Sierlijke schildwants

Gestart door bas waanders, mei 02, 2019, 12:32:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas waanders

Zoals op waarneming voorspeld : de Sierlijke schildwants is nu gespot op de steenberg Hendrik te Brunssum . Lopend langs de rode beek aan de voet van de helling ontwaarde ik een voor mij onbekende wants en thuisgekomen kwam ik erachter dat het om de Sierlijke schildwants gaat [ Eurydema ornata ] waarvan eigenlijk een handjevol is waargenomen in Nederland . De wants zat te zonnen op begroeiing in de beek . Ik ben benieuwd of er meerdere waarnemingen volgen :-)

Frank van de Putte

Mooie soort, ik zag deze vandaag ook voor het eerst, in Middelburg :blink: Blijkbaar zit hij hier in Zeeland al veel langer, maar ik was hem nog niet tegengekomen.

Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Ook vandaag alweer een waarneming, in Zeeuws-Vlaanderen!; https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/173016770

Heb eens gekeken hoe het zit met de waarnemingen uit België, maar daar is deze soort ook zeker niet algemeen; https://oudeversie.waarnemingen.be/soort/photos/20227
Groetjes,

Frank van de Putte

bas waanders

Klopt , in Zeeland komen ze ook voor :-) Ik liep er gewoon toevallig tegenaan en was wel verbaasd . Als het een beetje meezit gaat het als de Raphigaster nebulosa , die was hier een jaar of 10 geleden vrij zeldzaam , nu heft die letterlijk zijn vleugels uitgeslagen over zo goed als geheel Nederland . Van die soort heb ik dit voorjaar al tientallen gespot hier direct in de buurt , een rotsvaste populatie . En zo verdwijnen er soorten , maar komen er ook nieuwe voor terug :-0

Frank van de Putte

Ik vond er vanmiddag zelfs meerdere, al parend op een klaproos :blink: Grappig dat je begint over Rhaphigaster nebulosa, die soort zag ik pas deze week voor het eerst, hoewel die ook in Zeeland niet zeldzaam is. Daar heb ik best lang naar gezocht, vanwege het wantsen project, maar niet eerder kunnen vinden.



Groetjes,

Frank van de Putte

bas waanders

Schitterend Frank ! Hier in de buurt houd ik mijn ogen natuurlijk open om deze bijzondere wants weer tegen te komen , tot nu toe is het bij één exemplaar gebleven ... Maar zo heb ik wel meer op mijn lijstje staan :-)