Dikkopje uit Kreta

Gestart door corzonneveld, januari 12, 2019, 15:46:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/166522671
Bretons spikkeldikkopje - Pyrgus armoricanus gezien op 2018-04-05 Greece - Rethimno
Foto's:


Lastige beesten, bevestigin/correctie stel ik dan ook op prijs!

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Bert van Rijsewijk

Volgens Tshikolovets en Lafranchis komt op Kreta van alle Pyrgus-soorten alleen het bretons spikkeldikkopje voor.
Dan zou het dus het bretons spikkeldikopje moeten zijn.

Bert.

corzonneveld

De gids van LaFranchis (Butterflies of Europe) geeft ook P. serratulae aan als op Kreta voorkomend, maar die is het niet.

Dank voor de bevestiging!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Bert van Rijsewijk

Citaat van: corzonneveld op januari 14, 2019, 19:57:16 PM
De gids van LaFranchis (Butterflies of Europe) geeft ook P. serratulae aan als op Kreta voorkomend, maar die is het niet.

Dank voor de bevestiging!
In mijn uitgave (eerste druk 2009) staat er in de tekst niets over Kreta en moet ik het dus hebben van het kaartje en daar is Kreta niet 'zwart'.

Bert.

corzonneveld

Interessant! Mijn boek is uit 2004, geeft verder niet aan welke druk het is. Eerder uitgegeven in eigen beheer? Hoe dan ook, Kreta is in deze editie zwart bij serratulae. Voortschrijdend inzicht wellicht?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Bert van Rijsewijk

Citaat van: corzonneveld op januari 15, 2019, 21:55:57 PM
Interessant! Mijn boek is uit 2004, geeft verder niet aan welke druk het is. Eerder uitgegeven in eigen beheer? Hoe dan ook, Kreta is in deze editie zwart bij serratulae. Voortschrijdend inzicht wellicht?
Mijn 'Lafranchis' (Dagvlinders van Europa) is uitgegeven door de KNNV, vertaald door de 'Vlinderstichting'.
Tshikolovets is van 2011.
Dus waarschijnlijk voortschrijdend inzicht.

Bert.

cvsw123

Even het boek van Pamperis (The butterflies of Greece) uit 2009 erbij gepakt, en daar staan bij serratulae geen waarnemingen op Kreta. P armoricanus is zo te zien de enige soort op dat eiland.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)