Hoofdmenu

Flora europa?

Gestart door H Timans, april 22, 2019, 16:23:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Dag allen,
bestaat er een goede, uitgebreide florareeks (of flora) die het grootste deel van Europa bevat? Beetje zoals de Oecologische Flora of de Heukels voor Nederland. Of is zo'n werk te omvangrijk om te maken? En zo ja: heeft iemand daar goede ervaringen mee?



Mvg Harold Timans

spepping

Flora Europaea, a 5-volume encyclopedia of plants, published between 1964 and 1993, zie Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Flora_Europaea.

Er is ook een determinatie site die zich Flora Europaea noemt: https://planten.floraeuropa.eu/nl/.

Ik heb met geen van beide ervaring.

Simon

bas.drost96

Met een beetje googlen kun je de flora europaea ook (ik dacht legaal) als PDF vinden
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rien Ondersteijn

#3
Harold-ik heb al jaaaaren een zeer nuttige en vriendelijke Flora [met heel veel afbeeldingen] door Marjorie Blamey en Chris Grey-Wilson onder eindredactie van P. Heukels die geheel West-Europa omvat[tot aan de Pyreneeën] incl Ierland Engeland en Scandinavië/Ijsland.
Hij is behoorlijk uitgebreid en nuttig met goeie info. Jaren geleden wilde een collega-florist deze Flora en heeft m met veel moeite tweedehands te pakken gekregen.Ik dacht dat ie van de aardbodem verdwenen was ,maar nu blijkt dat ie [misschien] nog verkrijgbaar is bij Bol.com https://www.bol.com/nl/p/de-geillustreerde-flora/1001004001536486/

Misschien bruikbaar voor je.


Zoals ie er uit ziet :
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Beste Rien, dat getal 10.000... duurde even voordat ik me realiseerde dat het er echt staat! Het lijkt me zo'n type werk waar ik naar zou staren in een boekenhandel, uitgelicht in een vitrinekast ver boven mij... Oecologische Flora gehalte zegmaar. Ik ben erg geïnteresseerd! Je zoekt het één, je vindt het ander!
Ik vind het wel belangrijk dat het boekwerk ook een deel van de alpen en tot oostelijk Duitsland bevat, aangezien dat de regio's zijn waar ik in de toekomst hopelijk botanische tochten ga maken. Weet je in hoeverre het compleet is voor die regio?
Mvg Harold Timans

Rien Ondersteijn

In ieder geval geheel Duitsland tot aan Polen vanaf de Alpen.
Maar het boek spreekt ook regelmatig over de Alpen en de Pyreneeën.
Daarnet keek ik zomaar en men sprak over : 'tot aan W-Rusland'... !

P.S. ik vind je enthousiaste proza wel aanstekelijk.
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Ik heb het werk nu ook ergens anders gevonden, ietsje duurder maar wel nieuw. Dat wordt waarschijnlijk een leuk verjaardagscadeau  ;D

Citaat van: bas.drost96 op april 22, 2019, 20:17:55 PM
Met een beetje googlen kun je de flora europaea ook (ik dacht legaal) als PDF vinden
Jup, gevonden en gedownload. Wel een flink bestand maar werkt prima. Erg bijzonder dat ze 50 jaar geleden al een sleutel konden maken voor héél Europa. Dank voor de tip!
Mvg Harold Timans

Rien Ondersteijn

#7
Harold ik ben benieuwd hoe je t boek zult vinden-ik gebruik t nog steeds als naslagwerk.Lijvig ding met ontiegelijk veel mooie plaatjes
'waar je steeds maar weer in kunt staren uitgelicht in een vitrinekast ver boven mij' zoals je zo mooi verwoordde.

Trouwens : proficiat alvast..!
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 23, 2019, 17:23:59 PM
Trouwens : proficiat alvast..!
Dank je, duurt nog wel effkes hoor  ;D


Mvg Harold Timans

H Timans

Is er hier trouwens iemand die de New Flora of the British Isles 4th Edition heeft en er over kan zeggen hoe goed/slecht (voors en tegens) dat boek is?
Mvg Harold Timans