Welk dikkopje mag dit zijn?

Gestart door leo.samson, april 17, 2008, 20:50:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

leo.samson

Beste forumleden,

Nog een buitenlander. Gezien in de Alpen.
Ik dacht zelf aan de
Pyrgus onopordi
Maar ben niet zeker.
Wie helpt mij verder.

Met vriendelijke groet en dank,
Leo Samson

Martin Scheper

De Pyrgus-sen hebben in de postdiscale band op de bovenzijde van de voorvleugel een rij witte vlekjes, waarbij het witte vlekje in –als ik me niet vergis – cel 5 een stukje naar buiten, dus richting de vleugelrand, staat. Dit witte vlekje ontbreekt bij de vlinder op jouw foto.
Verder zie je in de submarginale band (langs de vleugelrand) nog een rij kleine witte stipjes.
Volgens mij is dit Spialia sertorius (Kalkgraslanddikkopje). Deze heeft ook wat variatie, bijvoorbeeld het aantal witte vlekjes in de postdiscale band: in de Veldgids Dagvlinders (p. 55) is er wel eentje in cel 4 of 5, maar in Butterflies of Europe (Lafranchis, 2004, p. 20) ontbreekt die, net als op jouw foto. Bovendien ontbreekt (of is die veel minder goed te zien) in de geblokte franje ter hoogte van cel 4 / 5 een zwart blokje, dus een stukje langer wit in de franje: ook een kenmerk van S. sertorius.

Overigens is het bij de Pyrgus-sen vaak lastig om zonder beeld van ook de onderzijde en de bovenzijde van de achtervleugel tot een soort te komen; en bijvoorbeeld de datum is ook prettig om te weten bij lastige soorten.

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

leo.samson

CiteerDe Pyrgus-sen hebben in de postdiscale band op de bovenzijde van de voorvleugel een rij witte vlekjes, waarbij het witte vlekje in –als ik me niet vergis – cel 5 een stukje naar buiten, dus richting de vleugelrand, staat. Dit witte vlekje ontbreekt bij de vlinder op jouw foto.
Verder zie je in de submarginale band (langs de vleugelrand) nog een rij kleine witte stipjes.
Volgens mij is dit Spialia sertorius (Kalkgraslanddikkopje). Deze heeft ook wat variatie, bijvoorbeeld het aantal witte vlekjes in de postdiscale band: in de Veldgids Dagvlinders (p. 55) is er wel eentje in cel 4 of 5, maar in Butterflies of Europe (Lafranchis, 2004, p. 20) ontbreekt die, net als op jouw foto. Bovendien ontbreekt (of is die veel minder goed te zien) in de geblokte franje ter hoogte van cel 4 / 5 een zwart blokje, dus een stukje langer wit in de franje: ook een kenmerk van S. sertorius.

Overigens is het bij de Pyrgus-sen vaak lastig om zonder beeld van ook de onderzijde en de bovenzijde van de achtervleugel tot een soort te komen; en bijvoorbeeld de datum is ook prettig om te weten bij lastige soorten.
Beste Martin,

Alvast bedankt voor je duidelijke uitleg.
Deze foto is gemaakt op 24 juli 2007 ten noorden van Digne le bains en ten zuiden van Lac de Serre-Poncon

Groet Leo Samson

Martin Scheper

24 juli 2007: Dan was "jouw" kalkgraslanddikkopje er eentje van de tweede generatie.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!