Harige rupsen, groen met zwarte stippen op oost Indische kers

Gestart door MoestuinAnnie, juli 04, 2020, 21:24:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

MoestuinAnnie

3 weken geleden uitgekomen, sinds dien dagelijks op zoek naar informatie van welke vlinder deze rupsen zijn maar ik kom er zelf niet uit. Foto 1 zijn ze net uitgekomen, foto 3 is na laatste vervelling.

Eitjes gevonden op oost Indische kers op 1 juni in Nieuwegein. Zijn uitgekomen op 13 juni.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in welke hoek ik moet zoeken.

Verschillende topics al gevonden hier met dezelfde witte glimmende eitjes, maar geen rupsje of andere rupsjes helaas.

Groetjes Annie

Rayan Majoor

Deed me in eerste instantie aan de mendica-beer denken... maar bij de eerste stadium rupsjes lijkt de kop daar in ieder geval deels bruin te zijn en bij die van jou lijken ze volledig zwart. Toen kwam ik er echter achter dat sneeuwbeer/witte tijger ook nog een optie is. Heb je toevallig een goede foto van de buikpoten? Kleur van de voetjes (licht of donker) is namelijk een goede indicatie van welke van de twee het is (hoewel locatie dat ook is, aangezien de sneeuwbeer niet in het hele land voorkomt)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

MoestuinAnnie

Bedankt voor je reactie, nieuwe foto's uploaden lukt op dit moment niet. Daar ga ik vanavond even voor zitten.

MoestuinAnnie

Foto onderkant rups door glas


Rayan Majoor

Op basis van de voetjes zou het dan de sneeuwbeer zijn... maar de vraag is wel of dat ook geldt voor jongere rupsen. En de rupsen hebben een voorkeur voor vochtige biotopen, wat de sneeuwbeer dan weer iets minder waarschijnlijk maakt. Ik ben erg benieuwd naar de volgroeide rupsen. Maar in ieder geval mooi vastgelegd tot nu toe!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

MoestuinAnnie

Dank je wel! Ik ga eens lezen over de sneeuwbeer.
Bij de foto van de zijkant zegt Obsidentify 100% gele tijger maar omdat hij dat bij andere foto's niet zegt durf ik dat te betwijfelen. Op het begin wilde ik heel graag weten van wie de eitjes waren. Nu vind ik het belangrijker om te weten hoe ik ze goed verzorg, want als er maar één generatie vliegt per jaar hebben ze er niks aan als ik ze binnen hou en ze daardoor te vroeg uit de pop komen. Dan kan ik ze beter terug zetten op de plant buiten zodat ze goed kunnen overwinteren.

Bedankt voor je hulp!
Groetjes Annie

Rayan Majoor

Veel foto's komen er niet binnen van jonge witte tijgers en sneeuwberen, wel van gele tijgers dus daar heeft de beeldherkenning meer gelijkende foto's van... maar de gele tijger heeft sowieso nooit donkere wratjes (zie http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Spilarctia_Lutea).
Je kan ook de rupsen binnen opkweken en op het moment dat ze verpopt zijn het bakje buiten zetten op een plek waar deze niet volregent en niet in de zon staat. Dan ontwikkelt de vlinder zich zoals het hoort. Of eventueel houd je er een binnen om te kijken naar de vlinder die uitkomt, terwijl de rest van de rupsen gewoon buiten zich ontwikkelt. Zijn genoeg mogelijkheden :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

MoestuinAnnie

Super! Dank je wel voor je hulp!
Gele tijger is het dus sowieso niet, fijn om te weten!
Pas na verpoppen naar buiten zetten is ook een goed idee, dan kan ik ze een plekje geven waar ik ze sowieso niet zal storen deze winter.
Dit soort vlinders verpoppen zich vaak in de strooisellaag / onder de grond toch? Dan ga ik alvast een geschikt bakje zoeken met fijne aarde zodat ze daar uiteindelijk kunnen verpoppen.

Rayan Majoor

Klopt, ze maken een cocon waarin ze hun haren verweven, maar de cocon maken ze vaak op de grond tussen wat strooisel of vlak onder de grond (de gele tijgers die ik hier opgekweekt heb, hadden een voorkeur om onder een losliggende kluit wortels van een ganzenvoetplantje te verpoppen, maar dat is gewoon even een voorbeeld)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

MoestuinAnnie


Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

MoestuinAnnie

Nieuwe foto's!
Hij is nog niet heel actief na de vervelling dus ik kon nog geen foto maken van de onderkant van de pootjes door het glas. Ik heb wel mijn best gedaan om de buikpoten van de zijkant te fotograferen.
Helaas is de rups te groot geworden om hem in zijn geheel met macrolens te fotograferen en te klein voor mijn gewone smartphone camera. Maar ik hoop dat je er alsnog wat mee kan.

MoestuinAnnie


Rayan Majoor

Begint nu al duidelijker te worden. Zoals in een moestuin wel te verwachten is wijzen de nu duidelijk lichte voetjes op de witte tijger. In de 'grote Voogd' wordt ook nog genoemd dat de rugstreep bij de sneeuwbeer witgelig is en bij de witte tijger meer roodachtig, maar die kan ook best licht zijn. Op basis daarvan durf ik het niet te zeggen. En de kop zou bij de sneeuwbeer egaal gekleurd zijn, terwijl die bij de witte tijger nog gevlekt is (zwarte vlekken op donkere ondergrond, dus daar heb je echt goede foto's voor nodig). Maar straks bij de dikke, echt volgroeide rupsen zou het met de voetjes wel duidelijk moeten zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

MoestuinAnnie

Leuk! Jij verwacht nog zeker één vervelling? Of zullen er nog meer komen?
Inmiddels is er nog maar een rups over, de anderen zijn verdwenen. Zou deze ze opgegeten hebben? Dat maakt me wel een beetje zenuwachtig. Ik hoop dat deze wel tot verpoppen komt.

Rayan Majoor

Zonder een goed totaalbeeld durf ik niet te zeggen of er nog een vervelling moet komen, maar vermoed dat ie nu nog één keer als rups moet vervellen (echter het laatste stadium duurt bij sommige soorten erg lang en de rups groeit dan tijdens deze periode nog verbazingwekkend veel).
Ik denk niet dat deze rups de andere heeft opgegeten. Door de vacht zijn dit soort rupsen daar erg goed tegen bestand. Maar in latere stadia krijgen rupsen (zeker soorten die van kruidachtige planten eten) vaak steeds meer de neiging om te gaan zwerven.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

MoestuinAnnie

Oh dat zou wel heel vervelend zijn als ze toch een gaatje hebben kunnen vinden om te ontsnappen. Dan hoop ik dat ze de weg naar buiten hebben gevonden want rondom het terrarium en verder in huis vond ik ze niet.

Ik zal wel voor de zekerheid deze rups buiten neerzetten. Hoewel ik heel nieuwsgierig ben wil ik wel het beste voor de rups en als er zwerfgevaar is kan hij dat beter buiten doen.

Bedankt voor je hulp!