Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Klopt, hij is doodgereden op de A7 bij Grossburgwedel door een vrachtauto.


Deze jonge wolf heeft ook rondgestruind door het leefgebied van de wolvin van het Duitse Meppen. Zonder het ongeluk was het nu mogelijk een paar geweest.


Opvallend is overigens dat op de data op de verschillende Duitse sites andere informatie staat over de wolven roedels in de deelstaat Niedersachsen. Op de site van Lausitz worden
5 roedels  vermeld. worden er 7 vermeld +  1 wolfspaar.


De eerste roedel in Niedersachsen was er in 2012
Na drie jaar zijn het er al 7!


Ter vergelijking. In 2000 werden de eerste wolven in de Lausitz region geboren en was er dus sprake van de eerste roedel.
Het duurde 9 jaar voordat de populatie gegroeid was tot 7 roedels.


In Niedersachsen zijn in 2015 tenminste 23 welpen geboren. Het werkelijke aantal is waarschijnlijk hoger. 23 is het aantal met fotovallen of film- dan wel foto opnamen bewezen aantallen.


Deze deelstaat die grenst aan ons land wordt dus al behoorlijk bevolkt door wolven met een ster groeiende trend.


Opvallen is dat de andere deelstaat die grenst aan ons land, Nordrhein Westfalen tot nu toe geen (bewezen) wolven heeft
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Cygnus

Citaat van: wimtegels op november 19, 2015, 14:40:59 PM
Opvallen is dat de andere deelstaat die grenst aan ons land, Nordrhein Westfalen tot nu toe geen (bewezen) wolven heeft

Dat heeft volgens mij in belangrijke mate te maken met de aanwezigheid van veel "Moorgebiete" in Niedersachsen. Die ontbreken bijna geheel in Nordrhein-Westphalen. De "Moorgebiete" fungeren als leefgebied voor Wolven en als stepping-stone voor een verdere uitbreiding. Kijk ook op bijgevoegd kaartje. De uitbreiding van Wolven in Duitsland volgt vrijwel geheel de zuidgrens van de "Moorgebiete".
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op november 19, 2015, 16:24:26 PM
Citaat van: wimtegels op november 19, 2015, 14:40:59 PM
Opvallen is dat de andere deelstaat die grenst aan ons land, Nordrhein Westfalen tot nu toe geen (bewezen) wolven heeft

Dat heeft volgens mij in belangrijke mate te maken met de aanwezigheid van veel "Moorgebiete" in Niedersachsen. Die ontbreken bijna geheel in Nordrhein-Westphalen. De "Moorgebiete" fungeren als leefgebied voor Wolven en als stepping-stone voor een verdere uitbreiding. Kijk ook op bijgevoegd kaartje. De uitbreiding van Wolven in Duitsland volgt vrijwel geheel de zuidgrens van de "Moorgebiete".
NRW is ook dichter bevolkt met als belangrijkste bevolkingscluster natuurlijk het roergebied met steden als Aken, Keulen, Wuppertal
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Deze argumenten zijn mij bekend. Toch zien we ook rond een grote stad als Berlijn een flinke concentratie. Ik denk dat we gewoon nog even geduld moeten hebben.
[/size]
[/size]Ik heb vandaag nog contact gehad met Dipl.-Biol. Reinhild Gräber, Institut für Terrestrische und Aquatische Wildtierforschung (ITAW), over een aantal zaken in Niedersachsen.
[/size]De wolvin die 31 schapen op haar geweten heeft is voor zover bekend een solitaire teef. Het is waarschijnlijk niet de wolvin van Meppen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Maarte5n

Citaat van: wimtegels op november 19, 2015, 17:26:58 PM
Deze argumenten zijn mij bekend. Toch zien we ook rond een grote stad als Berlijn een flinke concentratie. Ik denk dat we gewoon nog even geduld moeten hebben.
[/size]
[/size]Ik heb vandaag nog contact gehad met Dipl.-Biol. Reinhild Gräber, Institut für Terrestrische und Aquatische Wildtierforschung (ITAW), over een aantal zaken in Niedersachsen.
[/size]De wolvin die 31 schapen op haar geweten heeft is voor zover bekend een solitaire teef. Het is waarschijnlijk niet de wolvin van Meppen.

Het zijn in elk geval zussen hoorde ik, allebij uit de eerste Gartow nest.
in de tijd dat er een paar waarnemingen waren bij Vechta,waren er ook al waarnemingen bij nordhorn

Territoriale Fähe in der Grafschaft Bentheim/Landkreis Emsland
Regelmäßig werden seit März 2014 auch Wolfsnachweise aus dem westlichen Niedersachsen aus der Nähe von Meppen und Nordhorn gemeldet. Genetische Analysen brachten den Befund, dass es sich hierbei um eine junge Wölfin handelt, welche aus dem Gartower Rudel im Wendland stammt. Die Fähe konnte sowohl auf dem Schießplatz Meppen als auch auf dem Gelände Nordhorn Range nachgewiesen werden. Damit scheint sich in dieser Region ein Einzeltier ortstreu aufzuhalten.

10. Territoriale Fähe im Raum Barnstorf (Grenzregion Landkreis Diepholz/Landkreis Vechta)
Seit Oktober 2014 wurden im Rahmen des Monitorings vermehrt Übergriffe auf Nutztiere im Raum Barnstorf gemeldet. Genetisch konnte hierbei stets eine Fähe (Nachkomme aus dem Rudel Gartow) bestätigt werden. Der letzte genetische individuelle Nachweis gelang nach Aussage des Wolfsbüros im März 2015. Bei darauffolgenden Nutztierrissen in April und Mai konnte zwar lediglich der Haplotyp HW02 bestätigt werden, dieser passt aber auch auf die Gartower Fähe. Zusammen mit aktuellen Fotofallenbildern lässt sich nun gemäß SCALP-Kriterien ein weiteres Territorium bestätigen (Hierzu werden regelmäßige Nachweise in einer Region über mindestens ein halbes Jahr benötigt).Somit ist im Raum Barnstorf nun eine ortstreue Fähe nachgewiesen.
Maarten vd Berg

peterv

Citaat van: Cygnus op november 19, 2015, 16:24:26 PM
Dat heeft volgens mij in belangrijke mate te maken met de aanwezigheid van veel "Moorgebiete" in Niedersachsen. Die ontbreken bijna geheel in Nordrhein-Westphalen. De "Moorgebiete" fungeren als leefgebied voor Wolven en als stepping-stone voor een verdere uitbreiding. Kijk ook op bijgevoegd kaartje. De uitbreiding van Wolven in Duitsland volgt vrijwel geheel de zuidgrens van de "Moorgebiete".
Dat verband hoeft niet causaal te zijn. Wel opmerkelijk is dat veel wolven vanuit grote militaire oefenterreinen in de Lausitz zich in Niedersachsen in 1e instantie ook weer in militaire oefenterreinen hebben gevestigd. Kennelijk is de relatieve rust daar van grote betekenis voor een wolf.
Peter Venema

Cygnus

Citaat van: peterv op november 19, 2015, 19:58:29 PM
Citaat van: Cygnus op november 19, 2015, 16:24:26 PM
Dat heeft volgens mij in belangrijke mate te maken met de aanwezigheid van veel "Moorgebiete" in Niedersachsen. Die ontbreken bijna geheel in Nordrhein-Westphalen. De "Moorgebiete" fungeren als leefgebied voor Wolven en als stepping-stone voor een verdere uitbreiding. Kijk ook op bijgevoegd kaartje. De uitbreiding van Wolven in Duitsland volgt vrijwel geheel de zuidgrens van de "Moorgebiete".
Dat verband hoeft niet causaal te zijn. Wel opmerkelijk is dat veel wolven vanuit grote militaire oefenterreinen in de Lausitz zich in Niedersachsen in 1e instantie ook weer in militaire oefenterreinen hebben gevestigd. Kennelijk is de relatieve rust daar van grote betekenis voor een wolf.

Het verband hoeft niet causaal te zijn maar het ligt wel voor de hand. Hier in Estland zitten bijna alle Wolven ook in en rond de hoogveengebieden. Het gaat er ook om dat ze zich in deze grote gebieden kunnen terugtrekken, waarschijnlijk zijn om dezelfde reden ook de militaire terreinen in Duitsland bij de Wolf in trek. In Niedersachsen liggen ten westen van Munster volgens mij geen grote militaire oefenterreinen, dus dan zijn ze daar aangewezen op de vrij grote hoogveengebieden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

Citaat van: Cygnus op november 19, 2015, 20:17:06 PM
Citaat van: peterv op november 19, 2015, 19:58:29 PM
Citaat van: Cygnus op november 19, 2015, 16:24:26 PM
Dat heeft volgens mij in belangrijke mate te maken met de aanwezigheid van veel "Moorgebiete" in Niedersachsen. Die ontbreken bijna geheel in Nordrhein-Westphalen. De "Moorgebiete" fungeren als leefgebied voor Wolven en als stepping-stone voor een verdere uitbreiding. Kijk ook op bijgevoegd kaartje. De uitbreiding van Wolven in Duitsland volgt vrijwel geheel de zuidgrens van de "Moorgebiete".
Dat verband hoeft niet causaal te zijn. Wel opmerkelijk is dat veel wolven vanuit grote militaire oefenterreinen in de Lausitz zich in Niedersachsen in 1e instantie ook weer in militaire oefenterreinen hebben gevestigd. Kennelijk is de relatieve rust daar van grote betekenis voor een wolf.

Het verband hoeft niet causaal te zijn maar het ligt wel voor de hand. Hier in Estland zitten bijna alle Wolven ook in en rond de hoogveengebieden. Het gaat er ook om dat ze zich in deze grote gebieden kunnen terugtrekken, waarschijnlijk zijn om dezelfde reden ook de militaire terreinen in Duitsland bij de Wolf in trek. In Niedersachsen liggen ten westen van Munster volgens mij geen grote militaire oefenterreinen, dus dan zijn ze daar aangewezen op de vrij grote hoogveengebieden.
De wolf van Meppen, dicht bij de Nederlandse grens zit in/rond de Tinner Dose, inderdaad een hoogveengebied, maar tevens voor publiek gesloten militair schietterrein.
Peter Venema

wimtegels

We zien verbanden tussen veengebieden en militaire terreinen. Deze zijn volgens mij echter niet echt causaal. Over de gehele wereld gezien komen woven in alle soorten gebieden voor. Waarschijnlijk hebben ze wel een voorkeur voor rustige gebieden. Dat is inderdaad een verband met, vaak verlaten of grotendeels verlaten, militaire terreinen. Veengebieden zijn vaak natuurgebieden en relatief rustig.
In Polen zwerven wolven in de nacht vaak gewoon door de dorpen en halen voedsel uit het afval.
De wolf heeft generaties lang geleerd de mens uit de weg te gaan. Wolven die dat niet deden hadden hun doodvonnis al ongeveer ondertekend. De gewijzigde houding van de mens, en de bescherming die soorten nu genieten maken de situatie anders

       
  • De merel werd van een schuwe bosvogel een echte cultuurvolger
  • De reiger rekende af met zijn angst voor de mens en gaat nu naar luxe restaurants met dure kois
  • De ijsvogel schuwt er niet meer voor te gaan lunchen in tuinvijvers
  • De bever leeft gewoon in het cultuurgebied en in stadsparken
Een absolute angst oor de mens is ecologisch geen groot voordeel meer. Minder schuwe exemplaren komen tot succesvolle voortplanting, dichtbij of in de menselijke omgeving. Jongen groeien op in de menselijke omgeving. En dat heeft voor hun soort geen nadelige gevolgen meer.
De meest rustige gebieden worden vaak als eerste in gebruik genomen. Soorten schuiven steeds meer op richting mens. In de serie "de terugkeer van" die vanaf morgen drie weken lang iedere vrijdag op Vara NPO1 te zien is om 21.30 uur kun je iets van dit effect zien.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op november 19, 2015, 21:44:51 PM
We zien verbanden tussen veengebieden en militaire terreinen. Deze zijn volgens mij echter niet echt causaal. Over de gehele wereld gezien komen woven in alle soorten gebieden voor. Waarschijnlijk hebben ze wel een voorkeur voor rustige gebieden. Dat is inderdaad een verband met, vaak verlaten of grotendeels verlaten, militaire terreinen. Veengebieden zijn vaak natuurgebieden en relatief rustig...
In het verleden is de beste grond het eerst ingebruik genomen door de landbouwers en de voor landbouw / veeteelt ongeschikte grond is overgelaten aan de militairen, dus er is wel een verband. In Nederland hebben de militairen ook hun oefeterreinen op de heide en in de bossen omdat die grond ongeschikt is voor de boeren. Met uitzondering dan van het oefenterein in de lauwersmeer. Als er wolven komen verwacht ik ze ook op de ex-oefentereinen op de veluwe. Maar voornamelijk waar hun voedsel zit, dus ree en zwijn. En dat is niet het Amsterdamse bos. Maar misschien nog wel de OVP. Dat wordt nog interessant. volgens mijn berekening zijn ze daar over 5 jaar. dus 2021.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: wimtegels op november 19, 2015, 21:44:51 PM
De wolf heeft generaties lang geleerd de mens uit de weg te gaan. Wolven die dat niet deden hadden hun doodvonnis al ongeveer ondertekend. De gewijzigde houding van de mens, en de bescherming die soorten nu genieten maken de situatie anders

       
  • De merel werd van een schuwe bosvogel een echte cultuurvolger
  • De reiger rekende af met zijn angst voor de mens en gaat nu naar luxe restaurants met dure kois
  • De ijsvogel schuwt er niet meer voor te gaan lunchen in tuinvijvers
  • De bever leeft gewoon in het cultuurgebied en in stadsparken
Een absolute angst oor de mens is ecologisch geen groot voordeel meer. Minder schuwe exemplaren komen tot succesvolle voortplanting, dichtbij of in de menselijke omgeving. Jongen groeien op in de menselijke omgeving. En dat heeft voor hun soort geen nadelige gevolgen meer.
Ik ben het hier grotendeels mee eens. Echter ... wolven hebben in tegenstelling tot de door jou genoemde soorten te maken met een diep geworteld roodkapje-syndroom bij veel mensen. Dat steekt meteen de kop op als ze zich in/bij bewoonde gebieden vertonen. Gevolg is dat er meteen stemmen opgaan om wolven die zich minder schuw gedragen minimaal negatief te conditioneren, dan wel af te schieten (discussies in Niedersachsen, Zwitserland). "Tam" gedrag heeft dus wel een nadeel voor de acceptatie van deze soort.
Peter Venema

wimtegels

#1301
 
Citaat van: Freek Verkerk op november 20, 2015, 02:17:45 AM
Citaat van: wimtegels op november 19, 2015, 21:44:51 PM
We zien verbanden tussen veengebieden en militaire terreinen. Deze zijn volgens mij echter niet echt causaal. Over de gehele wereld gezien komen woven in alle soorten gebieden voor. Waarschijnlijk hebben ze wel een voorkeur voor rustige gebieden. Dat is inderdaad een verband met, vaak verlaten of grotendeels verlaten, militaire terreinen. Veengebieden zijn vaak natuurgebieden en relatief rustig...
In het verleden is de beste grond het eerst ingebruik genomen door de landbouwers en de voor landbouw / veeteelt ongeschikte grond is overgelaten aan de militairen, dus er is wel een verband. In Nederland hebben de militairen ook hun oefeterreinen op de heide en in de bossen omdat die grond ongeschikt is voor de boeren. Met uitzondering dan van het oefenterein in de lauwersmeer. Als er wolven komen verwacht ik ze ook op de ex-oefentereinen op de veluwe. Maar voornamelijk waar hun voedsel zit, dus ree en zwijn. En dat is niet het Amsterdamse bos. Maar misschien nog wel de OVP. Dat wordt nog interessant. volgens mijn berekening zijn ze daar over 5 jaar. dus 2021.


Toen ik ruim 25 jaar geleden met mijn opleiding milieukunde-natuur en landschapsbeheer begon was de algemene overtuiging, ook onder ecologen, dat natuur vrijwel alleen maar voorkwam op schrale gronden. Het verschralen van gebieden, voornamelijk maaien en afvoeren was het devies.
De mens heeft de rijke gronden intensief in gebruik genomen. De schrale gronden waren over het algemeen extensief in gebruik, de schapen begraasden de heiden, er waren hakhoutbosjes. Op de natte gronden werden bijvoorbeeld wilgen geknot, o.a. voor manden en voor het vlechten van oeververdediging.
Op de extensief beheerde gronden was nog enige plaats voor natuur. Op de rijke gronden stond de natuur onze landbouw in de weg. De natuur had voor ons geen intrinsieke waarde. Daarom ontstaat het beeld dat natuur iets is van verre uitgestrekte wouden. In deze wouden heeft de natuur, inclusief de wolf, gewacht op betere tijden die nu voor een aantal soorten lijken aan te breken. Het heroveren van gebieden door soorten is een min of meer geleidelijk proces. De mens moet wennen een de natuur, en de natuur aan de mens. In dit proces speelt voorlichting een grote rol. Hierdoor kan het roodkapje syndroom langzaam verdwijnen. En ja, dan ontstaat het risico van al te opdringerige wolven. Daarom is de definitie probleemwolf ontstaan. Goed wolven management kan het afschieten van probleemwolven bevatten. Maar dat moet een uiterste maatregel  zijn. Opdringerige wolven kunnen ook leren angst te hebben voor de mens. Rubberkogels helpen soms.....


Indien de populatie als maar door groeit, kan er uiteindelijk een ander probleem ontstaan. Wolven kunnen dan alleen een nieuw territorium vinden als ze steeds dichter naar de mens toe gaan. Dan kan een beheersjacht zoals nu bij de wilde zwijnen een optie zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Ik meld weinig over de wolven in Polen, omdat daarover weinig gepubliceerd wordt in de Duits of Franstalige media, maar nu een Franstalig artikel:
http://www.20minutes.fr/insolite/1738055-20151125-pologne-loups-retour-portes-varsovie

een duizend wolven in Polen zeggen ze, nu ook in een natuurpark op 30 km van Warschau, waar de laatste wolf nog maar in 1964 werd afgeschoten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op november 26, 2015, 21:03:46 PM
een duizend wolven in Polen zeggen ze,
Die duizend is een minimumschatting. Het probleem in Polen is dat er meerdere populaties wolven zijn: de populatie in het westen van Polen is goed bekend en wordt nauwkeurig gevolgd (Pools-Duitse populatie). De populaties in het oosten en zuidoosten zijn veel minder nauwkeurig in beeld.
Peter Venema

Freek Verkerk

Bij onze directe buren (neder-saksen) geeft men een half miljoen per jaar uit aan preventie maatregelen en is men van plan het buro dat verantwoordelijk is voor de wolven uit te breiden naar 8 man personeel. http://www.gn-online.de/Nachrichten/Schafhalter-Mit-Zaeunen-gegen-Woelfe-132764.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Peregrinus


En ook de tweede wolf in Baden-Württemberg (Zuid-West Duitsland) is aangereden op de snelweg.
Spannend, 100 Jaar geen wolf en dan binnen een jaar 2 ! (Tot nu toe geen aanwijzigingen op manipulatie zoals in NL)

http://www.badische-zeitung.de/toter-wolf-auf-der-a8-bei-merklingen-entdeckt

het is een spannende plek, ik ben benieuwd of deze uit Oost Duitsland komt, of ook uit de Alpen.

Waneer snapt men dat er beter wild passages lang de snelwegen moeten komen?!
mvg, Frank Huischen

Freek Verkerk

#1306
Citaat van: Peregrinus op december 01, 2015, 08:56:08 AM

En ook de tweede wolf in Baden-Württemberg (Zuid-West Duitsland) is aangereden op de snelweg.
Spannend, 100 Jaar geen wolf en dan binnen een jaar 2 ! (Tot nu toe geen aanwijzigingen op manipulatie zoals in NL)

http://www.badische-zeitung.de/toter-wolf-auf-der-a8-bei-merklingen-entdeckt

het is een spannende plek, ik ben benieuwd of deze uit Oost Duitsland komt, of ook uit de Alpen.

Waneer snapt men dat er beter wild passages lang de snelwegen moeten komen?!
Inderdaad interessante plek [size=78%]https://www.google.de/maps/place/Merklingen/@48.5258448,5.2688124,6z/data=!4m2!3m1!1s0x47997642601d83b7:0x41f6bb7a5df7f60?hl=nl[/size]  Ik denk dat alles ten zuiden van de lijn Wien, Nürnberg, Frankfurt, Köln, Amsterdam uit de alpenpopulatie komt. Dus deze ook, maar op een gegeven moment gaan die populaties de grens over en mixen. Ben benieuwd wat de DNA uitslag wordt. Ze zijn wat dat betreft niet zo snel enkele maanden zullen we nog moeten wachten denk ik.

En nog een link over hetzelfde onderwerp, nu van een boerenblad. http://www.proplanta.de/Agrar-Nachrichten/Umwelt/Toter-Wolf-in-Baden-Wuerttemberg-entdeckt_article1448894310.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Johan Helmus

In noorwegen mogen jagers 16 van de uit zo'n 30 exemplaren bestaande wolvenpopulatie schieten, om schapen te beschermen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwelzijn/article/detail/4200190/2015/12/02/Wolven-opgejaagd-in-Noorwegen.dhtml
Groeten, Johan Helmus

Freek Verkerk

#1308
Citaat van: Johan Helmus op december 02, 2015, 20:25:56 PM
In noorwegen mogen jagers 16 van de uit zo'n 30 exemplaren bestaande wolvenpopulatie schieten, om schapen te beschermen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwelzijn/article/detail/4200190/2015/12/02/Wolven-opgejaagd-in-Noorwegen.dhtml
In het artikel staat: "Elk jaar worden zo'n 2.000.000 schapen losgelaten in Noorwegen, 1.500 daarvan sterven door toedoen van de wolf. "
Als dat zou kloppen, en bij de trouw moet je dat geloven, dan eten de 30 wolven samen dus 1500 schapen. Dat zou dan 1500/30, dus gemiddeld 50 schapen per wolf per jaar zijn. Een wolf zou dan gemiddeld elke week een schaap opeten. Dat is niet onmogelijk, maar dan zouden ze dus vrijwel niet meer eten. Een wolf eet 4 kg vlees per dag, dus dan is er nog schapenvlees over voor de andere aaseters. Het lijkt me overdreven, sterk overdreven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Als de wolf zich zou specialiseren op de schapen dan is het zeer wel mogelijk dat hij ongeveer een schaap per week pakt. Er zitten dan waarschijnlijk ook heel wat lammeren en onvolwassen dus lichtere schapen bij. Van een grote prooi kan zeker ook een gedeelte geclaimd worden door de aaseters.


Als er geen beschermende maatregelen worden genomen is het vrij voor de hand liggend dat de wolf schapen pakt. Het is dan de gemakkelijkste prooi. Dat krijg je nou eenmaal als je huisvee in een wilde omgeving laat leven. In Lausitz hadden de moeflons het ook zwaar te verduren.


In de gebieden die nu al weer een hele tijd door wolven gebruikt worden zien we dat er met de echte wilde dieren op populatieniveau niets aan de hand is. De natuur kan goed tegen een top predator, sterker nog, ze horen er thuis. Zij plegen genadig euthanasie bij dieren die anders een ellendige dood sterven. Door zwakke dieren op te ruimen houden ze de soort gezond. Ze dwingen kuddes tot meer migratie. Immers telkens op dezelfde plek aanwezig zijn is een soort diner bel voor de predator. Op deze manier dragen wolven bij aan bos verjonging.


Ik ben al jaren voorstander van een duidelijk onderscheid tussen natuurterrein en cultuurhistorisch terrein. Vrijwel al onze zogenaamde half natuurlijke terreinen hebben een cultuurhistorische achtergrond. Deze landschappen waren het resultaat van het extensieve agrarische gebruik. Onze heidevelden zijn daarvan een mooi voorbeeld.We beheren ze met schapen. Die kunnen zonder bescherming in een echt natuurterrein met grote predatoren echt niet overleven. Het is huisvee dat onder deze omstandigheden van de bescherming van de mens afhankelijk is. De schapenhouder zal zijn schapen moeten beschermen tegen de wolf. Als wij van deze beroepsgroep verwachten dat ze onze cultuurhistorische  landschappen ook n stand houden als de wolf is teruggekeerd moeten we hun daarvoor de (financiële) middelen verschaffen.
Ik heb de afgelopen maand ongeveer 80 uur besteed aan de analyse van de ontwikkeling van de Duitse wolvenpopulatie. De extrapolatie van deze gegevens maakt duidelijk wat ons te wachten staat. In 2011 heb ik uitspraken gedaan over de groei van de populatie. Tot en met 2015 kloppen deze behoorlijk nauwkeurig. Nu heb ik deze gegevens gekoppeld aan landschapseigenschappen. Ik heb de geografische uitbreiding daaraan gekoppeld vanaf ongeveer halverwege de jaren tachtig van de vorige eeuw. Op basis daarvan heb ik prognoses opgesteld voor de komende vijf jaar. Die ga ik volgende week voor het eerst in een lezing uiteenzetten. Daarna zal ik hier een samenvatting posten. Het is in ieder geval duidelijk dat Nederland zich goed voor moet bereiden wat betreft het beschermen van schapen. En vooral die schapen die ingezet worden in de half natuurlijke landschappen.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Peregrinus

Spannende ontwikkelingen!

Als er met de afschot von enkele Wolven het draagvlak in een sameleving kann worden verbeterd, en tegelijkertijd de (wolven)populatie niet in gevaar komt, zie ik het als een goede maatregel.

het beschremen van Schapen kann (met (stroom) hekken of Honden), dit is echter zeer duur of moeilijk om te zetten. Als individuele wolven zich specialiseren op vee, moet hier aan worden gedaan denk ik.

Het draagvlak in de samenleving is een van de belangrijkste dingen voor de terug keer van de wolf.

Wim Tegel: ik ben erg benieuwd naar jou Modellen! Heb je die, of ga je die ergens publiceren?
mvg, Frank Huischen

peterv

Citaat van: wimtegels op december 03, 2015, 02:28:35 AM
De schapenhouder zal zijn schapen moeten beschermen tegen de wolf. Als wij van deze beroepsgroep.....
Beroepsgroep is wat sterk uitgedrukt.  Grofweg de helft van alle schapen in Nederland zijn eigendom van hobbyboeren voor wie het houden van schapen een mooie bijverdienste is maar geen (hoofd-)inkomen vormt.
Ik ben het wel helemaal met Wim eens dat schapenhouders (en terreinbeheerders) een grote omslag voor de boeg hebben voor wat betreft de manier waarop je in de toekomst, met wolven, schapen kunt houden. Misschien toch meer naar gescheperde kuddes in de grotere natuurgebieden? Je kunt en wilt ook niet half Nederland vol zetten met elektrische afrasteringen.


Citaat van: Peregrinus op december 03, 2015, 08:57:46 AM
Als er met de afschot von enkele Wolven het draagvlak in een sameleving kann worden verbeterd, en tegelijkertijd de (wolven)populatie niet in gevaar komt, zie ik het als een goede maatregel.
Noorwegen is geen lid van de EU en daarmee niet gehouden aan afspraken vanuit de habitatrichtlijn. Als ze wel lid waren was het schieten van wolven daar (op zo'n kleine populatie) om schapen te beschermen waarschijnlijk onmogelijk. Nederland heeft zich geconformeerd aan de habitatrichtlijn, wolf is volgens bijlage IV strikt beschermd, dus afschot van wolven in Nederland om vee te beschermen is feitelijk uitgesloten. Voor een gezonde, levensvatbare populatie van dieren wordt vaak als vuistregel een omvang van minimaal 1000 volwassen voortplantende exemplaren gehanteerd (voor wat het waard is). Nederland is zo klein dat het onwaarschijnlijk is dat wij ooit een 'gunstige staat van instandhouding' voor de wolf kunnen bereiken op ons eigen grondgebied. De wolf zal daarmee bij ons altijd een bedreigde diersoort blijven in een (waarschijnlijk) zeer slechte staat van instandhouding.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op december 03, 2015, 11:22:18 AM
Citaat van: wimtegels op december 03, 2015, 02:28:35 AM
De schapenhouder zal zijn schapen moeten beschermen tegen de wolf. Als wij van deze beroepsgroep.....
Beroepsgroep is wat sterk uitgedrukt.  Grofweg de helft van alle schapen in Nederland zijn eigendom van hobbyboeren voor wie het houden van schapen een mooie bijverdienste is maar geen (hoofd-)inkomen vormt.
Ik ben het wel helemaal met Wim eens dat schapenhouders (en terreinbeheerders) een grote omslag voor de boeg hebben voor wat betreft de manier waarop je in de toekomst, met wolven, schapen kunt houden. Misschien toch meer naar gescheperde kuddes in de grotere natuurgebieden? Je kunt en wilt ook niet half Nederland vol zetten met elektrische afrasteringen.
Ik denk dat een aantal hobbyboeren op een andere hobby moeten overstappen. Misschien moeten die gronden dan met paarden begraast worden, of koeien, of in combinatie, schapen en paarden. Want je kunt inderdaad niet overal hekwerk neerzetten.

[/size]
Citaat van: peterv op december 03, 2015, 11:22:18 AM
Citaat van: Peregrinus op december 03, 2015, 08:57:46 AM
Als er met de afschot von enkele Wolven het draagvlak in een sameleving kann worden verbeterd, en tegelijkertijd de (wolven)populatie niet in gevaar komt, zie ik het als een goede maatregel.
Noorwegen is geen lid van de EU en daarmee niet gehouden aan afspraken vanuit de habitatrichtlijn. Als ze wel lid waren was het schieten van wolven daar (op zo'n kleine populatie) om schapen te beschermen waarschijnlijk onmogelijk. Nederland heeft zich geconformeerd aan de habitatrichtlijn, wolf is volgens bijlage IV strikt beschermd, dus afschot van wolven in Nederland om vee te beschermen is feitelijk uitgesloten. Voor een gezonde, levensvatbare populatie van dieren wordt vaak als vuistregel een omvang van minimaal 1000 volwassen voortplantende exemplaren gehanteerd (voor wat het waard is). Nederland is zo klein dat het onwaarschijnlijk is dat wij ooit een 'gunstige staat van instandhouding' voor de wolf kunnen bereiken op ons eigen grondgebied. De wolf zal daarmee bij ons altijd een bedreigde diersoort blijven in een (waarschijnlijk) zeer slechte staat van instandhouding.
Nederland is geen eiland, de wolvenpopulatie in Nederland is straks onderdeel van de Noord west europese wolfspopulatie die loopt van Warschau to Hilversum. De duitse populatie schat men nu al op 400 dieren en de West-Poolse op 600 dieren (voor zover ik mij kan herinneren), dus die 1000 dieren hebben we al. En als straks de Italiaans / franse populatie daar ook op aansluit zitten we al op 2000 - 3000 dieren. En die westpoolse populatie sluit eigenlijk al aan op de oostpoolse /baltische en russische populatie, met 10.000 dieren, dus dan kun je denk ik wel spreken van een levensvatbare populatie.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op december 03, 2015, 12:01:57 PM
Nederland is geen eiland, de wolvenpopulatie in Nederland is straks onderdeel van de Noord west europese wolfspopulatie die loopt van Warschau to Hilversum. De duitse populatie schat men nu al op 400 dieren en de West-Poolse op 600 dieren (voor zover ik mij kan herinneren), dus die 1000 dieren hebben we al. En als straks de Italiaans / franse populatie daar ook op aansluit zitten we al op 2000 - 3000 dieren. En die westpoolse populatie sluit eigenlijk al aan op de oostpoolse /baltische en russische populatie, met 10.000 dieren, dus dan kun je denk ik wel spreken van een levensvatbare populatie.
Ik begrijp deze redenatie, maar in verdragen die landen met elkaar sluiten, zoals de habitatrichtlijn, gaat het om de eis dat binnen het grondgebied van een land een levensvatbare populatie moet zijn. Het Europese hof van justitie in Luxemburg heeft tal van uitspraken gedaan waaruit blijkt dat landen zich niet kunnen beroepen op de aanwezigheid van (een groter deel van) een populatie in aangrenzend buitenland. Als je buitenlandse populaties zou meerekenen zou dat betekenen dat Nederland bijvoorbeeld geen enkele inspanning meer hoeft te leveren om het Korhoen of Hamster te beschermen. Zo werkt het dus niet in internationale verdragen die we hebben gesloten. Elke Europese lidstaat heeft volle verantwoordelijkheid voor een levensvatbare populatie op het eigen grondgebied. Wat dat betreft is Nederland wel degelijk een eilandje.
Peter Venema

Cygnus

Citaat van: peterv op december 03, 2015, 19:53:37 PM
Als je buitenlandse populaties zou meerekenen zou dat betekenen dat Nederland bijvoorbeeld geen enkele inspanning meer hoeft te leveren om het Korhoen of Hamster te beschermen.

Verspreidingsgebieden van dieren wijzigen voortdurend. Aan de ene kant breidt een soort zich uit aan de andere kant van het verspreidingsgebied kan het areaal krimpen (bijvoorbeeld Ooievaar). Dat kan dus betekenen dat een soort op een gegeven moment uit een land kan verdwijnen. Dat natuurlijke fenomeen is juridisch dus niet toegestaan. Feitelijk zijn die soorten dus illegaal bezig.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op december 03, 2015, 20:41:01 PM
Citaat van: peterv op december 03, 2015, 19:53:37 PM
Als je buitenlandse populaties zou meerekenen zou dat betekenen dat Nederland bijvoorbeeld geen enkele inspanning meer hoeft te leveren om het Korhoen of Hamster te beschermen.

Verspreidingsgebieden van dieren wijzigen voortdurend. Aan de ene kant breidt een soort zich uit aan de andere kant van het verspreidingsgebied kan het areaal krimpen (bijvoorbeeld Ooievaar). Dat kan dus betekenen dat een soort op een gegeven moment uit een land kan verdwijnen. Dat natuurlijke fenomeen is juridisch dus niet toegestaan. Feitelijk zijn die soorten dus illegaal bezig.
Die juristen zijn wel vaker wat wereldvreemd natuurlijk, daarom is ook het gedogen uitgevonden. :) Maar wel een interessant onderwerp. Dus 1000 voortplantende dieren is de ondergrens. En hoe zit het dan met het wild zwijn in Nederland? Halen we daar wel die 1000 dieren? Minder dan 1000 dieren zou betekenen geen jacht? En het edelhert? en dan al die exoten?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven


Dat is niet echt hoe het werkt (zo gek zijn ook juristen niet). Er zijn voor een aantal soorten doelen vastgesteld, niet voor wild zwijn en niet voor exoten.
Er is op internet heel veel info te vinden over de habitatrichtlijn.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

wimtegels

Met het risico dat we of topic raken: Natuurwetgeving staat natuurontwikkeling vaak, waarschijnlijk onbedoeld in de weg. Vooral in nieuwe gebieden. Aanvankelijk massale occupatie van pionierssoorten. Daarna geleidelijke verschuiving. Eigenlijk is er een verplichting om de omstandigheden voor de beschermde soorten in stand te houden. Dat staat dan weer haaks op de natuurlijke successie.


Terug naar de wolf. Ik vraag me wel eens af wat er gebeurd zou zijn als iedereen zich de succesvolle opmars van de wolf gerealiseerd had in 1983......
Op de vraag die een paar berichten geleden gesteld werd of ik mijn bevindingen over de verspreiding van de wolf ga publiceren. Waarschijnlijk niet. Ik licht ze wel toe in lezingen. De eerste is donderdag 4 december in vlodrop om 17.30. Wie een beetje in de buurt woont is welkom.  Voor meer informatie, stuur maar een persoonlijk bericht.
Na donderdag is alle informatie wel openbaar beschikbaar. Kan het dan naar geïnteresseerden mailen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

peterv

Citaat van: grunsven op december 04, 2015, 14:33:55 PM
Dat is niet echt hoe het werkt (zo gek zijn ook juristen niet). Er zijn voor een aantal soorten doelen vastgesteld, niet voor wild zwijn en niet voor exoten.
Wild zwijn heeft weliswaar een andere status in de habitatrichtlijn dan de wolf, maar ook voor het zwijn is een gunstige staat van instandhouding verplicht. Die algemene verplichting is van toepassing op alle inheemse diersoorten. Nederland mag niet besluiten om het wild zwijn bij ons uit te roeien. Exoten zijn inderdaad een ander verhaal. Maar zoals Wim ook al aangeeft, we dwalen af van het topic.
Peter Venema

grunsven

Wild zwijn is staat niet op de habitatrichtlijn.
Dus nee die verplichting is er niet.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)