Bruine kikker rood en geel

Gestart door Hannie Luijten, april 15, 2008, 21:15:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Het is mij bekend dat bruine kikkers allerlei kleuren kunnen hebben. Wat ik mij afvraag: Zijn die kleurvariaties gebieds-/streekgebonden, of worden ze door de omgeving bepaald, of hoe zit dat? Ik woon nu 10 jaar op mijn huidige adres, heb 10 jaar geleden een vijver aangelegd, en daar zitten al 10 jaar bruine kikkers. Al 10 jaar lang met dezelfde donkergrijze kleur. Twee weken geleden trof ik dit aan:





Hoe kan er nu plots zo'n bontgekleurde kikker in "mijn" populatie zitten?
De dag erna zag ik dit vrouwtje weer, echter nu dreef het eenzaam in de vijver, morsdood. Ik neem aan doodgedrukt?
De mooie kleuren van de onderzijde:

Groet, Hannie

tekenaar

#1
Aan de hand van de houding vraag ik me af of het vrouwtje niet al dood was op de eerste foto's... edit: is het wel een vrouwtje? De relatief dikke armen en dikke duimen wijzen in de richting van een mannetje... Wel heb ik de indruk dat rode exemplaren vaker vrouwtjes zijn.

Van heikikkers is bekend dat de kleurvariaties in verschillende delen van het verspreidingsgebied in heel verschillende verhoudingen voorkomen, en dat die verhoudingen op een bepaalde plek constant zijn. Zo neemt het aandeel gestreepte exemplaren van west naar oost af (in Oost Polen kom je geen gestreepte meer tegen), en neemt het aandeel zwart gemarmerde van noord naar zuid af (in Nederland zijn zwart gemarmerde zeldzaam, terwijl ze in Zweden algemeen voorkomen).

Bij bruine kikkers is iets dergelijks geconstateerd in Wit Rusland, ik weet niet of dit elders ooit onderzocht is.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Hannie Luijten

Dat heb ik in eerste instantie ook gedacht, dat die kikker dood was. Normaal gesproken duikt alles namelijk onder als ik in de buurt kwam, maar deze drie niet.
Ik ben naar binnen gegaan om de camera te halen en toen ik weer terugkwam doken ze weer niet onder. Toch dacht ik op een gegeven moment beweging in die kikker te zien.
Ik ben er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat het een vrouwtje was omdat er twee andere omheen geklemd zaten  :unsure:
Ik vind het wel jammer dat hij dood is. Zo'n mooie heb ik nog niet eerder in mijn tuin gezien. En dit jaar was voor mij  echt een topjaar met meer dan 40 exemplaren.
Groet, Hannie

Hannie Luijten

nog een foto waarop de voorpoten beter zichtbaar zijn:
Groet, Hannie

Raymond Creemers-RAVON

#4
Ik heb nog even in het foto-album op de RAVON site gekeken en daar valt op dat bij vrijwel alle paringen de mannetjes veel grijs of bruin zijn en de vrouwtjes vaak roodachtig of in ieder geval veel lichter gekleurd. In ieder geval in de waterfase en bij de paringen.

Hannie Luijten

Hier is (was) het tot nu toe de enigste kikker met deze kleur.
Maar als je het over de waterfase en de paringen hebt, bedoel je dan dat ze alleen in de paartijd die kleur vertonen en gedurende de landfase weer bruin/grijs worden?
Groet, Hannie