Hoofdmenu

rood oog

Gestart door langejaap, april 20, 2008, 13:36:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

langejaap

Hallo allen,
vandaag zag ik dit vliegje, erg klein en dees bleef zo vreselijk geduldig zitten dat ik een aantal best leuke plaatjes heb mogen schieten van hem of haar. Ik hoefde er niks voor te geven.

Nu ben ik echter wel nieuwsgierig geworden wat het is. Is het een gewone fruitvlieg??

Alvast h dank en groet Jaap

javanerkelens

Hoi!

Mooie foto !!
Maar heb je nog een foto van de vleugels (van de bovenkant) en hoe groot was het vliegje in mm.??

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

langejaap

#2
CiteerHoi!

Mooie foto !!
Maar heb je nog een foto van de vleugels (van de bovenkant) en hoe groot was het vliegje in mm.??

Groetjes Joke
Hallo Joke, ik heb nog wel een plaatje maar ik heb er ook nog 1 precies zo een zelfde staan in mn vliegen album op Zoom. Wellicht is dat een betere . Als je wilt kijken:

http://gallery.zoom.nl/image/800373/fruitvloog.html


Daar staat hij en nog veel meer haha. Ik zal kijken of ik er nu nog 1 bij kan voegen. Gr Jaap

javanerkelens

Beste Jaap,

De foto die je hebt staan bij Zoom is volgens mij inderdaad een Drosophilidae!
(soortnaam moet ik je schuldig blijven)
Maar die je op deze site hebt geplaatst, daar heb ik mijn twijfels bij !
Ik zit zelf te denken aan Muscidae ....vanwege de beharing aan de zijkant van het borststuk, maar de kop zit mij dan wat dwars...
Ik kijk nog even verder en misschien iemand anders die met een idee komt....maar wel een intrigerend vliegje!

Tot zo ver ...Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Ik zou het niet weten....helaas.
Of het nou toch een Drosophilidae is of toch misschien een andere vlieg.... :wacko:
Misschien iemand anders met een idee..........of toch even op Diptera zetten!!
Ben eigenlijk wel benieuwd!

(ik blijf toch gokken of Muscidae, maar dat zit gewoon in mijn hoofd en wil er niet meer uit..... :lol: )

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Ik heb hem inmiddels (op jouw verzoek) op Diptera.nl gezet en inderdaad blijkt het om een Muscidae te gaan ! (dank aan Stephane Lebrun)

Het is de Schoenomyza meditata !
En in Nederland is er van dat geslacht maar één soort en dat is dus de meditata!

Erg leuk, dat je daar zo'n mooie foto van hebt.... :duim:

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

langejaap

CiteerIk heb hem inmiddels (op jouw verzoek) op Diptera.nl gezet en inderdaad blijkt het om een Muscidae te gaan ! (dank aan Stephane Lebrun)

Het is de Schoenomyza meditata !
En in Nederland is er van dat geslacht maar één soort en dat is dus de meditata!

Erg leuk, dat je daar zo'n mooie foto van hebt.... :duim:

Groetjes Joke
Hartstikke tof Joke, dajjuh dah gedaan hebt.

Als ik weer wat wil vragen bel ik jouw wel hahahah.  Gr jaap