Coelioxys elongata ♀

Gestart door Olger Krischan, juni 25, 2020, 11:52:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Olger Krischan

Hallo forum,

deze kegelbij had ik de afgelopen 2 weken vrijwel elke dag, twee tot drie keer, in de tuin gespot waar ze nectar kwam drinken. Eén keer op het bijenhotel, maar ze lijkt elders haar ding te doen en de tuin als bar te gebruiken. Vandaag gelukt om haar te vangen.

Ik denk vrouwtje C. elongata, met name obv sterniet 4 punctering en de inkeping op sterniet 5 (beide foto 6), eens?

Mosmanneke

Je hebt haar toch niet dood gemaakt Olger?
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Olger Krischan


Mosmanneke

Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Flo

Citaat van: Olger Krischan op juni 26, 2020, 11:59:07 AM
Nee, vrijgelaten  :angel:
Hoe heb je die bij zo "stil" gekregen om er zo'n foto's van te nemen?
Welk toestel/lens heb je trouwens gebruikt? Mooie foto's!
Flo

wilde

C. elongata vrouw:
Sterniet 2 moet dicht gepuncteerd zijn in het midden. Dat lijkt niet zo te zijn, want juist vrij ruim.
Sterniet 4 moet zeer dicht gepuncteerd zijn. Dat lijkt er op.

Bij C. innermis allemaal wat ruimer en glimmender.
Dat rijst de vraag of sterniet 2 roet in het eten gooit.
Ik denk dat S4 belangrijker is dan S2 en ik zou deze dus ook elongata noemen.
Verschillende tabellen gebruiken niet alle dezelfde kenmerken. Scheuchl bijvoorbeeld anders.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Olger Krischan

Dank je wel voor je antwoord Albert  :duim:

ik heb twee resources gebruikt voor de determinatie:
1- visual guide for British Coelioxys https://www.amentsoc.org/insects/fact-files/orders/coelioxys-key-low-res.pdf
2- sleutel van Hans Nieuwenhuijsen

A) Punctering S2 wordt genoemd in (1) en vergeleken met de foto in die sleutel had ik dat hetzelfde geïnterpreteerd, maar nogmaals bekeken nav je commentaar lijkt het idd meer op C. interims. Nieuwenhuisen noemt dit kenmerk niet, dus jouw redenatie S4 > S2 lijkt me valide.

B) Een ander kenmerk dat wordt genoemd is de inkeping op S5:
- De eerste sleutel geeft aan recht bij C. inermis, inkeping bij C. elongata
- Nieuwenhuijsen geeft aan recht of iets ingebocht bij C. inermis, ingebocht bij C. elongata

De inkeping is duidelijk aanwezig (foto 6), en lijkt ook naar naar C. elongata wijzen.

mooie bij! Ik ga hem invoeren.


++++++++++++++++

gerelateerd maar iets anders: afgelopen weekend vlak voor de storm losbrak zag ik dit bijtje foerageren voor nectar wat een mannetje Coelioxys blijkt.

wilde

#7
Ik heb een foto van een Coelioxys-vrouw, die door Jan Smit en Hans Nieuwenhuijsen opgeprikt is onderzocht en beide komen uit op inermis.
Echter, als ik Scheuchl gebruik kom ik uit op elongata, want die gebruikt andere criteria.
Mijn genoemde vrouw is groot (13,3 mm) en heeft een licht ingerande top van sterniet 5.
Die top van sterniet 5 is dan geen zeker kenmerk als zowel innermis als elongata dat heeft of kan hebben.
Bij mijn exemplaar (zie bijlage) is sterniet 4 fijn gepuncteerd op het 1/4 rostrale deel. Dat is volgens sommige kenners niet genoeg voor elongata.
Voor Scheuchl zou het voldoende zijn, want die kijkt vooral naar de punctering van de zijkant van tergiet 2. Tergiet 5 zou voor Scheuchl geen wit haarbandje mogen hebben voor inermis, maar dat heeft mijn exemplaar wel.
Het is een zeer lastige materie en ik weet niet welke tabel de voorkeur zou moeten hebben. DNA-onderzoek zou misschien betere uitkomsten geven, waardoor morfologische kenmerken mogelijk beter gewaardeerd kunnen worden. Het blijft heel moeilijk voor deze 2 soorten.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Olger Krischan

tja, dan wordt het idd lastig. Dank je voor deze goede inzichten.

voorlopig hou ik haar op C. elongata.