsIdentify app als de ObsMapp app zouden dit ook kunnen checken, en wanneer de GPS bij een waarneming niet voldoende gekalibreerd is, de gebruiker vragen om via een kaartje handmatig de locatie in te voeren. Dit is niet de enige mogelijke oplossing, maar wel de meest voor de hand liggende.
We hebben het hier overigens niet over verschuivingen van enkele meters of honderden meters (waardoor de waarneming vaak nog in het juiste kilometerhok zou vallen). Uit mijn eigen waarnemingen heb ik er gevist die tot wel tien kilometer verkeerd lagen… Veel waarnemingen die nu een verkeerde locatie hebben meegekregen (of momenteel meekrijgen/ de komende tijd mee gaan krijgen), kunnen bovendien onmogelijk in de toekomst met ‘nieuwe kennis’ alsnog juist worden gezet (tenzij de gebruiker dit zelf herinnert en wijzigt), want de informatie zit simpelweg niet in de waarneming om dit te doen.