Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

caliprobola

Citaat van: nhdejong op mei 28, 2020, 09:47:37 AM
want onder nachtvlinderaars is de afspraak dat de waarnemingen uit een nachtvlinderval allemaal op de datum van de avond van aanzetten worden gezet.
Correctie: "onder "Nederlandse" nachtvlinderaars is de afspraak...", in België voeren wij gewoon in wanneer we de waarneming doen. Determineren we 's morgens bij de nachtvlinderval, dan gebeurt die waarneming gewoon 's morgens natuurlijk  ;D

hiskodevries

in nederland ook gewoon doen wat je uit komt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Dank, Pieter, waar de afspraak precies vandaan komt of waarom die ooit gemaakt is, weet ik eigenlijk niet. Uiteraard ben ik gewoon bereid me aan afspraken te houden. Mocht dit door waarneming.nl juist niet gewaardeerd worden, vanwege voortschrijdend inzicht of anderszins, dan ben ik zeker ook wel van zins om de waarnemingen gewoon op de tijd van bak-uitpluizen te zetten, maar zolang (in Nederland dan in ieder geval) die regel geldt, zou het fijn zijn als datum en tijd gepind kunnen worden.

Er is al zo'n vakje voor die andere details, dus misschien is het zo gepiept, maar misschien heb ik in dat opzicht wel een te simpele kijk op de werkelijkheid?

Smiles,
Klaas

lukasverboom

Citaat van: nhdejong op mei 28, 2020, 09:47:37 AM
[...] maar het zou nóg mooier zijn als ik ook de tijd en de datum vast kon pinnen [...]

Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2020, 13:51:05 PM
in nederland ook gewoon doen wat je uit komt.

Los daarvan blijft het verzoek om de tijd/datum vast te zetten terugkomen. Ik ga morgen een waslijst aan sieralgen invoeren, die ik allemaal natuurlijk niet heb verzameld op het moment dat ik ze heb gefotografeerd. Nu is het zo dat ik voor elke nieuwe waarneming de tijd/datum terug moet zetten, dat begint me de keel uit te hangen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

SlechtValk

In het kader van de privacy, de volgende wensen:


  • Geen toegang geven tot user-gerelateerde pagina's voor bezoekers die niet zijn ingelogd.

    Op dit moment kan elke bezoeker (ook indien niet ingelogd) de pagina's "Profiel", "Waarnemingen", "Foto's", "Geluiden" en "Soorten gezien"  bekijken. En vooral niet vergeten: "Locaties", hoewel deze niet in het menu weergegeven wordt, met het adres kom je er wel. "Projecten" heb ik zelf (nog) niet, maar uiteraard geldt daarvoor hetzelfde.
    Dit acht ik in het kader van de privacy onwenselijk en het zou mij zelfs niets verbazen als dit vanuit de AVG ook niet is toegestaan.

    Daarom mijn voorstel om voor alles wat onder /users/[userID]/ zit (of komt te zitten), te vereisen dat een gebruiker op zijn minst is ingelogd en niet-ingelogde gebruikers hiertoe te blokkeren.

    Het gekke is dat toegang tot items die onder het menu "Tellingen" vallen ("Transecten" en "Soortenlijsten & streeplijsten") de toegang voor niet-ingelogde gebruikers wel al geblokkeerd wordt, dit zou mijns inziens voor alle user-items moeten zijn.


  • Meer mogelijkheden om te bepalen wie welke gegevens kan inzien.

    Voorts en hieraan gerelateerd, iets minder urgent, maar indien dit overwogen wordt, wel verstandig om er, bij realisatie van bovenstaande wens, alvast rekening mee te houden: zou ik het fijn vinden om meer mogelijkheden te hebben om te bepalen wie mijn gegevens kan inzien.

    Ik zou voor elk van de items afzonderlijk willen kunnen instellen wie het wel en wie niet mag zien...

    Aparte instellingen voor "Profiel", "Waarnemingen", "Foto's", "Geluiden", "Soorten gezien" en "Locaties" etc. (bijv, iedereen mag mijn profiel zien, vrienden mijn waarnemingen, ingelogde gebruikers mijn foto's en geluiden, maar alleen ik mijn soortenlijsten en locaties.).

    Bijvoorbeeld keuze uit: Iedereen (de hele wereld/openbaar) mag het zien, alleen ingelogde gebruikers, alleen vrienden (het vrienden systeem is eigenlijk in de nieuwe site nog helemaal afwezig), alleen ik. Zie bijvoorbeeld de privacy-instellingen die Facebook biedt. Facebook staat nou niet zo bekend om zijn goede privacy, maar op dit vlak doen ze het in mijn ogen beter dan waarneming.nl.

    Uiteraard moet er gekeken worden hoe dit invloed heeft op openbare overzichten (hoeft niet per se, volgens mij, waarnemingen kunnen prima op de homepage of in openbare overzichten zichtbaar zijn, zonder dat alle waarnemingen van een waarnemer bekeken kunnen worden). Ook bijvoorbeeld of de naam van de waarnemer nog wel in openbare overzichten weergegeven zou moeten worden wanneer deze gebruiker aangegeven heeft dat zijn profiel en waarnemingen alleen voor de gebruiker zelf zichtbaar zouden moeten zijn. Tevens moet er gekeken worden welke rechten admins in dit stramien wel en niet hebben. Tot slot welke invloed het heeft in het doorvoeren van gegevens naar de externe databases.


  • Automatisch vervagen van al mijn waarnemingen in specifiek gekozen gebieden.

    Ik voer bijna al mijn waarnemingen vervaagd in, omdat ik gewoon niet wil dat iedereen precies mijn gangen kan nagaan. Ik wil niet dat iedereen precies ziet waar ik woon, ik wil niet dat iedereen precies ziet in welke natuurgebieden ik (met toestemming) van de paden af in publiek ontoegankelijke gedeeltes kom, ik wil niet dat iedereen mijn waarnemingen kan zien in gebieden waar ik onderzoek zou doen.

    Maar ook met vervaging blijft er nog erg veel te zien.
    Ik zou graag meer willen delen, maar daarvoor zou ik meer invloed willen hebben op welke gegevens wel en niet gedeeld worden en met wie.

    Ik heb deze wens (het automatisch vervagen van al mijn waarnemingen in specifieke aangewezen gebieden (bijvoorbeeld onderzoeksgebieden die niet vrij toegankelijk zijn), zodat je niet per ongeluk en ongewenst te veel informatie vrij geeft) al een tijd geleden doorgegeven: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,419015.msg2231836.html#msg2231836

    Destijds werd er gezegd dat het te veel tijd zou kosten om zoiets mogelijk te maken, zeker in het kader van de komst van waarneming.nl 2.0, mijn hoop was dat het bij de bouw van het nieuwe waarneming.nl meegenomen zou worden, maar dit is tot op heden helaas nog niet gebeurt. Bij deze dus opnieuw deze wens, die volgens mij voor veel meer mensen met een "local patch" zeer gewenst is.

    Het lijkt me wel handig om één uitzondering te hebben, namelijk als je actief aangeeft dat een waarneming (binnen een automatisch vervaagd gebied) wel gezien mag worden, bijvoorbeeld een specifieke waarneming waarbij je actief aangeeft dat anderen die toch wel mogen zien. (Bijv. je doet onderzoek in je onderzoeksgebied naar vlinders, maar je ziet een vale gier overvliegen... dan zou je die actief openbaren).


Her en der "in de wandelgangen" hoor ik van meer mensen dat ze bepaalde waarnemingen soms zelfs helemaal niet invoeren, omdat ze bang zijn dat te veel gegevens bekend worden. Dat is jammer. Met meer mogelijkheden om in te stellen wat wel en niet en door wie het gezien kan worden, kunnen er meer mensen overtuigd worden dat hun waarnemingen en gegevens veilig zijn, waardoor er juist meer waarnemingen ingevoerd kunnen worden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

nhdejong

Citaat van: Marleen op mei 28, 2020, 15:00:32 PM

Belangrijke mededeling: invoertijden!

Groetjes, Marleen

Dank je, Marleen!

Citaat van: lukasverboom op mei 28, 2020, 15:04:37 PM

Los daarvan blijft het verzoek om de tijd/datum vast te zetten terugkomen. Ik ga morgen een waslijst aan sieralgen invoeren, die ik allemaal natuurlijk niet heb verzameld op het moment dat ik ze heb gefotografeerd. Nu is het zo dat ik voor elke nieuwe waarneming de tijd/datum terug moet zetten, dat begint me de keel uit te hangen.

En dank, Lucas, altijd goed om te weten dat ik niet de enige ben en zelfs nachtvlinderaars in het algemeen niet de enigen zijn die hier om verlegen zitten!

Smiles,
Klaas

hiskodevries

Datum en tijd worden onthouden, ik neem aan dat je bedoeld 'neem datum/tijd/lokatie' niet over van foto
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2020, 16:11:32 PM
Datum en tijd worden onthouden, ik neem aan dat je bedoeld 'neem datum/tijd/lokatie' niet over van foto

Dat klopt, al zou locatie wat mij betreft wel overgenomen mogen worden...

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2020, 16:14:46 PM
Die staat dan toch al goed?

Daarom, maakt wat mij betreft dus niet uit...

hiskodevries

ik weet niet of dit er door komt, maakt het invoerscherm niet begrijpelijker.
voor jouw geval is het zowiezo geen probleem
degene die zijn algen thuis fotografeert heeft eerder wat te mopperen.
De vraag is of we voor die paar uitzonderingen iedereen moeten lastigvallen met extra opties. laten we wel zijn, daardoor is de oude versie volkomen onbegrijpelijk geworden voor een beginnende invoerder.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lukasverboom

Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2020, 16:28:57 PM
ik weet niet of dit er door komt, maakt het invoerscherm niet begrijpelijker.
voor jouw geval is het zowiezo geen probleem
degene die zijn algen thuis fotografeert heeft eerder wat te mopperen.
De vraag is of we voor die paar uitzonderingen iedereen moeten lastigvallen met extra opties. laten we wel zijn, daardoor is de oude versie volkomen onbegrijpelijk geworden voor een beginnende invoerder.

Als je dat soort opties ergens wegstopt in een bijvoorbeeld "wijzig voorkeuren" is iedereen tevreden. :)
Citeer:right: Neem de datum en locatie van de foto over bij de waarneming
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

hiskodevries

#1842
Dan wordt die niet gevonden.
De wens snap ik. Maar een elegante oplossing heb ik niet. Kijk dit kost 4-5 dagen werk, die ook aan andere zaken besteed kan worden. Tijd is schaars dus dan worden eerst zaken opgepakt waar een grotere groep van profiteert.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lukasverboom

Prima, dan blijf ik mijn nawerk op de oude website doen. Zolang die in de lucht blijft is dat voor die kleine minderheid geen probleem. Maar ik wijs erop dat het een terugkerende wens is.
Is er anders een manier waarop je tijd/datum op je camera uit kunt zetten? Dat ga ik eens uitzoeken...
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

henkjanvdkolk

Citaat van: nhdejong op mei 28, 2020, 15:29:58 PM
Citaat van: Marleen op mei 28, 2020, 15:00:32 PM

Belangrijke mededeling: invoertijden!

Groetjes, Marleen

Dank je, Marleen!

Citaat van: lukasverboom op mei 28, 2020, 15:04:37 PM

Los daarvan blijft het verzoek om de tijd/datum vast te zetten terugkomen. Ik ga morgen een waslijst aan sieralgen invoeren, die ik allemaal natuurlijk niet heb verzameld op het moment dat ik ze heb gefotografeerd. Nu is het zo dat ik voor elke nieuwe waarneming de tijd/datum terug moet zetten, dat begint me de keel uit te hangen.

En dank, Lucas, altijd goed om te weten dat ik niet de enige ben en zelfs nachtvlinderaars in het algemeen niet de enigen zijn die hier om verlegen zitten!

Smiles,
Klaas

Ik zou ook graag deze optie zien, vanwege het invoeren van nachtvlinders, microscopische foto's en foto's van verzamelde insecten.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

marcel234

Citaat van: lukasverboom op mei 28, 2020, 16:52:12 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2020, 16:28:57 PM
ik weet niet of dit er door komt, maakt het invoerscherm niet begrijpelijker.
voor jouw geval is het zowiezo geen probleem
degene die zijn algen thuis fotografeert heeft eerder wat te mopperen.
De vraag is of we voor die paar uitzonderingen iedereen moeten lastigvallen met extra opties. laten we wel zijn, daardoor is de oude versie volkomen onbegrijpelijk geworden voor een beginnende invoerder.

Als je dat soort opties ergens wegstopt in een bijvoorbeeld "wijzig voorkeuren" is iedereen tevreden. :)
Citeer:right: Neem de datum en locatie van de foto over bij de waarneming
@lucasverboom
Als ik op de nieuwe site een foto upload dan wordt de datum en tijd niet overschreven van een waarneming. Dus ik begrijp je probleem niet. Wat doe ik fout?
Er is veel mis met de nieuwe site maar dit is iets dat er wel goed werkt.

Michiel en Milka

Citaat van: henkjanvdkolk op mei 28, 2020, 17:27:19 PM


Ik zou ook graag deze optie zien, vanwege het invoeren van nachtvlinders, microscopische foto's en foto's van verzamelde insecten.

Ik ook. Obsmapp kan het toch ook? Dat is natuurlijk andere techniek, maar die begint na twee minuten al te roepen 'wil je locatie en tijd van de foto overnemen'.
Groet, Michiel

lukasverboom

Citaat van: marcel234 op mei 28, 2020, 21:02:47 PM
Citaat van: lukasverboom op mei 28, 2020, 16:52:12 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2020, 16:28:57 PM
ik weet niet of dit er door komt, maakt het invoerscherm niet begrijpelijker.
voor jouw geval is het zowiezo geen probleem
degene die zijn algen thuis fotografeert heeft eerder wat te mopperen.
De vraag is of we voor die paar uitzonderingen iedereen moeten lastigvallen met extra opties. laten we wel zijn, daardoor is de oude versie volkomen onbegrijpelijk geworden voor een beginnende invoerder.

Als je dat soort opties ergens wegstopt in een bijvoorbeeld "wijzig voorkeuren" is iedereen tevreden. :)
Citeer:right: Neem de datum en locatie van de foto over bij de waarneming
@lucasverboom
Als ik op de nieuwe site een foto upload dan wordt de datum en tijd niet overschreven van een waarneming. Dus ik begrijp je probleem niet. Wat doe ik fout?
Er is veel mis met de nieuwe site maar dit is iets dat er wel goed werkt.

Zie bijlagen.
De datum moet op 27-05 staan, maar die verspringt dus steeds naar 28-05 als ik een nieuwe foto upload.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

nhdejong

Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2020, 16:28:57 PM
voor jouw geval is het zowiezo geen probleem

???

Bedoel je dat je vasthoudt aan je eerdere opmerking "in nederland ook gewoon doen wat je uit komt", ondanks de "Belangrijke mededeling: invoertijden" die Marleen eerder vandaag voor ons opzocht? Dat is een oproep van de nachtvlinder-admin, wat zeg ik, nachtvlindergoeroe van waarneming.nl, Tymo Muus. Of begrijp ik je nu verkeerd?

marcel234

#1849
Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2020, 17:03:35 PM
Maar een elegante oplossing heb ik niet. Kijk dit kost 4-5 dagen werk, die ook aan andere zaken besteed kan worden. Tijd is schaars dus dan worden eerst zaken opgepakt waar een grotere groep van profiteert.
Volgens mij is er een heel elegante oplossing, @lucasverboom hoe kom je aan de waarneming in het eerste screenshot?

lukasverboom

Citaat van: marcel234 op mei 28, 2020, 22:19:52 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2020, 17:03:35 PM
Maar een elegante oplossing heb ik niet. Kijk dit kost 4-5 dagen werk, die ook aan andere zaken besteed kan worden. Tijd is schaars dus dan worden eerst zaken opgepakt waar een grotere groep van profiteert.
Volgens mij is er een heel elegante oplossing, @lucasverboom hoe kom je aan de waarneming in het eerste screenshot?

https://waarneming.nl/fieldwork/observations/create
Gewoon invoeren -> waarneming
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

marcel234

#1851
Aha, je moet de tijd er bij invullen zoals ik al schreef. Dan weet waarneming.nl dat hij niet de gegevens van de foto moet overnemen. Dat is logisch want als je een waarneming met een foto hebt en later voeg je microscoopfoto's toe van je sieralg moet de waarneming natuurlijk de gegevens hebben van de eerste foto en niet van de foto's die je er later aan toevoegd.

Of je hebt een waarneming in Obsmapp ingevoerd als sieralg spec en later voeg je de microscoopfoto's bij dan moeten in dat geval de originele datum en Obsmapp-tijd bewaard blijven.

lukasverboom

Bij het invullen van een tijd en datum worden deze overschreven als er een foto wordt toegevoegd. Dat is het probleem. "Sieralg onbekend" invoeren en dan de waarneming kopiëren voor de andere sieralgen geeft als probleem dat bij een gekopiëerde waarneming tijd en datum ook niet vast staan. Ik kan wel in het veld even 30x sieralg onbekend invoeren, en nachtvlinderaars 50x "nachtvlinder onbekend" om 23:59...

Sorry Hisko, je wilt hier geen discussies hebben, ik weet het. Maar dit is momenteel verreweg mijn grootste punt van ergernis op de nieuwe website.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

hiskodevries

op zijn tijd mag dat best, zo hoor je een verhaal van meerdere kanten.
ik heb gisteravond nog wat zitten nadenken.
de goedkoopste oplossing is inderdaad een gebruikersinstelling

1  neem geen gegevens over uit de exif bij invoeren waarneming
2. gebruik geen obsidentify bij invoeren waarneming

het nadeel is dat weinig mensen de opties vinden het voordeel is dat het invoerscherm 'schoon' blijft.
Dat aangehaalde voorbeeld van obsmapp is een goede. mijn dslr foto`s hebben geen gps info en toch krijg ik elke keer die vraag, dus bij elke waarneming moet ik 'nee' zeggen.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

TvdB

Is het een idee om in plaats van dit topic een uservoice-achtig systeem te maken? Lijkt me veel prettiger en overzichtelijker voor alle betrokken partijen.

hiskodevries

CiteerGeen toegang geven tot user-gerelateerde pagina's voor bezoekers die niet zijn ingelogd.

Op dit moment kan elke bezoeker (ook indien niet ingelogd) de pagina's "Profiel", "Waarnemingen", "Foto's", "Geluiden" en "Soorten gezien"  bekijken. En vooral niet vergeten: "Locaties", hoewel deze niet in het menu weergegeven wordt, met het adres kom je er wel. "Projecten" heb ik zelf (nog) niet, maar uiteraard geldt daarvoor hetzelfde.
Dit acht ik in het kader van de privacy onwenselijk en het zou mij zelfs niets verbazen als dit vanuit de AVG ook niet is toegestaan.

Daarom mijn voorstel om voor alles wat onder /users/[userID]/ zit (of komt te zitten), te vereisen dat een gebruiker op zijn minst is ingelogd en niet-ingelogde gebruikers hiertoe te blokkeren.

Het gekke is dat toegang tot items die onder het menu "Tellingen" vallen ("Transecten" en "Soortenlijsten & streeplijsten") de toegang voor niet-ingelogde gebruikers wel al geblokkeerd wordt, dit zou mijns inziens voor alle user-items moeten zijn.
Daar zit wel als nadeel aan dat als je zo een scherm deelt via b.v. sociale media vrijwel iedereen 'toestemming geweigerd' zal krijgen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Citaat van: hiskodevries op mei 29, 2020, 07:37:53 AM
op zijn tijd mag dat best, zo hoor je een verhaal van meerdere kanten.
ik heb gisteravond nog wat zitten nadenken.
de goedkoopste oplossing is inderdaad een gebruikersinstelling

1  neem geen gegevens over uit de exif bij invoeren waarneming
2. gebruik geen obsidentify bij invoeren waarneming

het nadeel is dat weinig mensen de opties vinden het voordeel is dat het invoerscherm 'schoon' blijft.
Dat aangehaalde voorbeeld van obsmapp is een goede. mijn dslr foto`s hebben geen gps info en toch krijg ik elke keer die vraag, dus bij elke waarneming moet ik 'nee' zeggen.

Het moet natuurlijk wel een gemakkelijk aan en uit te zetten knopje zijn, want het merendeel van de tijd wil ik juist wèl de exif-gegevens er bij hebben...
Maar verder wil ik niet zeuren, hoor ;-)

Smiles,
Klaas

bramquist

Is het mogelijk bij Soorten niet gezien, de optie toe te voegen om te filteren op gebiedsniveau.
Groeten,

Bram Quist

lukasverboom

Vanuit het overzicht van een genus staat een lijst met taxonomische groepen, inclusief de familie, maar je kunt nergens op klikken om naar het familieoverzicht te komen. Wellicht is het een idee om de familie aanklikbaar te maken?
Bijvoorbeeld https://waarneming.nl/taxa/261/?genus=Agapeta . Probeer vanaf daar maar eens naar de Tortricidae te komen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rien Ondersteijn

Ik zie bovenin toch duidelijk :'bladrollers'...
Groene groe[n]tjes.Rien.