gekielde loofslak?

Gestart door Alfred de Jonge, juni 28, 2019, 21:47:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alfred de Jonge

dit kleine slakje vond ik in mijn tuin

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/175363943/.
1 Gekielde loofslak - Hygromia cinctella
datum: 2019-06-22
locatie: Amersfoort - Zielhorst (UT)

foto's:



alegro

Klopt!  :duim:
Op de tweede foto is de kenmerkende kiel heel goed te zien.
Grüezi mitenand,
Arjan

Michael_Inden

Of is het een Bosloofslak?

Margreet Kwh

Lijkt mij ook een gekielde loofslak. De scherpte van de kiel vind ik daarvoor typisch.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

alegro

Citaat van: Michael_Inden op juli 18, 2019, 16:33:00 PM
Of is het een Bosloofslak?

Als je een van de slakkengidsen raadpleegt, die ik in mijn andere bericht aanraad, zul je ontdekken dat de Bosloofslak in een tuin in Amersfoort uiterst onwaarschijnlijk is.
Bosloofslak is een soort van min of meer natuurlijke bossen in het Oosten, maar vooral het zuiden van het land.
De Gekielde Loofslak is een recente introductie, die met andere importen gemeen heeft dat hij vooral veel in sterk onder menselijke invloed staande terreinen voorkomt.
Een tuin in Amersfoort is daar een perfect voobeeld van.

Koop die gids(en) nou maar. Je steekt er echt heeeel veel van op!
Grüezi mitenand,
Arjan

Michael_Inden

Zeker een onwaarschijnlijke locatie, maar het komt wel eens voor dat er slakken versleept worden. En omdat in dit geval de kiel niet heel erg geprononceerd op mij overkomt leek het mij handig, (en dat doe ik wel vaker) om anderen er naar te laten kijken. En over onwaarschijnlijke locaties gesproken; onlangs vond ik enkele exemplaren van vermoedelijk een Parmacella sp, een Zuid-Europese soort, in een bos in Santpoort.
Vandaar dus dat ik bij enige twijfel het zinvol vind om ook anderen hun kennis te ventileren.
vr gr MIchael

Tello Neckheim

Met Michael eens, Kennis is goed maar enige creativiteit ook. Er worden nog steeds voor Nederland nieuwe soorten ontdekt en ook andere vormen dan we gewend zijn. Ik vind deze Hygromia bijvoorbeeld erg bruin gekleurd en het dier is ook donker gekleurd. Ik ken ze in het algemeen, ook uit het zuiden van Europa veel lichter gekleurd, kan ook nog door de foto komen?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

alegro

Citaat van: Michael_Inden op augustus 01, 2019, 14:50:07 PMonlangs vond ik enkele exemplaren van vermoedelijk een Parmacella sp, een Zuid-Europese soort, in een bos in Santpoort.

Ik heb de waarneming even opgezocht. Het is niet zozeer een "bos" alswel een park in de directe omgeving van bebouwing. Op dergelijke plekken heb je inderdaad veel meer kans om exoten aan te treffen.
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

Citaat van: Tello Neckheim op augustus 08, 2019, 21:25:30 PM
Kennis is goed maar enige creativiteit ook.

We zijn het hopelijk wel met elkaar eens dat het in ieder geval géén Bosloofslak is.
Grüezi mitenand,
Arjan

Tello Neckheim

Met vriendelijke groeten Tello Neckheim