Hoofdmenu

Segrijnslak

Gestart door Gerard Seacloud, oktober 11, 2018, 20:23:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Seacloud

S

Rob Koelman

Citaat van: Gerard Seacloud op oktober 11, 2018, 20:23:01 PMJonkies van een goeie halve centimeter, tot een paar escargeau-size. ... nu voer ik ze aan de merels en kraaien

Zonde! Zijn namelijk eetbaar en schijnen vooral met een knoflooksausje een ware culinaire traktatie te zijn...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

janvdbrugge

Gerard schreef: nu voer ik ze (de segrijnslakken) aan de merels en kraaien
Rob (cool, man!): Zonde! Zijn namelijk eetbaar en schijnen vooral met een knoflooksausje een ware culinaire traktatie te zijn...  ;)

Die op de bonen en kool zitten, tenminste, daar krijg je de vitamines uit planten bij, want anders krijg je nog stoffen uit lelies en aardappelblad binnen . . .  Maar ook weer een tip voor moestuinders: plant knoflook, dan hoef je geen apart sausje te maken of kopen! Of anders wat ruiger, voor de niet-vegetariërs: schiet de merels en kraaien af, dan heb je meteen vlees om de slakken heen, voor "blinde vinken" uit eigen tuin (;^) Er gaat niks boven natuurlijke bestrijding (en de mens is een natuurlijke vijand).

In een ver verleden heb ik al eens op een Segrijnslak-topic gereageerd: het woord segrijn staat voor een soort van leer, uit het Franse chagrin. Inderdaad, hetzelfde woord, met twee betekenissen; dat gaat dus ook op voor Gerard in zijn groententuin. Overigens gelden de sjagrijnslakken wel als een tweede keus voor de Wijngaardslakken (onze leus: waarin een klein land groot kan zijn . . .)
(Is het nog steeds komkommertijd?)
Jan van der Brugge, vgt

Rob Koelman

Citaat van: Gerard Seacloud op juli 22, 2020, 19:56:43 PMMaarrrr... Sinds ik ooit las dat slakken een gevaarlijke parasiet kunnen hebben (waar een jonge gast aan overleden is) eet deze jongen geen slakken meer.

Je moet ze ook niet rauw eten! Gewoon goed verhitten (bakken/koken/roosteren) en dan heb je van welke parasiet dan ook geen last...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Tello Neckheim

Of helemaal geen beesten eten, dan is alles opgelost.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Michael_Inden

Segrijnslakken die bijna nooit op de grond komen? Ik zie ze bijna niet anders. 😇