Naamswijzigingen! ZET AJB EEN NIEUWE SOORTENLIJST IN JE APP(S)!

Gestart door RutgerB, maart 13, 2020, 11:53:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Vooraf: Soorten zijn soms van plaats gewisseld, dus een nieuwe soortenlijst downloaden voor in de apps is absoluut aanbevolen. Als je met een oude lijst werkt kun je een synoniem ingeven terwijl je denkt de geldende naam in te geven. Als je denkt de nieuwe lijst te gebruiken zonder dat dat zo is, wordt het helemaal lastig.

Naamswijzigingen op Waarneming.nl/-en.be en Observado  nav Heukels' Flora 2020:

Alle naamswijzigingen die ik kon vinden in de nieuwe Heukels' Flora en waar ik geen vragen bij had zijn verwerkt. Omdat er mogelijk vragen over zijn of eventueel onverwerkte wijzigingen ziet, kun je hieronder je opmerkingen kwijt.

De werkwijze
1 De oude Nederlandse namen zijn behouden, maar hebben een lagere rang gekregen. De nieuwe namen hebben dus voorrang en verschijnen op de verschillende pagina's als eerste.

2 De nieuwe Wetenschappelijke namen zijn veranderd bij het eerdere record. Nummers, landstaalnamen, beschrijvingen zijn behouden. De eerdere naam is een synoniem geworden. Anders gezegd: Het synoniem (de we heel vaak al in de database beschikbaar hadden) is van plaats gewisseld met de geldende naam

Dit betekent dat je waarneming van bijvoorbeeld Canadese fijnstraal  Conyza canadensis zonder zichtbare wijziging veranderd is naar een waarneming van Erigeron canadensis. Conyza canadensis is nog in te voeren, maar als synoniem. Anders gezegd met de namen uit het voorbeeld: Erigeron canadensis is Conyza canadensis geworden en omgekeerd.

3 De waarnemingen die al ingevoerd waren onder het synoniem zijn verplaatst naar de geldende naam.

Dat betekent dat je waarnemingen van het voormalige synoniem Erigeron canadensis verplaatst zijn naar de nu geldende naam Canadese fijnstraal Erigeron canadensis.

Uitzonderingen
Een paar wijzigingen waren moeilijker omdat de wijziging in de Heukels' Flora meer inhield dan een wijziging in namen. Een voorbeeld daarvan is Straatliefdegras Eragrostis pilosa s.l. en de 'nieuwe soort' Stijf straatliefdegras Eragrostis multicaulis Voor elk van deze voorbeelden zijn er heel specifieke beslissingen genomen of zijn de wijzigingen nog hangende. In het geval van Eragrostis pilosa s.l. zijn alle waarnemingen omgezet naar Eragrostis multicaulis.  Dit ondanks dat het geen synoniemen zijn.

Bij de volgende soorten had ik zelf vragen en de meeste betrokken soorten zijn nog niet gewijzigd.
- Nymphaea marliacea  (wel gewijzigd)
- De ondersoorten van Gewone vogelmelk (wel gewijzigd)
- Dichte bermzegge  Carex pairae,  Dichte bermzegge (muricata) en Dichte bermzegge (pairae)
- Groene bermzegge.
- Veenbies
- Veelbloemige veldbies en Dichte veldbies.  Luzula multiflora subsp. congesta en Luzula multiflora subsp. multiflora
- Juncus tenuis en verwanten.
- Brachypodium rupestre
- Boszwenkgras Drymochloa sylvatica.
- Schedonorus.
- x Schedololium loliaceum.
- Zandkweek
- Triticale (wel gewijzigd)
- Parthenocissus inserta  en P. quinquefolia (wel gewijzigd)
- Vicia sativa subsp. nigra / subsp. angustifolia
- Rosa x inodora / Rosa inodora
- Rosa vosagiaca - Kale struweelroos / R. dumalis
- Cotoneaster.; C. x suecicus (ouders) , C. conspicuus (binnen integrifolius), C. hjelmqvistti (binnen C. apiculatus), C. rehderi (binnen bullatus), C. simonsii , C. apiculatus en C. tomentosus
- Viola tricolor subsp. tricolor.
- Malva sylvestris (cultivar) / Malva sylvestris var. mauretanica (Wel gewijzigd)
- Zeeviolier  (M. flexuosa) en Zeeviolier (M. maritima) 
- Cochlearia officinalis en verwanten.
- Sagina subulata / S. alexandrae
- Ledum palustre subsp. groenlandicum / Rhododendron tomentosum
- Symphytum ibericum / grandiflorum
- Atropa bella-donna / Atropa belladonna
- Klimopereprijs
- Hieracium (excl. Pilosella)
- Leucanthemum vulgare en 'kleine soorten'. Nu: L. vulgara subsp.
- Solivia.

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Pieter Stolwijk

Hoe staat het met (Kleverige nachtschade) Solanum sarrachoides (Heukels 24); of S. sarachoides (Waarneming.nl; Verspreidingsatlas)
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

RutgerB

Schedololium gewijzigd..  ;D

Het is Symphytum ibericum. Maar hoe het zit met de status (synoniem, soort) ga ik vragen.

Het zou Solanum sarrachoides zijn, zoals ook in de Heukels' staat.

Pieter Stolwijk

Symphytum ibiricum op Verspreidingsatlas is dan onjuist.
Synonymie met S. grandiflorum blijft dan nog de vraag.
Bedankt.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

rapunzel

Koos Ballintijn

RutgerB

Dank. Er is nog wel wat te doen, maar daarvoor is er overleg nodig met Meise/Leiden/Nijmegen.

Ook kan ik eventueel nog wat controles uitvoeren. Vragen zijn zeer welkom, maar graag wordt dan natuurlijk eerst even in de database van waarneming.nl/-en.be gekeken hoe het is opgelost. Ik vermoed dat er nog wel wat voor verbetering vatbaar is.

De aanbeveling is om een nieuwe lijst te downloaden in de apps.

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra


RutgerB

Graag wordt dit topic gepind. Hoewel ik als moderator bekend sta, is mij dat niet toegestaan..

Ik krijg verschillende vragen en verontruste berichten waaruit blijkt dat mensen met oude soortenlijsten werken in de apps. Ik probeer via nieuwsbrieven en dit forum aandacht te geven voor de naamswijzigingen en het belang van met een nieuwe lijst te werken, maar begrijp dat ik niet iedereen kan bereiken.

Rien Ondersteijn

Misschien ook even attentie voor Convolvulus silvatica [daar is ie weer .. ;)] , die op deze site C. silvaticus heet.
Groene groe[n]tjes.Rien.

theomuusse

Top werk Rutger maar dat ben ik van je gewend.
Vraag, in de nieuwe Heukels lees ik dat er 120 soorten bij zijn gekomen omdat ze nu de status ingeburgerd hebben gekregen.
Weet iemand welke dit zijn?

Daarnaast zie ikdat er ondersoorten zijn gepromoveerd tot soort.
Is daar ook een lijst van?

theomuusse

Bijgekomen als in dat ze tot de NLse flora worden gerekend nu.

nielseimers

Citaat van: theomuusse op maart 29, 2020, 13:11:05 PM
Vraag, in de nieuwe Heukels lees ik dat er 120 soorten bij zijn gekomen omdat ze nu de status ingeburgerd hebben gekregen.
Weet iemand welke dit zijn?

Daarnaast zie ikdat er ondersoorten zijn gepromoveerd tot soort.
Is daar ook een lijst van?

Achterin Heukels' Flora staat diverse lijsten opgenomen met nieuwe soorten en taxonomische wijzigingen.

RutgerB

Bedankt voor het compliment Theo.

Ik denk dat het beste naar die tot ingeburgerd gepromoveerde soorten gevraagd kan worden, want het blijkt niet direct uit de Heukels' Flora of de lijsten met toevoegingen achterin.

Hier heb je heel wat sorteermogelijkheden en zou je eventueel met vergelijken met de lijst met waarneming.nl een eind kunnen komen:

https://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/search/nsr_search_extended.php?group_id=116299&group=Plantae&sort=name-valid&traits=%257B%257D&panels=%257B%25220%2522%253A%257B%2522id%2522%253A%2522%2522%252C%2522visible%2522%253Afalse%257D%257D&just_species=0


theomuusse

Ik heb op de link van Rutger gezocht.
Voor de term exoten kun je kiezen voor meer dan 10 en meer dan 100 jaar. De term ingeburgerd vind ik nog niet.

RutgerB

#19
Je kunt 2a, 2b en 2c tegelijk selecteren. Dat is denk ik in totaal het aantal ingeburgerden.

Edit: Ik heb er een aantal gecontroleerd en er is weinig soep van te koken eigenlijk. Op de verspreidingsatlas is het item ingeburgerd duidelijker vermeld, maar dat lijkt voor een deel eigen toekenning. Ze loopt niet gelijk met soortenregister en soms ontbreekt het. Bosklit is een 'zeer zeldzame soort'  op de verspreidingsatlas en '2c exoot'  in soortenregister.nl  Op waarneming.nl 2d. incidentele import, maar daar wordt gewerkt met een tweedeling; ofwel 1a inheems ofwel 2d incidentele import (2d is exoot  in soortenregister) 

Uit de Heukels' blijkt blijkt niet inheems (minder donkere letters). Uit de tekst blijkt mogelijk inheems / ingeburgerd.

Ik denk dat er geen kant en klare oplossing is anders dan te informeren bij diegene die 120 extra ingeburgerde soorten als getal opschreef.

Hinko

De Noordelijke waterlelie staat nu nog als ondersoort in de lijst. Is gewijzigd in Nymphaea candida
mvgr, Hinko

Willemien Troelstra

Als je NOVA gebruikt: check even of je namenlijst in NOVA is geactualiseerd, zaterdag kwam ik erachter dat die van mij niet automatisch was bijgewerkt terwijl dat wel de bedoeling was. Je kunt bij bij instellingen>tabbladen>formulierinstellingen>soortgroepen de plantenlijst uit en weer aan zetten, dan importeert hij de verse lijst.
Ik heb nu 5515 soorten geïnstalleerd, daarvoor waren het er duizend minder.

Je kunt in NOVA zowel de oude als de nieuwe namen gebruiken.
groet, Willemien Troelstra

wim van wijngaarden

Willemien, bedankt voor de tip. Had het euvel wel gesignaleerd maar nog niet gezocht naar een oplossing.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

RutgerB

Citaat van: Hinko op april 29, 2020, 14:37:59 PM
De Noordelijke waterlelie staat nu nog als ondersoort in de lijst. Is gewijzigd in Nymphaea candida
Ik heb de naam beschikbaar gemaakt, lokale namen verplaatst, verwijzing omgedraaid. De waarnemingen staan op NL nog onder de subsp.

Datura

Mooi dat je alles zo snel verwerkt hebt Rutger! Bij mij merkte ik gisteren dat de eerste alinea van de 1e post van toepassing was

CiteerVooraf: Soorten zijn soms van plaats gewisseld, dus een nieuwe soortenlijst downloaden voor in de apps is absoluut aanbevolen. Als je met een oude lijst werkt kun je een synoniem ingeven terwijl je denkt de geldende naam in te geven. Als je denkt de nieuwe lijst te gebruiken zonder dat dat zo is, wordt het helemaal lastig.

Ik voerde een Ornithogalum umbellatum subsp. umbellatum die na uploaden veranderde in subsp. divergens. Mogelijk een foutje bij de omzetting in de database (het zijn geen synoniemen)? Maakt de oproep in de onderwerptitel voor updaten van de soortenlijst in je app des te duidelijker :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

Dat komt ook door de manier waarop ik gewijzigd heb en natuurlijk ook de manier waarop de wijziging in de Heukels' stond.

De oude subsp. umbellatum was dé 'zeldzame' en heet nu subsp. divergens.  De nieuwe subsp. umbellatum is de gewone.

Het was feitelijk een 'vergissing' in de oude Heukels' die nu is rechtgezet. Dat betekende deels zelfs handmatig waarnemingen moeten omzetten en dan dus niet in Nederland. Dat is het lastige aan een heel aantal wijzigingen; buiten Nederland deden ze het al anders. Dus als iets volgens de Heukels in 1 keer verplaatst zou moeten worden van A naar B, moet in het buitenland alles handmatig van B naar A, tenzij het daar Nederlanders waren die met een Heukels' Flora op stap waren...

Er zijn nu nog steeds een paar moeilijkere wijzigingen die ik niet durf toe te passen omdat die heel veel handmatige omzettingen (in met name waarnemingen.be en obserbado) zouden vereisen als ik soorten in 1 keer verplaats van taxon. Ik kies er dan voor het niet te doen, totdat ik wat meer duidelijkheid heb. Ik wacht al 6 weken op antwoord dus ik vrees dat die duidelijkheid er niet komt.

Rien Ondersteijn

Zou diegene waarvan antwoord verwacht wordt, misschien in quarantaine zitten   ?  ?  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Duidelijk Rutger! Complicaties in een gecompliceerd proces dus. Dat soort/genus omgrenzingen in veel landen verschillend geïnterpreteerd worden is een feit, maar de consequenties van andere NL inzichten moeten we vooral niet compleet willen doorvoeren in observado.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

spepping

Citaat van: Rutger Barendse op mei 02, 2020, 10:22:57 AM
Het was feitelijk een 'vergissing' in de oude Heukels' die nu is rechtgezet. Dat betekende deels zelfs handmatig waarnemingen moeten omzetten en dan dus niet in Nederland. Dat is het lastige aan een heel aantal wijzigingen; buiten Nederland deden ze het al anders. Dus als iets volgens de Heukels in 1 keer verplaatst zou moeten worden van A naar B, moet in het buitenland alles handmatig van B naar A, tenzij het daar Nederlanders waren die met een Heukels' Flora op stap waren...
Er zijn pleidooien dat je bij een taxonnaam moet opgeven volgens welke opvatting je deze naam verstaat. Dat kan door er een publicatie bij te zetten, b.v. Heukels 23 of de citatie van het artikel waarin deze en verwante taxa beschreven worden. In de praktijk is dat teveel gevraagd, maar in dit geval zou het de gewenste duidelijkheid verschaft hebben. (Nou ja, heb ik die dag in Luxemburg mijn Belgische of mijn Nederlandse flora geraadpleegd?)  :(

RutgerB

Het probleem is dat als er iets in de Heukels' Flora is omgedraaid, men  verwacht dat het in de database wordt omgedraaid. Terwijl men in een aantal gevallen buiten Nederland (en dat is een nogal groot gebied) al het omgekeerde deed. Daar had een opvattingsrecord niet bij geholpen; het taxon heeft immers exact dezelfde naam (en auteursnaam). De database / de waarnemingen zijn dus al voor een aanzienlijk deel volgens een andere opvatting ingevoerd. Als er geen waarnemingen van zijn wil ik het nog wel omdraaien/verplaatsen, maar als van beide taxa redelijk wat waarnemingen zijn, is dat onmogelijk.