Vlinders in Costa Rica

Gestart door A. Soeting, maart 13, 2008, 16:39:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Tijdens mijn vakantie vorige maand in Costa Ricaheb ik meerdere vlinderfoto's gemaakt.
Ik probeer nu ze een naam te geven, maar heb in de bibliotheek slechts 1 vlinderboek met tropische vlinders kunnen vinden.
Toch stonden er daar een stuk of  vijf in. Misschien is er iemand die weet hoe de andere vlinders heten. Ik probeer ze hier erbij te zetten.

Lida Soeting

Foto 1

Colobura dirce, Zebravlinder

A. Soeting


A. Soeting

foto 3 Heliconius hortense

A. Soeting

Foto 4
Deze zat op het strand in Corcovado

A. Soeting

Foto 5.
Deze lijkt op de vorige maar de kleuren zijn helemaal anders

A. Soeting

Foto 6.
Op kiezels in Corcovado

A. Soeting

Foto 7.

Langs een beekje bij de Chirripo

A. Soeting

Foto 8

Danaus plexippus, Monarchvlinder

A. Soeting

Foto 9
Van deze foto heb ik alleen de onderkant

A. Soeting

Foto 10

Op de Chirripo op verse mest.
Ik heb nog meer foto's maar daar wacht ik maar even mee anders zijn het er zo veel.

H. Meijer

Hallo Lida,

Ik heb toevallig een boek over de dagvlinders van Costa Rica en heb een aantal soorten voor je kunnen vinden.

Hier komen ze:

Foto 2: Myscelia cyaniris cyaniris (Nymphalinae)
Foto 3:Heliconius Ismenius telchinia (heliconiinae
Foto 6: Marpesia merops (Nymphalinae)
Foto 9: Hamadryas februa ferentina (Nymphalinae)
Foto 10: Hypanartia kefersteini (Nymphalinae)

Ik zal het boek nog eens goed doorspitten misschien heb ik nog wat over het hoofd gezien.

Groet,

Hilco



jack_windig

Deze meende ik te herkennen
1. Dirce Beauty Colubra dirce
3. Two banded Crescent Eresia eunice (Mimicry van Heliconius ismene
4 en 5 een soort dikkopjes Urania spec. 4. is denk ik Urania fulgens
6. ook Merops Daggerwing Marpesia merops
7. een glasvleugelvlinder (Clearwing) misschien Oleria vicina
9. ook Grey Cracker  Hamadryas februa
10. Red Mapwing Hypanartia kefersteinni

A. Soeting

Jack en Hilco

Erg bedankt voor de naamgeving. Ik ben al heel erg blij met dit resultaat.
Over no 3 zijn jullie het niet eens en zelf heb ik in de vlinderencyclopedie van Wybren Landman ook nog een andere naam gevonden. Die had ik verkeerd boven de foto gezet.  De naam die ik vond is Heliconius hecale.
Waarom noem je de Urania's Dikkopjes? Zijn zij familie van de in Nederland voorkomende dikkopjes, ze lijken er helemaal niet op.

Misschien is er nog iemand die de vlinders waar niet de volledige naam bij staat kan benoemen. Ik heb nog meer foto's gemaakt die zal ik er nu ook opzetten

Lida Soeting



Martin Scheper

Bij nr. 3 zijn de voelsprieten voor een belangrijk deel licht gekleurd, dat hebben de Heliconius sp. niet meen ik. In d'Abrera (2005) - World Butterflies staat alleen het mannetje, en daarbij mis ik de tweede rij licht oranje / gele vlekken in de vleugelpunt, dus of het Eresia eunice is kan ik niet bevestigen, maar bij gebrek aan een vrouwtje ook niet ontkennnen. Wellicht kan Jack zijn bron vermelden?

Urania sp. zijn meen ik dagactieve nachtvlinders.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

#14
Nog een keer de boeken doorgebladerd te hebben denk ik dat Hilco gelijk heeft bij nr. 3: Heliconius ismenius. Hoe dat met die voelsprieten zit weet ik niet, maar ismenius heeft de dubbele rij gelige vlekken in de voorvleugelpunt, en het bovenste oranje buigt na het zwarte vlak een stukje sterk terug richting het onderste oranje (voorvleugel), en dit laatste zie ik bij E. eunice ook niet.
Ben benieuwd of Jack zich hier ook in kan vinden?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

jack_windig


Eresia eunice en Heliconia hecale lijken erg op elkaar, en dat is de bedoeling ook omdat predators dan de eerste voor de giftige tweede aanziet (mimicry) en ze niet snel gaat opeten. Ik heb ergens gelezen dat als de antennen grotendeels lichtgeel zijn dat het dan een vrouwtje Eresia is (op http://www.duke.edu/~jspippen/peru/PeruButterfliesPage1.htm), vandaar dat ik die naam gegeven heb.

Dikkopjes was een fout, ik was even in de war met een ander geslacht (Urbanus) waar dikkopjes inzitten met een vleugelstaart. Urania is van de familie Uranidae behorende tot de nachtvlinders.

Martin Scheper

#16
Hoi Jack, ook ik heb dat van die gele voelsprieten ergens een keer gelezen. Maar ik heb even verder gezocht en bijvoorbeeld op de site neotropicalbutterflies.com zijn er bij de Heliconius sp. vrij snel soorten te vinden met grotendeels gele voelsprieten.
In onderstaande link lijkt de middelste foto goed op foto nr. 3 (let ook op de vorm van het oranje op de voorvleugel zoals in mijn tweede bericht van gisteravond), dus het eerste antwoord van Hilco lijkt mij juist.

http://www.neotropicalbutterflies.com/Site...s_ismenius.html
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

#17
Ben ik vanochtend vergeten: ter vergelijk nog plaatjes van Eresia eunice, waarbij het mij ook opvalt dat de zwarte band over de achtervleugel eerder uit vlekjes bestaat dan dat het een band is:

http://www.neotropicalbutterflies.com/Site...sia_eunice.html

http://www.neotropicalbutterflies.com/Site...mechanitis.html


Nr.7: Oleria vicina lijkt me juist:
http://www.neotropicalbutterflies.com/Site...ria_vicina.html
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

jack_windig

Tja, het blijft erg lastig. De gele vlekjes heb je wel gelijk, maar hoe variabel/vast dat kenmerk is? De zwarte band op de achtervleugel is voor zover ik dat kan zien erg variabel bij beide soorten soms helemaal afwezig dan weer breed. Ik weet ook niet hoe vast kenmerk die lichtgele antennes zijn, en ik weet ook niet welke bron op het internet het meest betrouwbaar is... Dus sorry, ik weet het niet of het de een of de ander is. Ik denk dat er hier een echte expert voor nodig is.  

Martin Scheper

Tja Jack, of bepaalde internetsites al dan niet betrouwbaar zijn ....., tja, vraagtekens. Nu is het wel zo dat de plaatjes die ik tevoorschijn heb "getoverd" van Eresia eunice en Heliconius ismenius van dezelfde site afkomen, waardoor ik wel het gevoel heb dat er met een redelijke mate van betrouwbaarheid met de nodige aandacht naar de foto's van deze beide soorten is gekeken. Plus het is niet zo moeilijk meer Heliconius soorten te vinden met grotendeels gelige voelsprieten.
Verder heb je gelijk over de variatie van de zwarte band over de achtervleugel, die is in ieder geval bij H. ismenius variabel, daarom noemt (denk ik) Hilco ook H. ismenius telchinia, want in hetzelfde boek (DeVries) staat ook een H. ismenius zonder (of met heel vaag een) zwarte band over de achtervleugel.

Ik durf er mijn hand natuurlijk niet voor in het vuur te steken dat foto nr. 3 Heliconius ismenius is.
Maar als je de kenmerken van de voorvleugel op een rijtje zet, dus niet alleen de gelige vlekjes in de vleugelpunt, maar ook de vorm van de oranje band die langs de voorrand van de vleugel loopt en vervolgens naar het midden buigt en eindigt in een T-vorm (en dus na het zwarte vlak een stukje sterk terug buigt richting het onderste oranje zoals ik eerder al opmerkte), dan durf ik toch wel te zeggen dat de vlinder op foto nr.3 meer lijkt op Heliconius ismenius dan op Eresia eunice.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!