Een aantal vlinders uit Suriname

Gestart door natuurflits, maart 17, 2008, 19:22:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

natuurflits

Hoi ik ben een aantal weken in suriname geweest en heb deze op de foto gezet, weet iemand hier welke soorten dit zijn??
foto 1

foto 2

foto 3

foto4

foto 5


groet natuurflitser sjoerd
Sjoerd Geelink My Webpage

Ben Kruijsen

Mooie foto's! Je zou natuurlijk eens langs kunnen gaan bij de tentoonstelling van het werk van Maria Sibylla Merian in het Rembrandthuis te Amsterdam .......
http://www.rembrandthuis.nl/cms_pages/index_main.html

een aanrader.

jack_windig

Hier zijn vast twee mogelijke namen
1. uit de familie Riodinidae, maar daar zijn er veel die er op lijken een kandidaat is Semomesia croesus
3. een zandoogje: Cissia penelope

Martin Scheper

1: Semomesia capanea
2: Dryadula phaetusa
3: Euptychia soort, maar welke? Dat kost wat meer tijd.
4: Hypothyris euclea, maar met vraagteken
5: Agraulis vanillae  
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

1: Het verschil tussen Semomesia croesus en capanea is inderdaad lastig. Op de voorvleugel is van het zwarte oog (met daarin drie kleine stipjes) af bekeken naar buiten toebij croesus een wat vettere lijn aanweizg, en bij capanea een dunnere lijn. Op de achtervleugel is vanaf de vleugelrand bekeken de tweede zwarte band bij croesus ongeveer even breed als de andere drie; bij capanea is die tweede band breder dan de andere drie. Vandaar dat het mij eerder S. capanea lijkt.

Bij nr. 3 ben ik het met Jack eens: Cissia penelope is juist. (N.B. in d'Abrera (2005) – World Butterflies komt het geslacht Cissia niet eens voor!, het geslacht Euptychia ligt er bij dicht bij.)
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

natuurflits

bedankt voor de informatie, welk boek of site gebruiken jullie hiervoor (of is dit algemene kennis)? groet natuurflitser sjoerd
Sjoerd Geelink My Webpage

Martin Scheper

In de topics over Costa Rica komen wat boeken en sites ter sprake.  
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!