Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Niet voorkomende slakken?  (gelezen 371 keer)

Flo

• Member
Niet voorkomende slakken?
« Gepost op: juni 15, 2020, 22:51:57 pm »

Hallo,

ik heb de laatste weken een paar keer een slak op de website gezet, maar ik krijg vaak als eerste keuze een nogal bizarre optie. Vaak gaat het over slakken die hier niet voorkomen, bv bij onderstaande waarneming, maar hoe komt dit? :
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/194155092/.
1 Zwartgerande tuinslak forma Geel ongebandeerd - Cepaea nemoralis forma Y00000 gezien
datum: 2020-06-15

foto's:

Ik vermoed dat veel slakken niet/moeilijk te determineren zijn, maar wat is dan de beste optie om als "keuze" te zetten betreffende de soort?
Flo

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
  • Cololejeuna minutissima
Re: Niet voorkomende slakken?
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2020, 23:19:06 pm »

In Nederland loopt een project waarbij alle gewone tuinslakken worden ingedeeld op kleurvorm, zodat gekeken kan worden hoe de verdeling daarvan is. Zorgelijk dat deze kleurvormen ook in BelgiŽ worden voorgesteld door de software.

Overigens lijkt de schelp op je foto me een Cepaea hortensis, witgerande tuinslak.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, korstmossen, mossen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Heb jij ook korstmossen en mossen in de tuin? Meld het hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730

Flo

• Member
« Reactie #2 Gepost op: juni 16, 2020, 21:16:11 pm »

In Nederland loopt een project waarbij alle gewone tuinslakken worden ingedeeld op kleurvorm, zodat gekeken kan worden hoe de verdeling daarvan is. Zorgelijk dat deze kleurvormen ook in BelgiŽ worden voorgesteld door de software.

Overigens lijkt de schelp op je foto me een Cepaea hortensis, witgerande tuinslak.

Het viel me gewoon op dat bij heel veel slakken (toch meer dan 50%) ik altijd uitkom (als eerste keuze) op een soort die hier niet voorkomt. Dat maakt het toch wel heel bizar.
Flo

Rob Koelman

• Member
« Reactie #3 Gepost op: juni 16, 2020, 21:31:28 pm »

Het viel me gewoon op dat bij heel veel slakken (toch meer dan 50%) ik altijd uitkom (als eerste keuze) op een soort die hier niet voorkomt. Dat maakt het toch wel heel bizar.

DAT heet ObsIdentify, het 'wondermiddel' / 'de Heilige Koe' van waarneming.nl (lees: Hisko c.s.). Helaas 'niet zo perfect' als telkens verkondigd wordt...
Met vriendelijke groet, Rob

Flo

• Member
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2020, 08:32:42 am »

DAT heet ObsIdentify, het 'wondermiddel' / 'de Heilige Koe' van waarneming.nl (lees: Hisko c.s.). Helaas 'niet zo perfect' als telkens verkondigd wordt...

Als ik het goed begrijp is er sinds kort een website die wereldwijd werkt en gebeurt het dus dat als ik een waarneming doe dat men ook die databank scant (of als eerste scant) ipv eerst/enkel de Belgische/Nederlandse databank te scannen van mogelijkheden?
Flo
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 19 queries.