Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Wolven zijn uiterst slimme en flexibele dieren zoals ook uit dit artikel blijkt, waarbij ze samenwerken met een Hyena. http://www.timesofisrael.com/in-israel-hyenas-and-wolves-team-up-to-survive/ Van wolven is al bekend dat ze in de vorm van honden goede vriendjes met mensen kunnen worden. Met Hyena's is vriendschap minder bekend.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

#1411
In feite hebben ze 1 keer gezien dat een hyena met een groep wolven mee liep, en een keer pootafdrukken van beide diersoorten bij elkaar gezien (waarbij niet vast staat dat ze er tegelijk waren).
De rest is zuivere speculatie, voor samenwerking is geen enkel bewijs.
Ook wel erg sneu dat ze er een foto van de verkeerde hyena bij zetten.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Cygnus

Citaat van: wimtegels op maart 19, 2016, 22:02:38 PM
Keulen ligt wel degelijk ruim binnen het bereik van zwervende wolven. Ik heb twee afbeeldingen bijgevoegd. Een kaartje met de deelstaten van Duitsland waar wolven wonen. En een afbeelding van de route van de gezenderde wolf Alan in 2009.  De rode cirkel op deze afbeelding geeft aan welk gebied bereikt kan worden met de zelfde afstand. Heel Duitsland en overigens ook Nederland ligt binnen het bereik van de wolven uit de Duitse wolvengebieden.

Zo'n kaartje van deelstaten waar de Wolf voorkomt geeft m.i. een vertekent beeld van de werkelijke verspreiding. In bijvoorbeeld Mecklenburg-Vorpommern komt de Wolf voor in het uiterste zuidwesten en het uiterste zuidoosten van de deelstaat. Op het kaartje staat de gehele deelstaat rood gekleurd. De verspreiding in Duitsland lijkt nu 2 keer zo groot als in werkelijkheid. Als je op Europees niveau op deze manier een kaartje van de verspreiding van de Wolf zou maken kleurt bijna het gehele vaste land van Europa rood (zie bijlage, landen waar de afgelopen 10 jaar Wolven zijn vastgesteld). Zo worden ook verspreidingskaartjes in avibase gemaakt. Ik heb een voorbeeld van de "geographical distribution" van de Lepelbekstrandloper bijgevoegd. Geheel Rusland, inclusief Kaliningrad Oblast, is weergegeven als verspreidingsgebied van deze soort. Dit geeft een sterk vertekent beeld van de werkelijkheid. Beter is het m.i. om gewoon de werkelijke verspreiding van soorten weer te geven, dus ongeacht de geografische indeling van een gebied.

De gezenderde Wolf die van Duitsland naar Witrusland is gelopen wordt vaak aangehaald als voorbeeld hoe ver een Wolf zich kan verplaatsen. Er wordt vaak gesuggereerd dat hij ook naar het westen had kunnen lopen. Dat heeft hij alleen niet gedaan. Je kunt volgens mij zo'n migratie in een bepaalde richting niet zondermeer overzetten naar alle andere windrichtingen. De stelling dat Keulen ruim binnen het bereik van zwervende Wolven ligt hoeft dus niet per definitie juist te zijn.     
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op maart 21, 2016, 13:10:51 PM
Citaat van: wimtegels op maart 19, 2016, 22:02:38 PM
Keulen ligt wel degelijk ruim binnen het bereik van zwervende wolven. Ik heb twee afbeeldingen bijgevoegd. Een kaartje met de deelstaten van Duitsland waar wolven wonen. En een afbeelding van de route van de gezenderde wolf Alan in 2009.  De rode cirkel op deze afbeelding geeft aan welk gebied bereikt kan worden met de zelfde afstand. Heel Duitsland en overigens ook Nederland ligt binnen het bereik van de wolven uit de Duitse wolvengebieden.

Zo'n kaartje van deelstaten waar de Wolf voorkomt geeft m.i. een vertekent beeld van de werkelijke verspreiding. In bijvoorbeeld Mecklenburg-Vorpommern komt de Wolf voor in het uiterste zuidwesten en het uiterste zuidoosten van de deelstaat. Op het kaartje staat de gehele deelstaat rood gekleurd. De verspreiding in Duitsland lijkt nu 2 keer zo groot als in werkelijkheid. Als je op Europees niveau op deze manier een kaartje van de verspreiding van de Wolf zou maken kleurt bijna het gehele vaste land van Europa rood (zie bijlage, landen waar de afgelopen 10 jaar Wolven zijn vastgesteld). Zo worden ook verspreidingskaartjes in avibase gemaakt. Ik heb een voorbeeld van de "geographical distribution" van de Lepelbekstrandloper bijgevoegd. Geheel Rusland, inclusief Kaliningrad Oblast, is weergegeven als verspreidingsgebied van deze soort. Dit geeft een sterk vertekent beeld van de werkelijkheid. Beter is het m.i. om gewoon de werkelijke verspreiding van soorten weer te geven, dus ongeacht de geografische indeling van een gebied.

De gezenderde Wolf die van Duitsland naar Witrusland is gelopen wordt vaak aangehaald als voorbeeld hoe ver een Wolf zich kan verplaatsen. Er wordt vaak gesuggereerd dat hij ook naar het westen had kunnen lopen. Dat heeft hij alleen niet gedaan. Je kunt volgens mij zo'n migratie in een bepaalde richting niet zondermeer overzetten naar alle andere windrichtingen. De stelling dat Keulen ruim binnen het bereik van zwervende Wolven ligt hoeft dus niet per definitie juist te zijn.   
Inderdaad, je moet een kaartje ook kunnen lezen. Wat bij het rode kaartje opvalt zij de witte vlekken. Leuk overigens dat Nederland ook Rood is :) Dat er geen wolven zijn in Engeland, Ierland en Ijsland. Komt omdat het eilanden zijn waar ze ook een keer zijn uitgeroeid. Volgens mij is er overigens wel eens een keer een wolf gesignaleerd in België via een fotocamera die opgesteld was op een Ree. Men hoopte een Lynx te fotograferen maar het werd (grote verrassing) een wolf. En ook lopen volgens mij ook wolven rond in Turkije, maar ja dat is alweer Azië. Misschien kun je naast een kaartje met waarnemingen ook een kaartje met roedels maken / toevoegen. Als je het leuk vindt natuurlijk. Voor Frankrijk zou je dan de departementen kunnen gebruiken zoals je in duitsland de Bundesländer gebruikt. En later voor Nederland de provincies. Drenthe is nog iets anders dan Noord-Holland. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Citaat van: Cygnus op maart 21, 2016, 13:10:51 PM
Citaat van: wimtegels op maart 19, 2016, 22:02:38 PM
Keulen ligt wel degelijk ruim binnen het bereik van zwervende wolven. Ik heb twee afbeeldingen bijgevoegd. Een kaartje met de deelstaten van Duitsland waar wolven wonen. En een afbeelding van de route van de gezenderde wolf Alan in 2009.  De rode cirkel op deze afbeelding geeft aan welk gebied bereikt kan worden met de zelfde afstand. Heel Duitsland en overigens ook Nederland ligt binnen het bereik van de wolven uit de Duitse wolvengebieden.

Zo'n kaartje van deelstaten waar de Wolf voorkomt geeft m.i. een vertekent beeld van de werkelijke verspreiding. In bijvoorbeeld Mecklenburg-Vorpommern komt de Wolf voor in het uiterste zuidwesten en het uiterste zuidoosten van de deelstaat. Op het kaartje staat de gehele deelstaat rood gekleurd. De verspreiding in Duitsland lijkt nu 2 keer zo groot als in werkelijkheid. Als je op Europees niveau op deze manier een kaartje van de verspreiding van de Wolf zou maken kleurt bijna het gehele vaste land van Europa rood (zie bijlage, landen waar de afgelopen 10 jaar Wolven zijn vastgesteld). Zo worden ook verspreidingskaartjes in avibase gemaakt. Ik heb een voorbeeld van de "geographical distribution" van de Lepelbekstrandloper bijgevoegd. Geheel Rusland, inclusief Kaliningrad Oblast, is weergegeven als verspreidingsgebied van deze soort. Dit geeft een sterk vertekent beeld van de werkelijkheid. Beter is het m.i. om gewoon de werkelijke verspreiding van soorten weer te geven, dus ongeacht de geografische indeling van een gebied.

De gezenderde Wolf die van Duitsland naar Witrusland is gelopen wordt vaak aangehaald als voorbeeld hoe ver een Wolf zich kan verplaatsen. Er wordt vaak gesuggereerd dat hij ook naar het westen had kunnen lopen. Dat heeft hij alleen niet gedaan. Je kunt volgens mij zo'n migratie in een bepaalde richting niet zondermeer overzetten naar alle andere windrichtingen. De stelling dat Keulen ruim binnen het bereik van zwervende Wolven ligt hoeft dus niet per definitie juist te zijn.   


Okay, voor de twijfelaars nog een kaartje. Het eerder door mij geposte kaartje met de roodgekleurde deelstaten met wolven is geen verspreidingskaart en ook niet zo bedoeld. Het geeft de deelstaten met Wolven aan en het aantal roedels in de deelstaten. Dit kaartje gebruik ik in een powerpointpresentatie. In dezelfde presentatie ga ik nader in op de verspreiding binnen Nieder Sachsen omdat dit de deelstaat met wolven is die grenst aan Nederland.
Ik heb nu het kaartje met de roedels, paren en solitaire territoriale wolven van Nieder Sachsen bijgevoegd. Dat is dus wel de verspreidingskaart.
Op dezelfde kaart staan de locaties van twee verkeersslachtoffers ingetekend. Van de dode wolf bij Bad Soden-Salmünster weet ik de herkomst (nog) niet. De dode wolf bij Frankfurt am Main is een afstammeling van de roedel Gartow uit Nieder Sachsen. Dit is een afstand van ongeveer 385 km in vogelvlucht. Ongeveer gelijk met de afstand naar Keulen. Of het bij Keulen daadwerkelijk een wolf was weten we misschien als het onderzoek is afgerond.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

migratorius

Over dat wolven een eind kunnen komen hoeven we ons toch niet meer te verbazen? Oberagger (in de Oberbergische Kreis) is behoorlijk landelijk (grenst aan het Sauerland) en ik kan me goed voorstellen dat wolven zich daar thuisvoelen. Vanaf Hannover kan je bijna onafgebroken door beboste heuvels tot de Schäl Sick (rechteroever) van Keulen komen...

Niedersachsen (of in het Nederlands Nedersaksen) is overigens één woord...

JanHein

ronris

Citaat van: migratorius op maart 21, 2016, 22:24:13 PM
Over dat wolven een eind kunnen komen hoeven we ons toch niet meer te verbazen? Oberagger (in de Oberbergische Kreis) is behoorlijk landelijk (grenst aan het Sauerland) en ik kan me goed voorstellen dat wolven zich daar thuisvoelen. Vanaf Hannover kan je bijna onafgebroken door beboste heuvels tot de Schäl Sick (rechteroever) van Keulen komen...

Niedersachsen (of in het Nederlands Nedersaksen) is overigens één woord...

JanHein
Juist dit traject heeft veel kans van slagen om een aardige terreinwinst te behalen voor de wolf, niet alleen is dit gebied bosrijk maar wordt verhoudingsgewijs (voor Duitse begrippen) slechts doorkruist door weinig Autobahnen A33/44 en de A45.
Ook heeft dit gebied een zeer goede wildstand van ree, wildzwijn, edelhert en op sommige plekken damhert en moeflon.
Hierna wordt het wel wat problematischer voor de wolf om verder te trekken maar niet onmogelijk.   

Freek Verkerk

leuk artikel : men wil de wolf die door Nederland zwierf uit een duitse vrieskist ophalen en gaan opzetten: http://www.hetedelhert.nl/van-onze-redactie/3737-wolf-teruggehaald-naar-nederland
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In dit artikel wordt de komst van de wolf binnen de berlijnse ring besproken. http://www.pnn.de/pm/1062762/ Kennelijk is er een Berlijnse ring, waarschijnlijk een ring van snelwegen rond Berlijn, vergelijkbaar met de Ringweg van andere grote steden. Deze ring lijkt me wel iets ruimer dan de ring om Amsterdam. Indidentieel waren er al waarnemingen van wolven binnen de ring en op de ringweg zijn er ook al verschillende doodgereden, maar kennelijk hebben ze nu een veilige over/ondergang gevonden en zijn ze definitief binnen de ring. Op de Duitse TV had ik kortgeleden een programma gezien over de wildzwijnen die inmiddels ook binnen de ring zijn. Hun aantal wordt geschat op 4000 en sterk groeiend. Mensen voeren ze ook bij. Voldoende eten voor de wolven dus. Interessant, wolven zo dicht bij de bewoonde wereld. Ik blijf het volgen. Ik kn me zo voorstellen dat mensen wilde zwijnen voeren en dat wolven dan de biggetjes jagen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een wolf valt dwerggeiten aan en doodt er een paar in NRW (Noord Rijn Westfalen). Het gebeurde twee nachten achter elkaar. Na de eerste nacht hebben een jager en een wolfexpert de situatie bekeken en sporen opgenomen (DNA) ook hebben ze een camera opgehangen. De tweede nacht was de wolf duidelijk in beeld. http://www.lz.de/lippe/barntrup/20749533_Wolf-reisst-Ziege-im-Dorf-vor-laufender-Kamera.html


170 km van de Nederlandse grens https://www.google.nl/maps/dir/Enschede/Barntrup,+Duitsland/@52.0873897,3.5217763,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47b8139482fe5187:0xd24e1fb7ad7265e2!2m2!1d6.8936619!2d52.2215372!1m5!1m1!1s0x47ba5fcec6dea91f:0xfeec952d2d670052!2m2!1d9.1211764!2d51.9912857!3e2?hl=nl

Met een beetje geluk is het DNA-spoor bruikbaar en verteld ons welke dier het was cq waar het (ongeveer) vandaan komt, want plaatselijk zijn er (nog) geen (bekende) roedels.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

En nog een waarneming van een wolf meer naar het Noorden:150 km van de Nederlandse grens.  https://www.google.nl/maps/dir/Winschoten/Lilienthal,+Duitsland/@53.0867737,3.4914416,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47b7d45109d865b5:0x78f240cfdd28f1db!2m2!1d7.0367877!2d53.1424984!1m5!1m1!1s0x47b125bf3bb6da7d:0x426cf77630051a0!2m2!1d8.9133574!2d53.1491282!3e2?hl=nl 


http://www.weser-kurier.de/region_artikel,-Wolf-angeblich-in-Lilienthal-gesichtet-_arid,1342465.html


Ik heb eens uitgerekend dat de wolf per jaar 50 km naar het westen komt dus dat zou ongeveer betekenen dat over 3-4 jaar de wolf continue in Nederland is. Vorig jaar kwam de eerste wolf langs die een paar dagen bleef. Mijn verwachting is ongeveer. 2016: 2 maal een wolf op bezoek. 2017 5 maal een wolf op bezoek. 2018 continue zwervende wolven in Nederland. 2019 eerste territoriale wolf in Nederland, 2020 eerste roedel met jongen.  Maar de kans is levengroot aanwezig dat het toch heel anders gaat lopen.


Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op maart 28, 2016, 12:30:57 PM
Maar de kans is levengroot aanwezig dat het toch heel anders gaat lopen.
Waarom ga je dan zo fantaseren met jaren en aantallen?
Peter Venema

Freek Verkerk

#1422
Citaat van: peterv op maart 28, 2016, 20:18:57 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 28, 2016, 12:30:57 PM
Maar de kans is levengroot aanwezig dat het toch heel anders gaat lopen.
Waarom ga je dan zo fantaseren met jaren en aantallen?
Het is mijn verwachting, ik ben ook wel benieuwd of die uitkomt. En het is ook goed dat er over wordt nagedacht en mogelijk voorbereidingen getroffen worden. In Duitsland weet ik dat er overal wolfberaters, wolfadviseurs zijn opgeleid, mensen die er bijgeroepen worden op het moment dat men denkt dat er een wolf is (geweest). Mensen die sporen onderzoeken, DNA monsters nemen en geld uitbetalen bij schade's. Daar zijn bijvoorbeeld ook snel inzetbare honden en ook hekwerk, mogelij ook camera's, die gebruikt kunnen worden als bijvoorbeeld een schaapskudde ten prooi valt aan wolven. Wolven hebben de neiging om de volgende dag terug te komen als ze ergens voedsel hebben gevonden, zoals schapen. Het zou ook al goed zijn als er afspraken gemaakt worden met de duitsers in Nedersaksen, dat Nederland gebruik kan maken van hun kennis, kunde en materiaal. Zoiets.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


peterv

Citaat van: Freek Verkerk op maart 28, 2016, 20:33:58 PM
Citaat van: peterv op maart 28, 2016, 20:18:57 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 28, 2016, 12:30:57 PM
Maar de kans is levengroot aanwezig dat het toch heel anders gaat lopen.
Waarom ga je dan zo fantaseren met jaren en aantallen?
Het is mijn verwachting, ik ben ook wel benieuwd of die uitkomt. En het is ook goed dat er over wordt nagedacht en mogelijk voorbereidingen getroffen worden. In Duitsland weet ik dat er overal wolfberaters, wolfadviseurs zijn opgeleid, mensen die er bijgeroepen worden op het moment dat men denkt dat er een wolf is (geweest). Mensen die sporen onderzoeken, DNA monsters nemen en geld uitbetalen bij schade's. Daar zijn bijvoorbeeld ook snel inzetbare honden en ook hekwerk, mogelij ook camera's, die gebruikt kunnen worden als bijvoorbeeld een schaapskudde ten prooi valt aan wolven. Wolven hebben de neiging om de volgende dag terug te komen als ze ergens voedsel hebben gevonden, zoals schapen. Het zou ook al goed zijn als er afspraken gemaakt worden met de duitsers in Nedersaksen, dat Nederland gebruik kan maken van hun kennis, kunde en materiaal. Zoiets.
lees dan dit:
http://www.bij12.nl/bij12units/faunafonds/nieuws/wolf/
Peter Venema

Freek Verkerk

#1425
Citaat van: peterv op maart 30, 2016, 22:19:00 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 28, 2016, 20:33:58 PM
Citaat van: peterv op maart 28, 2016, 20:18:57 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 28, 2016, 12:30:57 PM
Maar de kans is levengroot aanwezig dat het toch heel anders gaat lopen.
Waarom ga je dan zo fantaseren met jaren en aantallen?
Het is mijn verwachting, ik ben ook wel benieuwd of die uitkomt. En het is ook goed dat er over wordt nagedacht en mogelijk voorbereidingen getroffen worden. In Duitsland weet ik dat er overal wolfberaters, wolfadviseurs zijn opgeleid, mensen die er bijgeroepen worden op het moment dat men denkt dat er een wolf is (geweest). Mensen die sporen onderzoeken, DNA monsters nemen en geld uitbetalen bij schade's. Daar zijn bijvoorbeeld ook snel inzetbare honden en ook hekwerk, mogelij ook camera's, die gebruikt kunnen worden als bijvoorbeeld een schaapskudde ten prooi valt aan wolven. Wolven hebben de neiging om de volgende dag terug te komen als ze ergens voedsel hebben gevonden, zoals schapen. Het zou ook al goed zijn als er afspraken gemaakt worden met de duitsers in Nedersaksen, dat Nederland gebruik kan maken van hun kennis, kunde en materiaal. Zoiets.
lees dan dit:
http://www.bij12.nl/bij12units/faunafonds/nieuws/wolf/
Ziet er goed uit. In Nederland is het voor wolven op het ogenblik makkelijk om schapen te doden. Maar kenmerk van wolven is dat ze leren en dat ze de volgende dag terugkomen bij de makkelijke prooien. Men moet dus snel kunnen reageren. Op het ogenblik moeten we accepteren dat er eerst slachtoffers vallen. Maar we kunnen wel aan schadebeperking doen als we binnen een dag een snel inzetbare groep herdershonden hebben. Voorlopig is dat voldoende, tot we zoveel schades hebben dat één groep herdershonden niet voldoende is. Want hoe lang moet je die herdershonden/beschermingshonden (wat is een goede naam) bij de schaapskudde houden? Enkele dagen tot enkele weken is al voldoende lijkt me. En die honden moeten toch ergens blijven, dus praktisch lijkt me om die honden gewoon bij de / een schaapskudde te houden totdat er ergens anders een wolf schade aanricht. Dan kunnen de beschermingshonden verplaatst worden. Kosten 1000 euro per hond per maand heb ik gelezen. Stel we hebben/nemen 5 honden. Met een fitte bejaarde die de honden verplaatst indien nodig. Ook 1000 euro benzinegeld en onkosten. Peanuts eigenlijk op het natuurbudget. Zoiets is pas nodig nadat de eerste wolf goed heeft toegeslagen. Dan is er ook pas draagvlak. 20 dode schapen lijkt me een goede drempel, dus pas over 3 jaar denk ik. Maar kun je dan die honden zo kopen of is er een bestel en opleidingstermijn. regeren is vooruitzien. et vorige heb ik geschreven voordat ik het rapport gelezen had over die onden. Ik heb het rapport ook nog gelezen over die honden. Kan ik wel achter staan. Ze willen aansuiten op wat er in Duitsland gebeurt, niet het wiel gaan uitvinden. Er zijn natuurlijk kosten aan verbonden en daarvoor hebben ze in Duitsland regelingen voor de vergoeding. Die duitsers gaan natuurlijk niets vergoeden in Nederland, dus daarvoor zouden dan vergelijkbare regelingen in Nederland gemaakt moeten worden. Dit is helaas nog geen europese regelgeving. Mogelijk verschilt het in Duitsland ook per Bundesland (provincie) en Kreis (gemeente). Gewoon kopieren van die duitsers lijkt mij een goed begin, ook geen andere honden(soort) nemen. Het wordt wel een moeilijker verhaal voor de hobbyboertjes met 15 schapen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Ik heb het artikel een paar maal gelezen. Er zijn 10 kalveren aangevallen en gedood door een groot roofdier, men is niet zeker wat het is, een Lynx of een wolf wordt gezegd. Het is in een gebied waar zeker lynxen aanwezig zijn, maar nog geen wolven, of er zijn nog geen waarnemingen van wolven. Maar kalveren worden eigenlijk niet door lynxen aangevallen, dus denk ik toch dat het een wolf was of een loslopende hond. Dus daarom plaats ik de link hier. http://www.mz-web.de/zehn-tote-rinder-wer-toetet-die-kaelber-in-hasselfelde--23804096
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Als wolven kalveren gaan aanvallen wordt het een ander verhaal. www.maz-online.de/Lokales/Potsdam-Mittelmark/Brandenburgs-Woelfe-breiten-sich-weiter-aus Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Zet dit door, gaan de wolven echt meer kalveren aanvallen? En hoe gaat de duitse samenleving daarop reageren. Beide is voor ons Nederlanders interessant, want kalveren kennen wij ook.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op maart 31, 2016, 13:18:00 PM
Als wolven kalveren gaan aanvallen wordt het een ander verhaal. www.maz-online.de/Lokales/Potsdam-Mittelmark/Brandenburgs-Woelfe-breiten-sich-weiter-aus Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Zet dit door, gaan de wolven echt meer kalveren aanvallen? En hoe gaat de duitse samenleving daarop reageren. Beide is voor ons Nederlanders interessant, want kalveren kennen wij ook.

De Duitse samenleving kennen we ook.
Herman van der Meer

grunsven

En schapen zijn er in Nederland ook. Waarom zou het aanvallen van kalveren een ander verhaal zijn dan het aanvallen schapen?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

peterv

Citaat van: grunsven op maart 31, 2016, 13:34:58 PM
Waarom zou het aanvallen van kalveren een ander verhaal zijn dan het aanvallen schapen?
Het is natuurlijk wel een financieel ander verhaal. Een dood kalf kan (afhankelijk van het ras, geslacht) een schadepost geven van honderden euro's of zelfs aanzienlijk meer, bij een lam of schaap kom je uit op een bedrag van hooguit een paar honderd euro per geval.
Peter Venema


ronris

Citaat van: peterv op april 02, 2016, 17:13:24 PM
Citaat van: grunsven op maart 31, 2016, 13:34:58 PM
Waarom zou het aanvallen van kalveren een ander verhaal zijn dan het aanvallen schapen?
Het is natuurlijk wel een financieel ander verhaal. Een dood kalf kan (afhankelijk van het ras, geslacht) een schadepost geven van honderden euro's of zelfs aanzienlijk meer, bij een lam of schaap kom je uit op een bedrag van hooguit een paar honderd euro per geval.

Voor wat betreft de prijs van schaap of kalf verschilt het nog wel of men de kiloprijs per geslacht gewicht berekend of de prijs die men betaalt voor levende have.
Belangrijker is of en in welke mate het faunafonds faunaschade gaat vergoeden die toegebracht is door wolven.
Faunafonds zegt dat ze terdege is voorbereid op de eventuele komst en vestiging van wolven in Nederland, maar of er al bedragen zijn vastgesteld voor vergoeding is mij nog niet duidelijk.

http://www.bij12.nl/bij12units/faunafonds/nieuws/wolf/

Groeten Ronald.

peterv

#1433
Citaat van: ronris op april 03, 2016, 17:27:03 PM
Faunafonds zegt dat ze terdege is voorbereid op de eventuele komst en vestiging van wolven in Nederland, maar of er al bedragen zijn vastgesteld voor vergoeding is mij nog niet duidelijk.
Die vergoedingen gaan altijd op basis van taxatie, dus afhankelijk van de soort, ras, geslacht, stamboekkwaliteit enz. Een dood dier wordt dan vergeleken met de marktwaarde van levende soortgenoten van hetzelfde type en kwaliteit. Er wordt gerekend (vergoed)  met de dag(markt)waarde van vergelijkbare levende dieren van hetzelfde moment, dus niet met vaste bedragen per diersoort.
En ja, in Nederland is geregeld dat wolvenschade (mits bewezen) voor 100% wordt vergoed door het Faunafonds.
Peter Venema

wimtegels

Over het voorbereid zijn op de komst van de wolven van het faunafonds:


http://www.bij12.nl/bij12units/faunafonds/nieuws/wolf/

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: grunsven op maart 31, 2016, 13:34:58 PM
En schapen zijn er in Nederland ook. Waarom zou het aanvallen van kalveren een ander verhaal zijn dan het aanvallen schapen?
Ik heb ook wel filmpjes gezien waarbij amerikaanse wolven bisons aanvallen, dus ik weet ook wel dat ze het kunnen, maar het is in zoverre een anderv erhaal omdat volgens mij Nederland meer een koeienland is dan een schapenland. De wolven beginnen dan toch echt invloed te krijgen o de samenleving. Schapen kun je ng redelijk beschermen door 's avonds binnen te halen en/of in kleine omheinde gebieden met eventueel honden te bewaren. Kalveren en koeien lopen overal in de wei. Alhoewel de tendens wel is om ze meer binnen te houden. De aanwezigheid van wolven die kalveren doden zal die tendens alleen maar versterken. Het land gaat veranderen door de wolven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op april 03, 2016, 21:34:54 PM
Kalveren en koeien lopen overal in de wei.
Waar dan? >95% van alle kalveren staat op stal en komt helemaal niet buiten. Dat is al jaren zo.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op april 03, 2016, 22:51:24 PM
Citaat van: Freek Verkerk op april 03, 2016, 21:34:54 PM
Kalveren en koeien lopen overal in de wei.
Waar dan? >95% van alle kalveren staat op stal en komt helemaal niet buiten. Dat is al jaren zo.
Misschien zijn het meer beelden uit mijn jeugd die nog in mijn hoofd zitten. Tegenwoordig zie ik inderdaad voornamelijk tulpenvelden. Misschien valt het ook wel mee in Nederland en ruimen de wolven straks andere dieren op die ik nog wel buiten zie lopen zoals de ponies, wilde zwijnen en misschien ganzen, zwanen. Ben benieuwd.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op maart 31, 2016, 13:02:15 PM
Ik heb het artikel een paar maal gelezen. Er zijn 10 kalveren aangevallen en gedood door een groot roofdier, men is niet zeker wat het is, een Lynx of een wolf wordt gezegd. Het is in een gebied waar zeker lynxen aanwezig zijn, maar nog geen wolven, of er zijn nog geen waarnemingen van wolven. Maar kalveren worden eigenlijk niet door lynxen aangevallen, dus denk ik toch dat het een wolf was of een loslopende hond. Dus daarom plaats ik de link hier. http://www.mz-web.de/zehn-tote-rinder-wer-toetet-die-kaelber-in-hasselfelde--23804096
Men heeft camera's geinstalleerd en de waarschijnlijke daders in beel gekregen: VOS.  [size=78%]http://www.mz-web.de/landkreis-harz/gerissene-kaelber-in-hasselfelde-raubtier-war-kein-luchs-23842308[/size] Het ging ook om pasgeboren kalveren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk