Hoofdmenu

Nestnieuws 2008

Gestart door Helen Commandeur, maart 27, 2008, 15:19:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

#90
Ik lig er helemaal niet van wakker Jacob.

Het valt me echter op dat in sommigge topics meteen gereageerd wordt op nestfoto's. En meestal niet positief. In veel gevallen wordt degene die ze plaatst verzocht ze ook weer te verwijderen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen verantwoorde nestfotografie. Ik ben meer een voorstander om er openlijk over te discussieren. In praktijk vind er veel nestfotografie plaats. Dat blijkt ook uit de foto's uit dit topic en vele anderen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

J&L

Hoi Wim,

De foto's van mij van de specht (heb je vast wel gezien)zijn genomen van een flinke afstand.
Ze hadden hun nest op een druk parkeer terrein en naast een druk pad van de plaatselijke camping.
Kortom aan drukte geen gebrek.
Er waren helaas meer mensen die ze hoorden(de jongen maken echt een leven)
zo ook de foto hobby"dames"ik heb deze "dames"menige keren vriendelijk gevraagd om weg te gaan en niet pal onder de boom te gaan staan om foto's te maken.Dat ze nu aan het nest verstoren waren enz.enz.Meerdere mensen ergerden zich hieraan maar als ze er dan iets van zeiden werden ze uitgescholden.
Iedere dag kwamen ze vasteprik foto's maken totdat een jong te vroeg uitvloog en even verderop tegen een raam,deur en muur vloog.(deze zit nu bij een vogelopvang)
Dus kortom aan een foto kun je niet zien hoe of waar hij genomen is.
Daarom vind ik GEEN nestfoto's meer wel een goed plan!!

marijkehuysse

CiteerIk lig er helemaal niet van wakker Jacob.

Het valt me echter op dat in sommigge topics meteen gereageerd wordt op nestfoto's. En meestal niet positief. In veel gevallen wordt degene die ze plaatst verzocht ze ook weer te verwijderen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen verantwoorde nestfotografie. Ik ben meer een voorstander om er openlijk over te discussieren. In praktijk vind er veel nestfotografie plaats. Dat blijkt ook uit de foto's uit dit topic en vele anderen.
Het valt me echter op dat in sommigge topics meteen gereageerd wordt op nestfoto's.

Klopt!
Je reageerde na 18 minuten!

groet,
Marijke

wimtegels

Citeer
CiteerIk lig er helemaal niet van wakker Jacob.

Het valt me echter op dat in sommigge topics meteen gereageerd wordt op nestfoto's. En meestal niet positief. In veel gevallen wordt degene die ze plaatst verzocht ze ook weer te verwijderen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen verantwoorde nestfotografie. Ik ben meer een voorstander om er openlijk over te discussieren. In praktijk vind er veel nestfotografie plaats. Dat blijkt ook uit de foto's uit dit topic en vele anderen.
Het valt me echter op dat in sommigge topics meteen gereageerd wordt op nestfoto's.

Klopt!
Je reageerde na 18 minuten!

groet,
Marijke
zo snel?

Wat ben ik toch een plinten :censored:

:gap:  :whistle:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Helen Commandeur

#94
Hallo iedereen,

Was met het topic gestart omdat iedereen die van de natuur geniet en er in rondhuppelt altijd wel vogels ziet die nestmateriaal verzamelen, nest-indicerend gedrag vertonen ---> tot aan het zien van de schattige pulletjes en stoere juveniles.
Ik en ik denk ook alle andere waarnemers op dit forum, passen echt wel op om  onnodige verstoringen te veroorzaken. Dat een vogelgids een ei oppakt om het aan excursiegangers te laten zien; zal ongetwijfeld weten wat hij doet maar daarbij plaats ik mijn vraagtekens.

Omdat ik zelf een prachtige roodstaart heb, heb ik wel geleerd om goed in te schatten hoe een vogel zich voelt. Ik loop rustig weg als ik denk dat ik een vogel in de stress breng. Volgende keer meer geluk.

Sinds vorige week heb ik weer een heftige interne discussie. Wat is wijsheid, wat is goed?
Vorige week had ik het ongeloofelijke geluk om mee te mogen met een ringsessie van roofvogels en uilen.
De kleintjes worden gewogen en gemeten en krijgen met zeer veel respect een ring om. Ook dat is nestnieuws.
Ik wacht nog zeker 'n maand om deze waarnemingen in te voeren, zodat niemand de kans krijgt om ook maar iets te kunnen verstoren.

Ondanks dat al die prachtige kleintjes op mijn netvlies gegrafeerd staan, blijf ik denken aan de haviksjongen.
De deskundigen hadden enkele weken daarvoor een nest gevonden met enkele eieren. Tijdens de ringsessie hadden er jongen van enkele weken oud in het nest moeten zitten. Helemaal niets! De deskundigen hebben de grond rond het nest danig onderzocht op sporen en de conclusie was dat de jongen, slechts enkele dagen oud, uit het nest moeten zijn gehaald. Waarvoor, voor het geld! Dan kunnen ze nog geringd worden met een vaste voetring, alhoewel het ook voor schijnt te komen dat er tenen gebroken worden om alsnog een vaste voetring te kunnen plaatsen.

Ik heb op Internet gezocht en gezocht maar geen sporen of info kunnen ontdekken.

Mijn leerpunt is dat ik drie keer nadenk voordat ik een waarneming in ga voeren van bijzondere/gewilde vogels zodat dit soort :censored: het niet kunnen zien, zeker in het broedseizoen.

Greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

wimtegels

Ik begrijp je gevoelens volledig Helen.

En ik kan me god voorstellen dat dit voor vel waarnemers de reden is om een aantal nesten onder embargo te zetten.

Helaas zijn de meeste kwaadwillenden experts. Die hebben onze site niet nodig om de vogels of andere dieren te vinden.

Het is gewoon shit dat er nog steeds mensen zij die het niet na kunnen laten op deze ongeoorloofde manier in de natuur te "oogsten"
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

CiteerIk lig er helemaal niet van wakker Jacob.

Het valt me echter op dat in sommigge topics meteen gereageerd wordt op nestfoto's. En meestal niet positief. In veel gevallen wordt degene die ze plaatst verzocht ze ook weer te verwijderen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen verantwoorde nestfotografie. Ik ben meer een voorstander om er openlijk over te discussieren. In praktijk vind er veel nestfotografie plaats. Dat blijkt ook uit de foto's uit dit topic en vele anderen.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Gisteravond had ik nog een foto gepost van mijn dochter met een paar sperwerkuiks in de hand. Ze heeft niks met vogels, maar was wel de heldin die de boom was ingeklommen en ze uit het nest had gehaald omdat ze geringd moesten worden. Ik vond het een mooie plaat, mijn dochter met 4 kuiks. De foto heb ik gedelete omdat ik vrij direct de indruk kreeg dat deze prent niet gewaardeerd werd.
Waarom men problemen heeft met dergelijke foto's snap ik niet echt. De ringer, mijn dochter en ik waren de enige aanwezigen en uiteraard maak ik daar foto's van, ik vind het leuk dat iedereen hier van mee kan genieten. Ik geef de waarneming niet door en de locatie zeker niet. Dit ter voorkoming dat er een stuk of 30 twitchende vogelaars morgenochtend bij dezelfde boom staan.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Helen Commandeur

Hoi Astrid,

Vandaag heb ik je foto gezien en vond 'm enig.
Omdat niemand weet waar jouw foto is gemaakt zie ik geen probleem en zou zeggen: zet 'm weer op de site.
Volgens de deskundigen vindt er geen echte verstoring plaats en zijn de jongen (en ouders) deze ring- en fotosessies de volgende dag al vergeten.

Als ik hoor dat ringsessies langdurige/blijvende frustratie teweeg zouden brengen, wordt het weer een ander verhaal.

Greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

wimtegels

Citeer
Als ik hoor dat ringsessies langdurige/blijvende frustratie teweeg zouden brengen, wordt het weer een ander verhaal.

Greetzzz,
Helen.
Ik kan me niet voorstellen dat het maken van een foto tijdens een ringsessie ook maar enige invloed heeft op de stres van jongen of ouders.

En foto's van ringsessies zijn toch leuk nestnieuws? Een foto zegt vaak meer dan 100 woorden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Het hele gebeuren, boom klimmen, kuiks ringen, meten wegen en terug zetten in het nest duurde slechts 15 minuten. Zet de foto (s) hiet weer neer. ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

nog een..
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

en ik doe er nog 1  :D Een paar dagen eerder, mama op het nest en zichtbaar 2 kuiks.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JanF

Citeer
CiteerIk lig er helemaal niet van wakker Jacob.

Het valt me echter op dat in sommigge topics meteen gereageerd wordt op nestfoto's. En meestal niet positief. In veel gevallen wordt degene die ze plaatst verzocht ze ook weer te verwijderen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen verantwoorde nestfotografie. Ik ben meer een voorstander om er openlijk over te discussieren. In praktijk vind er veel nestfotografie plaats. Dat blijkt ook uit de foto's uit dit topic en vele anderen.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Gisteravond had ik nog een foto gepost van mijn dochter met een paar sperwerkuiks in de hand. Ze heeft niks met vogels, maar was wel de heldin die de boom was ingeklommen en ze uit het nest had gehaald omdat ze geringd moesten worden. Ik vond het een mooie plaat, mijn dochter met 4 kuiks. De foto heb ik gedelete omdat ik vrij direct de indruk kreeg dat deze prent niet gewaardeerd werd.
Waarom men problemen heeft met dergelijke foto's snap ik niet echt. De ringer, mijn dochter en ik waren de enige aanwezigen en uiteraard maak ik daar foto's van, ik vind het leuk dat iedereen hier van mee kan genieten. Ik geef de waarneming niet door en de locatie zeker niet. Dit ter voorkoming dat er een stuk of 30 twitchende vogelaars morgenochtend bij dezelfde boom staan.
Tja, Astrid.
Er zin blijkbaar 2 soorten natuurbeschermers.
Die in het veld en die achter de PC.
Die eerste categorie weet waar ze mee bezig zijn. Als ze jong zijn dan mogen wij ze aanmerken als onze natuurbeschermers van de toekomst. Daar mogen we met recht trots op zijn. Bij " beleef de lente " was er vorige week ook al zo'n ophef over jonge Torenvalken die van hand tot hand gingen.  Ik vond er niks mis mee. De vogels ondervinden er geen nadeel van  en die kinderen genoten er zichtbaar van. Een toekomstige vogelbeschermer moet toch ooit z'n 1e vogel vastpakken ?

En die 2e categorie. Die moet nog maar n's bijleren. Je mag trots zijn op je dochter en je hoeft je absoluut niet voor je foto's te schamen.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Helen Commandeur

Astrid,

Echt heerlijk; mooie foto's (met je nieuwe camera :D ) en ik word er alleen maar blij van en weet nu hoe jonge sperwers er uitzien.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

vuurvlinder

Citeer
Citeer
CiteerIk lig er helemaal niet van wakker Jacob.

Het valt me echter op dat in sommigge topics meteen gereageerd wordt op nestfoto's. En meestal niet positief. In veel gevallen wordt degene die ze plaatst verzocht ze ook weer te verwijderen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen verantwoorde nestfotografie. Ik ben meer een voorstander om er openlijk over te discussieren. In praktijk vind er veel nestfotografie plaats. Dat blijkt ook uit de foto's uit dit topic en vele anderen.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Gisteravond had ik nog een foto gepost van mijn dochter met een paar sperwerkuiks in de hand. Ze heeft niks met vogels, maar was wel de heldin die de boom was ingeklommen en ze uit het nest had gehaald omdat ze geringd moesten worden. Ik vond het een mooie plaat, mijn dochter met 4 kuiks. De foto heb ik gedelete omdat ik vrij direct de indruk kreeg dat deze prent niet gewaardeerd werd.
Waarom men problemen heeft met dergelijke foto's snap ik niet echt. De ringer, mijn dochter en ik waren de enige aanwezigen en uiteraard maak ik daar foto's van, ik vind het leuk dat iedereen hier van mee kan genieten. Ik geef de waarneming niet door en de locatie zeker niet. Dit ter voorkoming dat er een stuk of 30 twitchende vogelaars morgenochtend bij dezelfde boom staan.
Tja, Astrid.
Er zin blijkbaar 2 soorten natuurbeschermers.
Die in het veld en die achter de PC.
Die eerste categorie weet waar ze mee bezig zijn. Als ze jong zijn dan mogen wij ze aanmerken als onze natuurbeschermers van de toekomst. Daar mogen we met recht trots op zijn. Bij " beleef de lente " was er vorige week ook al zo'n ophef over jonge Torenvalken die van hand tot hand gingen.  Ik vond er niks mis mee. De vogels ondervinden er geen nadeel van  en die kinderen genoten er zichtbaar van. Een toekomstige vogelbeschermer moet toch ooit z'n 1e vogel vastpakken ?

En die 2e categorie. Die moet nog maar n's bijleren. Je mag trots zijn op je dochter en je hoeft je absoluut niet voor je foto's te schamen.
Dankjewel!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

#105
CiteerAstrid,

Echt heerlijk; mooie foto's (met je nieuwe camera :D ) en ik word er alleen maar blij van en weet nu hoe jonge sperwers er uitzien.

Greetzzz,
Helen
Helen,

uiteraard ook dankjewel!  :D Het is toch prachtig dat iedereen jonge Sperwers kan zien zonder te verstoren? @ Jan: vorige week hadden we een jeugdexcursie, waarbij Buizerds gering werden, voor de jeugd was dit onvergetelijk.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Vincent Hart

@Nestfotografie: Zo moeilijk is het toch niet? Waarneming.nl staat in principe zeer terughoudend tegenover het plaatsen van nestfoto's. Redenen te over: De kans op verstoring is groot. Ook al zijn er natuurlijk genoeg voorbeelden van fotografen die wel weten wat ze doen, er is niet te controleren of er verstoring is opgetreden. Hier geplaatste nestfoto's nodigen uit tot het maken van meer nestfoto's, en de kans op verstoring wordt bij copycats (zeker de minder getalenteerde, meer rücksichtlose fotografen) alleen maar groter. Het onderwerp van onze hobby moet altijd prevaleren boven onze hobby, en daarbij moeten we ook rekening houden met onbedoelde neveneffecten van onze hobby. Bij twijfel gewoon niet doen dus. Better safe than sorry...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

luc.hoogenstein

Wellicht ten overvloede, ik heb niet het hele topic gelezen: op grote vogelfotografiesites als birdpix.nl en birdforum.net werden dergelijke foto's per definitie niet geplaatst, niet omdat de makers slechte bedoelingen hadden (integendeel natuurlijk), maar omdat het bij anderen de suggestie kan wekken dat dit leuk en makkelijk is om ook zelf te gaan doen. En daar gaat het fout. Ter voorkoming van dergelijk gedrag worden daarom dit soort foto's (en nagenoeg elke andere vorm van nestfotografie) niet geplaats, omdat in de Nederlandse situatie elke vorm van verstoring van nesten gewoon verboden is via de Flora- en faunawet, mits je er een ontheffing voor hebt. Bij legitieme ringers zal dat laatste het geval zijn.

groet,
Luc

Inge van der Wulp

CiteerIk wacht nog zeker 'n maand om deze waarnemingen in te voeren, zodat niemand de kans krijgt om ook maar iets te kunnen verstoren.

Ondanks dat al die prachtige kleintjes op mijn netvlies gegrafeerd staan, blijf ik denken aan de haviksjongen....
Helen het is eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat je deze nesten invoert als waarneming. Ik dacht dat je dat wist. De nesten worden namelijk in het volgende jaar opnieuw gebruikt door de vogels. Dus wat we nog geheim kunnen houden willen we toch graag zo houden.

Overigens ben ik het met de anderen eens dat degene die de eieren uit de nesten halen waarschijnlijk niet de gebruikers van waarneming.nl zijn. Ze varen rond en observeren de vogels net als wij doen in de maand voor het broedseizoen. De nesten zijn dan wel te vinden als je weet waar je kijken moet. Er is helaas weinig tegen te doen. Maar neem nou de boomvalk. Jaren is zijn nest gerooft en nu heeft hij een nieuwe plek gevonden en voor het eerst weer zelf jongen groot gebracht. Misschien dat de Havik volgend jaar ook een veiligere plek vind.

Overigens worden ze niet allemaal gerooft. We hebben er toch enkele kunnen ringen dit jaar.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Inge van der Wulp

Overigens is mijn leukste nestnieuws dat de ransuilen boven mijn caravan 3 jongen groot hebben gebracht. Ze zijn nu lekker luidruchtige takkelingen.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Helen Commandeur

Citeer
CiteerIk wacht nog zeker 'n maand om deze waarnemingen in te voeren, zodat niemand de kans krijgt om ook maar iets te kunnen verstoren.

Ondanks dat al die prachtige kleintjes op mijn netvlies gegrafeerd staan, blijf ik denken aan de haviksjongen....
Helen het is eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat je deze nesten invoert als waarneming. Ik dacht dat je dat wist. De nesten worden namelijk in het volgende jaar opnieuw gebruikt door de vogels. Dus wat we nog geheim kunnen houden willen we toch graag zo houden.

Overigens ben ik het met de anderen eens dat degene die de eieren uit de nesten halen waarschijnlijk niet de gebruikers van waarneming.nl zijn. Ze varen rond en observeren de vogels net als wij doen in de maand voor het broedseizoen. De nesten zijn dan wel te vinden als je weet waar je kijken moet. Er is helaas weinig tegen te doen. Maar neem nou de boomvalk. Jaren is zijn nest gerooft en nu heeft hij een nieuwe plek gevonden en voor het eerst weer zelf jongen groot gebracht. Misschien dat de Havik volgend jaar ook een veiligere plek vind.

Overigens worden ze niet allemaal gerooft. We hebben er toch enkele kunnen ringen dit jaar.
Hallo Inge,

Wat is het toch fijn dat je waarnemingen op embargo kunt zetten  ;)  

Greetzzz,
Helen  
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

BramtK

#111
CiteerWellicht ten overvloede, ik heb niet het hele topic gelezen: op grote vogelfotografiesites als birdpix.nl en birdforum.net werden dergelijke foto's per definitie niet geplaatst, niet omdat de makers slechte bedoelingen hadden (integendeel natuurlijk), maar omdat het bij anderen de suggestie kan wekken dat dit leuk en makkelijk is om ook zelf te gaan doen. En daar gaat het fout. Ter voorkoming van dergelijk gedrag worden daarom dit soort foto's (en nagenoeg elke andere vorm van nestfotografie) niet geplaats, omdat in de Nederlandse situatie elke vorm van verstoring van nesten gewoon verboden is via de Flora- en faunawet, mits je er een ontheffing voor hebt. Bij legitieme ringers zal dat laatste het geval zijn.

groet,
Luc
Juist! Ben ik het helemaal mee eens. Heeft overigens niks te maken met wel of niet achter de pc zitten.
Iemand die bovenstaande foto's en begeleidend verhaal ziet, zou kunnen denken "dat wil ik ook" en op eigen houtje om de paar dagen bij roofvogelnesten gaan kijken:

CiteerEen paar dagen eerder, mama op het nest en zichtbaar 2 kuiks.

Lijkt mij niet de bedoeling als je niet weet wat je doet.

Prachtige verhalen overigens, dat mensen moeten leren om van de natuur te genieten: neem ze vooral mee het veld in! Maar ik zie niet zo wat dat te maken heeft en met deze discussie...

Bram

ps.
CiteerHelen het is eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat je deze nesten invoert als waarneming. Ik dacht dat je dat wist.
Is dat zo?
Groeten,

Bram ter Keurs

Helen Commandeur

Bram,

Je vraagt aan mij of ik dat wist?

Is mijn reactie niet duidelijk; embargo doet het werk.

Toch wacht ik nog ff met invoeren omdat speurneuzen (waartoe ik mezelf ook reken) meestal goed zijn in: 1 + 1 = 2
Ik kan wel een voorbeeld geven maar dat zou wel erg flauw zijn. :D

Greetzzz,
Helen.



Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

BramtK

#113
Nee Helen, ik verwees naar de opmerking van Inge dat je nesten niet zou moeten invoeren op waarneming.nl en vroeg mij af of dat inderdaad zo is. Sommige vervaagde locaties van nesten zijn inderdaad veels te makkelijk terug te vinden, embargo lijkt me prima.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

frankmeer

#114
Is het ook niet een idee om waarnemingen ook te kunnen vervagen op hoger niveau, bijv. 10 km2 niveau? Op km2 niveau is het inderdaad soms wel erg makkelijk om de precieze plek alsnog te achterhalen, niet alleen bij nesten, maar ook bij bijv. roestende uilen in de winter.
Frank van der Meer

Helen Commandeur

Oké Bram,

Nestnieuws zou gewoon een leuk item moeten zijn met prachtige verhalen en foto's van heerlijke kleine opdondertjes met eventueel hun trotse ouder(s),
zoals de foto's

Foto's en info van nesten van "algemene" soorten doen m.i. geen kwaad; foto's en/of info van bijzondere/gewilde soorten wel. En ook hier geldt: waar leg je de grens?

Ik denk dat alle waarneming.nl-vogelliefhebbers heel goed in staat zijn om de grens te bepalen en als iemand twijfelt, kan die altijd de vraag voorleggen op het forum.

Prachtig nestnieuws was b.v. ook http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=48157

Dit typende, vraag ik me af of Hisko, of anderen, in de webstatistieken wel eens op verdachte zoektermen stuiten?

Greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Inge van der Wulp

CiteerHallo Inge,

Wat is het toch fijn dat je waarnemingen op embargo kunt zetten  ;)  

Greetzzz,
Helen
Sorry ik ben het niet met je eens. Moet je mij maar eens uitleggen wat daar het nut van is?? Wij nemen jou mee als gast naar een door ons geplaatste kerkuilen kast. Daar halen we de uilen uit en geven ze een ring. Dat is nou niet echt een waarneming lijkt mij. Bovendien loopt je embargo af over 2 jaar maar ik ben er zeker van dat onze kast er dan nog hangt. Wij gaan er vanuit dan onze gasten of aspirant leden niet meteen onze locaties op internet bekend maken. Al is het dan onder een tijdelijk embargo. Zo denk ik erover. Jij maakt je druk om de havik jongen maar je zet het wel zelf op internet terwijl zij het nest soms wel 10 jaar achter elkaar gebruiken.

Voer de hele leuke "vliegende" waarnemingen maar in van die dag. We hebben ruim voldoende gezien (denk aan de zwarte stern, de lepelaar enz). Zo kom je toch nog aan een aantal leuke soorten. De nesten, en met name de kasten, horen mijn inziens niet als waarneming op internet.

Groetjes, Inge
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

BramtK

#117
CiteerJuist! Ben ik het helemaal mee eens. Heeft overigens niks te maken met wel of niet achter de pc zitten.
Iemand die bovenstaande foto's en begeleidend verhaal ziet, zou kunnen denken "dat wil ik ook" en op eigen houtje om de paar dagen bij roofvogelnesten gaan kijken:

CiteerEen paar dagen eerder, mama op het nest en zichtbaar 2 kuiks.

Lijkt mij niet de bedoeling als je niet weet wat je doet.
Even mezelf quoten...

En als je dan bijvoorbeeld de foto's van Buizerden op deze site doorneemt dan zie je verschillende voorbeelden van wat Luc bedoelt. Zie bijvoorbeeld http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4578065.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Inge van der Wulp

CiteerNee Helen, ik verwees naar de opmerking van Inge dat je nesten niet zou moeten invoeren op waarneming.nl en vroeg mij af of dat inderdaad zo is. Sommige vervaagde locaties van nesten zijn inderdaad veels te makkelijk terug te vinden, embargo lijkt me prima.

Bram
Bram, ik ben het niet met je eens (mag toch?). Wij hangen nestkasten voor bijvoorbeeld kerkuilen op. Niet in het zicht maar wel op een plaats waar je bij kunt komen. Als we iemand meenemen als gast is het niet de bedoeling dat die kasten als waarneming op internet gezet worden. De kasten hangen er soms tientallen jaren.

Over de nesten in bomen kunnen we discusseren (maar doen we niet  :P ). Ik begrijp jou standpunt maar toch blijf ik van mening dat je ze niet in moet voeren. We ringen juist met de groep om niet tijdens de excursies de locaties van de nesten bekend te hoeven maken. We kunnen ze al eigenlijk niet beschermen maar proberen het wel door de locaties geheim te houden. Helen was mee met onze groep als gast. Dat ze dan vervolgens die locaties op internet zet vind ik, al staan ze onder tijdelijk embargo dat voor enkele mensen wel te zien is, niet zo netjes. Zeker niet omdat ze zich zelf zo druk maakt om het lege haviknest (wat wij meerdere keren per jaar tegen komen ook met geroofde kerkuilen uit onze eigen kasten)

Groeten, Inge
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Inge van der Wulp

Citeer
CiteerJuist! Ben ik het helemaal mee eens. Heeft overigens niks te maken met wel of niet achter de pc zitten.
Iemand die bovenstaande foto's en begeleidend verhaal ziet, zou kunnen denken "dat wil ik ook" en op eigen houtje om de paar dagen bij roofvogelnesten gaan kijken:

CiteerEen paar dagen eerder, mama op het nest en zichtbaar 2 kuiks.

Lijkt mij niet de bedoeling als je niet weet wat je doet.
Even mezelf quoten...

En als je dan bijvoorbeeld de foto's van Buizerden op deze site doorneemt dan zie je verschillende voorbeelden van wat Luc bedoelt. Zie bijvoorbeeld http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4578065.

Bram
Ik ben het met je eens Bram  :D  Ik heb zelf een sperwernest in mijn gebied. Ik ga regelmatig kijken maar altijd met verrekijker. Eronder staan is al verstorend voor de vogels (ze beginnen altijd te roepen). Het voorbeeld van het buizerdnest is hetzelfde.  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl