Zwarte substantie door bast 'heenbrekend' => een ascomyceet? => Diplodia sp.

Gestart door Rayan Majoor, januari 29, 2020, 18:27:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

weet iemand toevallig wat voor zwarte substantie (slijmzwam wellicht?) er hier door de bast van een dode boom heen lijkt te breken?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/184917235/.
1 Myxomyceet indet - Myxomycota indet.
datum: 2020-01-22
locatie: Ede - Station Ede-Wageningen (GE)

foto's:



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marian Jagers

Dag Rayan,

Helaas ....... geen slijmzwammen. Waarschijnlijk een ongeslachtelijk of geslachtelijke ascomyceet.
Werk voor de microscoop. Zonder is hier niet uit te komen.
Groeten Marian

Rayan Majoor

Hoi Marian,

bedankt voor je reactie. Als er iemand naar zou willen kijken: ik kom hier wel vaker dus kan wel wat verzamelen. Is het dan genoeg om wat van het zwarte spul te verzamelen (ik neem aan dat de asci, indien aanwezig, wel aan de buitenkant zullen zitten... of is er nog meer nodig voor de determinatie?)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marian Jagers

Rayan,

Ascomyceten hebben asci. Maar ............ dat de asci aan de buitenkant zitten?
Eerst maar eens wat meer lezen over de bouw van de diverse vormen vruchtlichamen?

Inderdaad zijn bij het determineren vaak nog nog heel wat meer kenmerken nodig dan alleen de sporen en de asci of basidia.
Wie weet meldt iemand zich hier voor jouw vondst, anders zul je actief op zoek moeten gaan naar iemand dit kan en er belangstelling en tijd voor heeft. Naamloos laten van soorten die te moeilijk zijn, is ook een goede optie.


Groeten Marian

Rayan Majoor

Ik heb paar maanden geleden nog een vak gevolg bij mijn opleiding waar de basis van schimmels werd behandeld en daar heb ik geleerd dat de asci in cleistothecia, perithecia of apothecia gevormd worden of zelfs vrij op het mycelium... en naar wat ik begreep worden deze wel aan de buitenkant van het mycelium gevormd (omdat de sporen anders moeilijk door wind/water verspreid kunnen worden). Maar dat is dus niet zo? :huh:
Ik heb de waarneming iig veranderd naar zakjeszwam onbekend.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marian Jagers

Ryan, tijdens je cursus is waarschijnlijk heel veel aanbod gekomen.

Bij apothecia liggen de asci in het hymenium (de vruchtbare laag). Bij rijpheid van de sporen breken de toppen van de asci door deze laag heen zodat de sporen de lucht ingeschoten kunnen worden.
Bij een perithecium en cleistothecium bevinden de asci zich in het vruchtlichaam. Bij een perithecium is het vrl. min of meer flesvormig. Aan de top zit een opening (meestal in een uitstekende hals) waardoor de sporen naar buiten worden geschoten. Bij een cleistothecium is geen opening aanwezig. Dan lost de wand op.

Bij jouw vondst gaat het waarschijnlijk om een perithecium of een pseudothecium.
Maar zonder sleutels met ook microscopische kenmerken kom je hier niet uit.
Op naar de volgende dan maar.
Groeten Marian

Rayan Majoor

Bedankt voor de toelichting. We zullen deze slijmerige massa dan maar gewoon vredig en slijmerig laten zitten. :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

rietvanoosten

Voor Rayan mogen bekijken. Vind het kleine zwarte spul wel leuk  :blink:
Vandaag op forum AscoFrance gezet.
Veel verder zal het wel niet komen, maar dit is toch ook al wel mooi.
http://www.ascofrance.com/forum/61677/diplodia
met vriendelijke groet, Riet