Mellicta Zuid Frankrijk juni > Spec.

Gestart door Michiel en Milka, januari 13, 2019, 15:00:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Kan deze nog verder op naam dan 'spec' en zo ja wat geeft dan de doorslag? Ik neig zelf naar Bosparelmoervlinder ivm grootte van een van de zwarte vlekken op de voorvleugel.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://france.observation.org/waarneming/view/157723963
bosparelmoerachtige onbekend - Melitaea (Mellicta) spec. gezien op 2018-06-01 France - Riez
Foto's:


Groet, Michiel


Michiel en Milka

Helder. Ik zou Frankrijk geen Centraal of ZO Europa noemen, maar die vlinders zien er natuurlijk niet anders uit.  ;)
Groet, Michiel

c.witkamp

Of ze er in Oost-Frankrijk niet anders uitzien is natuurlijk maar de vraag. De studie zoals hierboven aangehaald, is uitgevoerd in de NW-Balkan, en dat is toch een aardig stukje weg bij waar de waarneming gedaan is. Dus om nu de conclusie te trekken dat iets wat voor de NW-Balkan geldt ook voor Oost-Frankrijk geldt, gaat me wat ver zonder dat dit ook daar goed bekeken is.
groeten,

cees

Bert van Rijsewijk

Citaat van: Michiel en Milka op januari 14, 2019, 21:01:39 PM
Helder. Ik zou Frankrijk geen Centraal of ZO Europa noemen, maar die vlinders zien er natuurlijk niet anders uit.  ;)
Zuid Frankrijk is inderdaad geen Centaal of ZO Europa.
Op deze plek in Frankrijk komen drie Mellicta soorten voor: M. athalia, M. parthenoides en M. dejone.
En deze soorten zijn volgens mij niet van foto te determineren.

Bert.

caliprobola

Volgens de nieuwe Europese dagvlinderlijst is M. athalia gesplit en is het in Z-Frankrijk nu dus M. celadussa.

c.witkamp

.......het wordt er niet eenvoudiger op.......
groeten,

cees