Welke lauxaniidae soort?

Gestart door Nightspy, mei 05, 2019, 19:24:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/171694139/.
1 Tricholauxania praeusta imago, gezien
datum: 2019-05-05
locatie: Doorwerth (GE)

foto's:




Ik heb 3 foto's van dit dier. Foto 1 scoort het hoogst (89,1%) met Tricholauxania praeusta. Deze soort heb ik vorig jaar ook in mijn tuin aangetroffen en die waarneming is goedgekeurd op basis van bewijs. Als ik de foto's vergelijk dan is het dezelfde soort. De andere twee foto's geven als meest waarschijnlijke soorten Aulogastromyia anisodactyla, Sapromyza spec., Phaonia pallida en Meiosimyza spec. Ik heb gevalideerde foto's van deze soorten bekeken en ik moet zeggen dat alle soorten sprekend op elkaar lijken. Hoewel ik T.p. denk, sluit ik de andere soorten niet uit.
Hans Hartvelt
Doorwerth

jeeweevz

Met dat donkere derde antennelid zou ik inderdaad eerder aan Aulogastromyia anisodactyla denken.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Nightspy

Beste Jan-Willem,

Hartelijk dank voor je reactie. Sinds 2015 staan maar twee gevalideerde foto's van Aulogastromyia anisodactyla op waarneming.nl. Daarop zijn inderdaad zwarte uiteinden van de antennes te zien. Ik weet niet of dat dan meteen alle andere lauxaniidae uitsluit, maar ik zal de waarneming dan toch maar onder Aulogastromyia anisodactyla registreren.

Gisteren heb ik weer een lauxaniidae soort gefotografeerd (zie bijlage). Het lijkt mij dat dit wel een Tricholauxania praeusta is.
Hans Hartvelt
Doorwerth