ornithogalum gussoni? Valle de Sua (Italie)

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, juli 22, 2018, 09:04:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/160312455
onzeker Ornithogalum gussonei gezien op 2018-06-19 Italy - Salbertrand (comuni)
Foto's:


Toelichting:
het was zeker geen 'umbellatum' volgens de alpenflora komt hij zo noordelijk niet voor
bij voorbaat dank Bep van Pelt-Verkuil

Bep van Pelt-Verkuil

ik heb de plant op verschillende plekken; ook vlak ten noorden van Echalp in de Qeyras; daar zijn deze 2 foto's gemaakt.

HPM

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op juli 22, 2018, 09:04:58 AM
...
Toelichting:
het was zeker geen 'umbellatum' volgens de alpenflora komt hij zo noordelijk niet voor
bij voorbaat dank Bep van Pelt-Verkuil

Maar umbellatum is algemeen in Nederland en komt ook nog noordelijker voor.
Herman van der Meer

Rien Ondersteijn

Het blijkt dat in deze regio alléen Umbellatum voorkomt.
Maar als je op de site naar Ornithogalums kijkt lijken er wel 5 op elkaar...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Bep van Pelt-Verkuil

ik heb het niet over de umbellatum maar om O.gussoni. Die komt volgens de kaartjes alleen in de zuidelijke alpen voor. Sorry voor de onduidelijkheid

Rien Ondersteijn

Ik probeerde te zeggen dat Umbellatum in die regio de enige Vogelmelk is die er voorkomt-dus Guissoni niét .
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

O.umbellatum s.l. komt in het hele Alpengebied voor. Als je de soort wilt opsplitsen in 'kleine' zullen er meer details bekend moeten zijn. Zo heeft O.gussoni bijv. geen/of 1-3 bijknolletjes. Dat laatste komt slechts zelden voor. Op foto uiteraard niet te zien. De bloemknoppen zijn bij O.guss. gelig groen. Dat lijkt wel zo te zijn.  Onderste bloeitakken niet langer dan 5 cm, zou kunnen als je uit gaat van bloemdiameter van 2,5 cm maar blijft moeilijk schatten omdat de bloemstengel schuin omhoog staat. Bladeren 1-3 mm breed (een syn. van O.guss. is O.tenuifolium), is niet op de foto te zien.Kortom, enigszins speculatief om deze plant O.gussoni te noemen.
Overigens komt O.guss. wel degelijk voor in Piemonte, ondanks het verspreidingskaartje op   http://luirig.altervista.org/flora/taxa/index1.php?scientific-name=ornithogalum+gussonei
Is ook wel logisch omdat O.gussoni ook in de Queras voorkomt. In Fr. gebruiken ze dan de naam O.kochii
Betwijfel of de foto van Ornithogalum in de Queras   O.gussoni voorstelt, gezien de breedte van de bladeren. Ook de manier van vertakking zegt wat: breed vertakt hoort bij O.umb. en vertakkingen meer stijf schuin rechtop hoort bij o.Gussoni. Al met al is de ital.O.eerder een guss. dan de franse O.
met vriendelijke groet, Emanuel