Zakdrager? Spanner vrouw? Of toch keverlarve?

Gestart door karinl, april 01, 2020, 08:59:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

karinl

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/187326731/.
1 Spanner onbekend - Geometridae indet. imago, gezien
datum: 2020-03-27

foto's:

Ik heb deze waarneming even hier geparkeerd, weet niet waar het thuis hoort.
Zakdrager (micro)? Spanner vrouw (macro)? Ik weet het niet..... wie weet het wel? Ik ben heel benieuwd.
PS: Ik kom foto's tegen van larven van kevers, die lijken wel....qua poten... hoort het bij de kevers thuis?

Rayan Majoor

Dacht inderdaad ook aan een keverlarve vanwege uiterlijk van kop+poten
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

karinl

Bedankt Rayan voor het verplaatsen van dit topic.
Ik ga de titel aanpassen en hopelijk komt er een soortnaam uitrollen.
Groetjes.
Karin.

Arp

Hoe groot/klein was deze?

Het is er eentje uit de hoek van de Cryptocephalinae, dus genera zoals Cryptocephalus en Clytra
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

karinl

Hij was klein, ongeveer 7 a 8 mm lang zou ik denken.
Hij liep over het zandpad en zwengelde af en toe met zn achterlijf in de lucht.

Ik ga kijken bij cryptocephalus/clytra., maar als je/iemand een idee hebt/heeft, hoor ik dat graag.
Bedankt Arp.
Groetjes.
Karin.

Arp

Bij 8mm moet je denk ik eerst richting een halfwas larve van een Clytra denken, of heeeel misschien een volgroeide larve van een hele grote Cryptocephalus ... maar echt op naam brengen wordt 'm niet denk ik (of je moet 'm uitkweken).

karinl

Uitkweken? ...die vind ik nooit meer terug :-\

Wat ik wel bedacht om te kijken bij de waarnemingen in het gebied, welke kevers gezien zijn ooit en dan valt Hertshooisteilkopje - Cryptocephalus moraei op.
Ook copula ;D

Zou dat kunnen?? Zelf vind ik op internet (nog) geen kloppende afbeeldingen.
Groetjes.
Karin.

Arp

Er zullen - op internet en elders - verdraaid weinig foto's van dit soort larven zijn die betrouwbaar op naam zijn gebracht (=uitgekweekt en imago onder binoc). Van wat er aan foto's van is heb ik niet de indruk dat de kokers erg diagnostisch zijn, dus zal er naar de morfologie van de larve zelf gekeken moeten worden neem ik aan. Dat gaat van foto niet lukken (larve uit de koker peuteren en onder microscoop naar haartjes, monddelen, antennes, tarsklauwen en andere dingen kijken). Ik zal straks eens kijken of er überhaupt larven beschreven zijn ...

Crypt. moraei is een middelgrote Cryptocephalus (3-5mm) dus 7-8mm voor de larve zou misschien net kunnen (zeker gezien het feit dat het meer een schatting dan een meting was) en het is een algemene soort, dus er is een kans dat het die is, maar meer dan een kansinschatting met veel slagen om de arm kan ik er niet van maken, maar ik ben beslist ook geen kenner van deze larven.

karinl

Hartelijk dank Arp voor het gedane zoekwerk en het uitgebreide antwoord. :duim:

Ik zal de naam wijzigen in onzekere P. moraei, ik vind het wel leuk als ie toch een naam heeft die het meest geschikt lijkt...en wie weet komt er ooit meer duidelijkheid.

Nogmaals dank.
Groetjes.
Karin.

Arp

Hoi Karin,

ik heb even in Steinhausen (1994) gebladerd (dat is het hoofdstuk "Chrysomelidae" in Klausnitzer's Larven Band 2 van "Die Käfer Mitteleuropas") en ben diep onder de indruk van wat er allemaal beschreven is aan soorten. Respect(!)

Op basis van je foto's kunnen we er dankzij dit werk denk ik wel een zekere Cryptocephalus sp. van maken:

Kopf mit scharfer Scheitelkante <.. etc ...> : Cryptocephalinae
Kopf ohne Scheitelkante, der Scheitel bis zu den Stirnnähten gleichmässig gekrümmt => o.a. andere Clytrinae

Destijds waren dit twee verschillende onderfamilies maar tegenwoordig worden ze meestal onder de Cryptocephalinae samengebracht.

Zoals verwacht gaat de verdere diagnose over allerlei microscopische zaken, maar niet onaardig dat we op basis van de kopvorm de huidige Clytrini kennelijk uit mogen sluiten :)

Het lijkt me sterk dat iemand deze foto's als Cryptocephalus moraei kan valideren, maar het staat je natuurlijk vrij om 'm zo in te voeren. Als je nog een larve wilt zoeken dan kun je voor C. moraei kijken tussen (droge) Hypericum bladeren en 'm daarmee ook grootbrengen.

karinl

Oke, dan ga ik voor een :right:. Ik verander de naam in Cryptocephalus spec. en zet in de omschrijving de verdere info bij, ook meer als geheugen voor mij later...
Fijn dat je deze naam toch zeker hebt kunnen uitsleutelen.

Nogmaals  :duim:
Groetjes.
Karin.

gbeersma

Dat hoef je niet in de omschrijving te doen. Als je opties/bewerk/links aanklikt kun je daar de URL van dit topic inzetten en op 'bewaar' klikken. Dan is dit hele topic aan de waarneming gekoppeld.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

karinl

Gelukt!!
Bedankt voor de tip, Gerard.
Groetjes.
Karin.

karinl

http://www.eakringbirds.com/eakringbirds6/cryptocephaluslifecycles.htm

Ik werd getipt over deze site, interessant !?
Voor velen van jullie misschien een bekende site, maar ik wil m hier toch noemen.
Groetjes.
Karin.

Arp

Erg mooie verzameling foto's - dank voor de link!  :duim: