Nomada van vandaag

Gestart door Gert Veurink, mei 02, 2008, 16:02:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Ik vond deze erg groot, twijfelde in het veld zelfs of het wel een nomada is, aan de hand van de foto's denk ik van wel. Ruim groter dan een cm.
Ik denk 12 antennenleden te tellen, dan is het dus een vrouwtje.  Twee gele vlekken op thorax, gele tegulae en veel geel op de poten. De antennen zijn grotendeels oranje. Ik dacht aan succinata, maar durf niet zoveel van te zeggen.
De foto's zijn bar, ik verwacht dat het een spec blijft, maar een aantal punten vallen dusdanig op dat er misschien iets over te zeggen is...



groet!
Gert Veurink



wilde

#1
Lijkt mij een vrouwtje Nomada succincta, vooral door de gele zijvlekken op het propodeum (alleen zichtbaar op de 1e foto), de smalle gele vlek op het postscutellum en tevens de 2 gele vlekken op het scutellum. Daarbij natuurlijk de achterlijftekening en de 3e foto lijkt een gele clypeus te tonen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Gert Veurink

Dank Albert! Lange discussies zijn leerzaam, maar bevestigd worden in je eigen ideeën ook!
groet!
Gert Veurink



markmeijrink

Ik neig meer naar Nomada goodeniana dit omdat bij N. succinta dij III geheel zwart zou moeten zijn en niet deels of basaal. Maar er zijn natuurlijk meer kenmerken zoals de onderkant van antennelid I (scapus) en de kleur van clypeus, die helaas op de foto niet zichtbaar zijn.

M.v.gr. Mark

Gert Veurink

Lijkt me toch niet...

bij goodeniana zijn femur 1 en 2 alleen aan de onderkant van de basis zwart, bij succincta zijn deze grotendeels zwart, op de foto ook. Verder zegt de tabel van Smit dat femur 3 bijna helemaal zwart zou moeten zijn, daar kun je inderdaad over discussiëren bij dit exemplaar, maar ik vind m behoorlijk zwart. Niet helemaal, maar toch wel bijna helemaal.
Bij succincta is de scapus zwart en vaak ook de twee volgende antenneleden zwart aan de bovenkant, zo ook bij dit exemplaar. Bij goodeniana zijn de antennen geheel geelrood en slechts zelden de eerste drie leden aan de bovenkant donker

Ten slotte zie je op foto 2 aan de binnenkant van het oog volgens mij een driehoekige gele vlek die tot aan de antenneninplant reikt, hieronder een crop

Maar ik hoor graag meer visies.



groet!
Gert Veurink



markmeijrink

Citeerbij goodeniana zijn femur 1 en 2 alleen aan de onderkant van de basis zwart, bij succincta zijn deze grotendeels zwart, op de foto ook.

ja daar zit wat in! Maar wat betreft de gele vlek ben ik niet overtuigd. De tabel van Scheuchl spreekt alleen van wangvlekken. De crop die je laat zien is beharing die door stuifmeel geel gekleurd is, net als op de zijkant van het borststuk. Ik neem aan dat er anders wel in de tabel 'gele beharing' had gestaan. Maar dit neemt niet weg dat ook de N. succinta en N. goodeniana moeilijk zijn en blijven. Bij de tabel van Scheuchl is er trouwens geen onderscheidt gemaakt tussen beide en blijft het bij N. succinta.

M.v.gr. Mark

wilde

#6
Op foto 3 is een stukje van de clypeus te zien en die is geel. Bij goodeniana geheel zwart of alleen aan de bovenrand wat geel of roodbruin. Wat je kunt zien is meer dan de bovenrand. Daarom denk ik toch succincta.

Sommige kenmerken zijn altijd wat subjectief, zoals de 'bijna geheel' zwarte achterfemur. Ja, wat is bijna geheel?
Deze soorten werden eerder tot 1 soort gerekend. In collecties schijn je ze zo uit elkaar te kunnen halen, maar die luxe hebben wij met dit ene exemplaar niet.
Het is een aansporing voor de fotograaf om zo'n insect van zo veel mogelijk kanten te fotograferen, maar ook dat is gemakkelijker gezegd dan meestal gedaan.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

blerf

Ik ben zelf van mening dat de scheiding van beide soorten niet echt terecht is...Ik kom slechts zelden een beest tegen dat aan alle kenmerken van succincta ofwel goodenia voldoet...meestal is het een mengeling van beide. Als je toch wil scheiden, zou ik ook gaan voor succincta

-jeroen-
Groet,
Jeroen

markmeijrink