Hoofdmenu

welk kevertje?

Gestart door Janneke Elderson, mei 29, 2020, 09:21:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Janneke Elderson

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192375610/.
1 Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. imago, gezien
datum: 2020-05-25
locatie: Wageningen - Pomona De Weiden (GE)

foto's:




in de bloem van hondsroos

Arp

Hallo Janneke,

en welkom op het forum van waarneming!  Groot compliment voor de manier waarop je jouw allereerste vraag hier stelt, door eerst de waarneming in te voeren en dan via "Determineren via het forum" de vraag hier te stellen met een link naar de waarneming  :duim:

Je kleine kevertjes behoren tot de familie Glanskevers (Nitidulidae) en dan tot het genus Meligethes denk ik. Die zijn niet echt van foto op naam te brengen helaas (  :micro: ) - je kunt ze dus het beste wegzetten als Meligethes spec. (of verzamelen en onder de microscoop. c.q. opsturen aan een keverkennert)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Janneke Elderson

Bedankt Arp, als ik google op jouw suggestie klopt 't helemaal! ook omdat ie in het engels "pollen beetle" wordt genoemd. tot op de soort hoeft niet, ik ben al blij als ik weet in welke hoek ik 'm moet zoeken. obsidentify maakte er een lieveheersbeest van , dat klopte dus echt niet.
Janneke

Arp

Hoi Janneke,

obsID is echt waanzinnig knap (vind ik), maar kan alleen zo knap zijn als de data/foto's die het programma gevoerd krijgt. Al die Meligethes worden niet gevalideerd omdat ze niet goed te herkennen zijn en worden dus ook niet aan ObsID "gevoerd", waardoor het programma ze niet kent en er dus wat anders bij verzint.

Dit gebeurt voor veel meer organismen waar weinig gevalideerd beeldmateriaal voor is en je moet er dus altijd rekening mee houden dat ook een 100% score er naast kan zitten, bijvoorbeeld als er één soort is die wel wordt gevalideerd en twee andere die er heel veel op lijken maar niet uit elkaar te houden zijn en dus niet worden gevalideerd.

Om ObsID "beter" te krijgen op dit punt zou het dus zinvol zijn om honderden Meligethes spec. te valideren zodat ObsID tenminste de "spec." versie herkent, maar tot nu toe hebben de keveradmins daar niet voor gekozen... (we besteden de tijd liever aan waarnemingen die wel op naam te brengen zijn).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)