Hoofdmenu

Libelle

Gestart door Kasper S, mei 05, 2008, 12:25:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kasper S

Zat een half uur gelden op de schop in de tuin, welke is het ?

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Jeroen Nagtegaal

#1
Bruinrode heidelibel, Gele strepen op de poten en geen snor,
Hopelijk is de afbeelding gelijk zichtbaar zonder spam.
Hij is wel erg groot zie ik, Admins kijk maar of jullie hem weghalen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Hele mooie waarneming. Lijkt me ook een Bruinrode, maar de zijkant van het borststuk zit me toch niet helemaal lekker. Heeft waarschijnlijk echt een heel eind gevlogen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kasper S

Klopt, heb hem al proberen te verkleinen maar ben er niet echt uit gekomen.

Zitten nog een hoop Libellen larve in de vijver, mag hopen dat er ook zulke mooie uit komen !
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Anne Hueber †

CiteerLijkt me ook een Bruinrode, maar de zijkant van het borststuk zit me toch niet helemaal lekker.
Borststuk is helemaal ok voor Bruinrode. Kan ook nog niet veel anders zijn ;)  

grunsven

Een bruinrode heidelibel in mei is erg bijzonder. Normaal vliegt deze veel later in het jaar.
Dit beest is ook al volledig uitgekleurd en lijkt zelfs wel een beetje oud aan te doen (overwinterd?). Heb je nog meer fotos?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Kasper S

Nee helaas. De grote foto hier is ook een beetje wazig, problemen met het uploaden vanwege de grote (?).
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Goyatlah

Ik denk dat zowel Roy als ik er moeite mee hebben dat het een jong nederlands beest is.
1 het is niet jong (minstens 10 dagen oud),
2 er is geen enkele garantie dat er niet mee gesjouwd is.
Dit soort waarnemingen zijn dermate onwaarschijnlijk (no offense tegen de waarnemer maar er is iets anders aan de hand), dat ik er behoorlijk moeite mee heb.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kasper S

Citeer2 er is geen enkele garantie dat er niet mee gesjouwd is.
Dit soort waarnemingen zijn dermate onwaarschijnlijk (no offense tegen de waarnemer maar er is iets anders aan de hand), dat ik er behoorlijk moeite mee heb.
Wat bedoel je met 2.

En waar heb je moeite mee dan ?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Goyatlah

Ik heb moeite met de waarneming, niet met de waarnemer (dat is ongeveer wat ik probeerde te vertellen).
Sjouwen met beesten gebeurt steeds vaker, soms bewust, zoals met varkens, maar veel vaker dat niemand dat weet. Jeroen kan daar over mee praten. (Het beest dat de knokkelkoorts veroorzaakt is onderhand inheems, dankzij aquarium- speciaalzaken, alleen maar een voorbeeld))
Btw Harmonia (Aziatisch LHB) bv is hier bewust geintroduceerd, met het gevolg dat 7Stip in 1 jaar al redelijk zeldzaam aan het worden is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kasper S

En wat bedoel je dan weer met sjouwn  :rolleyes:  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Goyatlah

Sjouwem is het verplaatsen van een dier (of plant) van de ene plaats naar de andere. Doen we allemaal, en meestal onbewust (er stonden vorig jaar 2 vrij zeldzame plantjes op mijn voordeursstoepje, meegelift dus).
Ernstiger is dat dat op steeds grotere schaal gebeurd en soms (steeds vaker) ten koste van de inheemse flora en fauna.
Doemdenken? Vonden mensen 20 jaar geleden ook als ik het over CO2 had.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kasper S

En jij denkt dus dat er een larve of eitjes zijn meegelift met een waterplant of iets dergelijks ?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Goyatlah

#13
Ik denk niets. Het is alleen niet normaal dat er in mei heidelibellen gesignaleerd worden. Sjouwen is mogelijk een oorzaak maar dat is vanaf afstand natuurlijk moeilijk te zeggen.

[EDIT] Nee geen larve of eitjes, dit beest is zeker 1 1/2 of 2 weken oud [/EDIT]
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

#14
In zuid Europa vliegen ze ook nu niet, ik denk dus niet dat deze ingevoerd is als verstekeling.

Er is een heel kleine kans dat hij in een (warm) aquarium terecht is gekomen bijvoorbeeld doordat iemand waterplanten uit de vijver heeft gehaald en binnen in een aquarium heeft gezet. Eenmaal uitgekomen zou hij dan buiten gezet kunnen zijn.

Het is bekend dat S. striolatum kan overwinteren (Corbet 1999) Er zijn in Nederland alleen vage waarnemingen maar het zou me niks verbazen als dit er een van vorig jaar is.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

#15
Komen we hier uit?

Btw Weia, zet je deze in de vroegste waarneming? Vind zelf eigenlijk van niet (Vervuilt het bestand, want op een gegeven moment - over 100 jaar of zo, staat iedere soort op 1 januari)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

#16
Wat is de reden om deze af te keuren voor de fenologielijst? behalve dat hij vroeg is? Als je dat doet kun je nooit een record verbeteren.

Ik snap je probleem echt niet? Waarom ben je zo overtuigd dat deze ingevoerd is? Die kans lijkt me nihil.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Oops, ben op het moment nog nergens van overtuigd. Overwinteraar is minstens zo'n goede optie, maar juist dan krijg je het 1 januari probleem. Weet ook niet echt wat je daar aan moet doen, maar breng het alleen maar ter sprake.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Je kan uiteindelijk toch gaan vermelden in de veldgids wanner het 1e verse indivudie is gevonden en wannner de 1e overwinteraar is gezien?

Nog iets, waarom staan niet alle in NL voortplantende libellen op de feno lijst?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Moi Jeroen

zoals Roy al aangaf kan striolatum overwinteren (net zoals bv fonscolombi, en vermoedelijk wel meer Sympetra) Lijkt me dat dan het probleem is om dat ook aan te tonen. Vandaar mn vraag aan Weia.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Ben ik even twee dagen weg en dan zijn er bij 24 topics een zwik bijdragen...
Maar bij deze foto: het is geen record want ik vergiste me een maand...
Punt twee: het beest lijkt me veel te licht om van vorig jaar te zijn, kijk maar naar foto's van late dieren in ons archief.
Punt drie: het zou best kuneen dat ze uitgeslopen is in enigszins onnatuurlijk warm water. Maar er is wel meer onnatuurlijk hiertelande. (Helaas.) Ik vind deze niet speciaal genoeg voor een aparte behandeling dus.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0