Welke Idaea mag dit zijn?

Gestart door leo.samson, april 15, 2008, 21:12:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

leo.samson

Hallo forumleden,

Ik zit te denken aan een Idaea aureolaria,
maar de belijning is licht oranje ipv donker.
En de poten zijn niet donker.
Zit ik in de goede hoek te zoeken.
De waarneming is gedaan op 23-07-07 in de Haute - Provance ten zuiden van Lac de Serre-Poncon. Hoogte ca. 1200 meter.

leo.samson


Ben Kruijsen

Hallo Leo,

dit is Idaea sardoniata. Het is een soort van het Iberisch schiereiland en in Frankrijk uitsluitend in de oostelijke Pyreneeën en het zuidoosten van het land. Het is een soort van droge berghellingen.  

leo.samson

CiteerHallo Leo,

dit is Idaea sardoniata. Het is een soort van het Iberisch schiereiland en in Frankrijk uitsluitend in de oostelijke Pyreneeën en het zuidoosten van het land. Het is een soort van droge berghellingen.
Beste Ben,

Bedankt voor je hulp.
Ik ben nog geen andere foto op het web tegen gekomen van deze soort.
Dat maakt het wel lastig om het met zekerheid vast te stellen.
Ik blijf het in de gaten houden.
Deze zomer mag ik weer terug naar deze locatie.
Wie weet tref ik deze vlinder weer aan.

Groet Leo Samson

Elachista

Sardoniata is toch zo cremewittig ding? Misschien is er variatie, ik ken die soort niet (iets wat normaliter zo is, ik kom nooit zo zuidelijk  :grin: ).
Bij dit exemplaar heb ik wel wat aan flaveolaria zitten denken.

Tymo
Groet,
Tymo

Ben Kruijsen

Beste Leo,

ik heb me vergist. Het is flaveolaria. Ik ken de soort niet zelf maar heb hem opgezocht in de nieuwe Franse gids: Guide des papillons nocturnes de France (meedere auteurs). Daar staat de soort overduidelijk in op pag. 181. Ik vergiste me omdat ik dacht dat de cijfers bij de afbeeldingen onder de soort staan, maar dat klopt niet : ze staan erboven. (dom dom) <_<  

Elachista

Dan zitten we weer op één lijn  :duim:  
Groet,
Tymo