Hoofdmenu

Nachtelijk geluid

Gestart door RWester, maart 05, 2008, 00:47:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Hallo,

Ik kwam zojuist naar huis fietsen door een aantal weilanden vlak voor mijn woonplaats.
Mijn parabool had ik achterop mijn rugzak en mijn recorder ingepakt.
Luisterend naar een aantal Steenuilen stond ik stil op de weg en hoorde ook kikkers (bruine kikker?). Weifelend om het zaakje weer te installeren besloot ik dat niet te doen want ik had mijn knollen op. Binnenkort nog zat kikkers voor de boeg.
Ik hoorde vervolgens een kort TrrEh-TrrEh-TrrEh of kEh-kEh-kEh. (het geluid had een lichte resonantie (rr) of een weerkaatsing door het geluid zelf, dat weet ik niet zo goed te onderscheiden.
Het deed me sterk denken aan het geluid van Ludwig Koch, wat ik zojuist voor dit geplaatste bericht nog even naluisterde. Koch's Waterhoen laat meer een kort 'U' horen in plaats van kort 'E'. (Frank weet hoe je het streepje boven de 'e' naar links moet plaatsen; ik niet).
Mijn mond klapte los van verbazing toen ik direct daarop uit het schemerduister (plassen op de weilanden waren nog te zien en de lucht in het noordwesten was nog onderscheidenlijk blauw) een Ransuil een bochtje vlak boven mij zag maken ter inspectie!
Vraag is nu nog of de uil dat geluid maakt in reactie op mij als mens of dat het gewoonlijk tijdens zijn vlucht wordt gehoord.

harderbroek

CiteerVraag is nu nog of de uil dat geluid maakt in reactie op mij als mens of dat het gewoonlijk tijdens zijn vlucht wordt gehoord.
Hallo gerdwichers8

Zo zal je niet echt heten( maar anders zie ik niets)

Ik denk het laatste. Reactie maar niet als mens maar als een  ander dier.

Waarom: Ik volg sinds een aantal jaren ransuilen broedparen en probeer dan ook nog het broedsucces te volgen.
Een enklee keer gebruik ik daar een lokmiddel voor die als geluid jonge ransuilen voortbrengt. Hier reageren de ransuilen die ik gevolgd heb tot nu toe erg sterk op.
Eenmaal boven mij vliegend op het geluid afkomend brengen ze het door jouw omschreven geluid voor. De betekenis hiervan weet ik nog niet.

Ik vermoed een reactie op gevaar of waarschuwing naar een partner of alszijnde een indringer in het territorium.
Dit zijn echter speculaties en niet op feiten berust, waarevan ik hoop dat nog eens te ontdekken.


m.v.g. Want harderbroek heet ik niet maar
Rob

Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

gerdwichers8

#32
Hallo Rob

Gerd Wichers is zoals ik heet en gerdwichers acht je reactie.

Ik heb geluiden van een andere soort opgenomen die in zijn antagonistische gedrag verschillende geluiden produceert bij verschillende bedreigingen.
Vandaar de toevoeging "in reactie op mij als mens", toegespitst op "mens"

maar je hebt de vraag in principe beantwoord

maartenwielstra

Ik moest nog aan dit topic denken vanwege een opname van afgelopen nacht: http://waarneming.nl/waarneming/view/77657818


Wat mij betreft een overvliegend/trekkend Waterhoen. In eerste instantie nam ik ook Rosse Grutto in overweging, maar die klinkt toch anders.

gerdwichers8

Dat geluid hoort inderdaad bij dit topic; toen ik met deze materie bezig was had ik ook een aantal malen een grutto-achtig geluid. Of het Waterhoen kan zijn is een zwaarwegende optie; ik heb deze nog niet met zekerheid kunnen identificeren.

HPM

Herman van der Meer

gerdwichers8

De kampen zijn nog altijd verdeeld of de Ransuil nu wel of niet de oorzaak is van een waterhoen-achtig geluid.


HPM

Citaat van: gerdwichers8 op juli 18, 2013, 19:02:46 PM
De kampen zijn nog altijd verdeeld of de Ransuil nu wel of niet de oorzaak is van een waterhoen-achtig geluid.

Volgens mij is er nog steeds geen opname opgedoken van een Ransuil die dit soort geluiden produceert, dus het Ransuilkamp heeft geen poot om op te staan.
Herman van der Meer

gerdwichers8


De desbetreffende roep van Ransuil is opgenomen.

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op juli 18, 2013, 22:19:50 PM

De desbetreffende roep van Ransuil is opgenomen.

Laat maar horen dan.
Herman van der Meer


Rikstar

Leuke opname Gerd.  De roep komt aardig overeen. De roep van Herman zijn vogel is alleen wat hoger en komt mij net wat meer Koeterig over dat het geluid wat jij stuurt.
Ik neigde zelfs even met jou geluid naar een Waterhoen maar met een Roepende Ransuil op de achtergrond ga ik er vanuit dat het desbetreffende geluid inderdaad ook een Alarmerende Ransuil is.

Citaat van: gerdwichers8 op juli 18, 2013, 23:25:07 PM
herhaling


https://soundcloud.com/user223878278/ransuil-alarmerend-en-in
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

gerdwichers8

Dat voorjaar was ik al een keer bij  Meerkoet blijven staan als ware het Ransuil en die is toen gecorrigeerd.
Later dat voorjaar had ik een vogel die roepend naar me toe vloog tijdens de late schemering en het Waterhoen wat ik verwachtte bleek een Ransuil die vlak voor me opdook. Ik heb het dan over 4 meter. De vogel was duidelijk zichtbaar.
Het habitat was daar soortgelijk als bij de opname; mogelijk betrof het ook daar een territorium; aldaar heb ik nooit zang waargenomen.


Het territorium Ransuil van deze geluidsopname ligt/lag op hemelsbreed +/- 1 km van een ander, 3e,  waar langdurig opnames van zang werden gemaakt, maar die vogels raakten daar nooit uit hun gewone doen.

Deze actuele geluidsopname is niet doelbewust gemaakt maar ik bezocht deze locatie vanwege de Nachtegaal. Het habitat is hier open veld met aan weerszijden van een rustige weg enkele stroken jong bos en je kijkt er zeker overdag dwars doorheen. Enkele Grove dennen.

[size=78%]De uil die niet zingt, maar de alarmerende, vloog verontrust vanwege mijn aanwezigheid rond in zijn gebied en ik zag de vogel in die vlucht gedurig tijdens de roep (duidelijk gericht op mijn aanwezigheid). [/size]
De opname die ik daar maak is niet gelijk de MP3 upload, maar een hoog kwalitatieve 1 bits opname van de Nachtegaal (langdurig) en die voortzettende, berust de uil (ook op de opname), de zingende uil stopt later.

HPM

Je had wel even mogen zeggen waar dat geluid tussen die nachtegaal is te vinden maar ik heb het gevonden. Ik hoor iets wat sterk op het duck duc duck van een waterhoen lijkt, zoals bijvoorbeeld op deze opname van mij http://waarneming.nl/sound/7/14407.mp3 en dat is dus niet het geluid van die nachtelijke overvliegers.
Als dat van jou een waterhoen is gok ik dat die in de plassen op de weilanden zat of in een slootje ertussen.
Als dit een ransuil is van 4 meter afstand is het dus erg zacht, terwijl het bij die talloze nachtelijke overvlieggeluiden altijd om behoorlijk harde geluiden gaat.

Kortom: je overtuigt me niet.
Herman van der Meer

gerdwichers8


HPM

Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: HPM op juli 19, 2013, 08:11:36 AM
  niet het geluid van die nachtelijke overvliegers.
inderdaad geen overvlieger
Citaat van: gerdwichers8 op juli 19, 2013, 01:09:56 AM
vloog rond in zijn gebied .. zag de vogel in die vlucht gedurig tijdens de roep (duidelijk gericht op mijn aanwezigheid)


En
Citaat van: HPM op juli 19, 2013, 08:11:36 AM
Als dit een ransuil is van 4 meter afstand is
dìt is de ransuil van 4 meter, de eerste die ik zag en hoorde tegelijk. Op een locatie waar geen zang werd waargenomen.
Citaat van: gerdwichers8 op april 05, 2008, 22:27:31 PMMijn mond klapte los van verbazing toen ik direct daarop uit het schemerduister (plassen op de weilanden waren nog te zien en de lucht in het noordwesten was nog onderscheidenlijk blauw) een Ransuil een bochtje vlak boven mij zag maken ter inspectie!


mààr..
Citaat van: gerdwichers8 op april 05, 2008, 22:27:31 PM


Mijn parabool had ik achterop mijn rugzak en mijn recorder ingepakt.Vraag is nu nog of de uil dat geluid maakt in reactie op mij als mens of dat het gewoonlijk tijdens zijn vlucht wordt gehoord.


De gemaakte geluidsopname is op een 3e locatie en de verontrusting van de rondvliegende uil lijkt zowel een territorium in het eerste geval te bepleiten als ook te bevestigen of het een roep is die past bij een antagonistisch gedrag.

Daarbij overtuigt het eerste geval, 1e locatie, op zicht en op gehoor (óók zonder opname) me van Ransuil die een verwarrende roep voortbrengt. ( en dat überhaupt een roep bestaat die in vlucht wordt gehoord. Afgezien van de jongen vind ik het een nogal zwijgzame soort)

Het 2e geval, 3e locatie is verbonden aan een rondvliegende, verontruste vogel. Die vogel is een aantal malen gezien ten tijde van de roep in een vlucht door de bomen, hoogte 3-5/6 meter. Vanwege de rondtrekkende beweging niet eenvoudig tijdig te lokaliseren.



gerdwichers8


HPM

Ik begrijp niet wat je wil zeggen, Gerd. Ik wil best geloven dat het geluid op jouw nachtegaalopname van een Ransuil op vier meter afstand is, maar de opname van Waterhoen die ik hierboven gaf is van een meter of drie gemaak en niet op vol vermogen. Ik moest het volume terugdraaien omdat de meter in het rood schoot. En het was nog een zachte versie van de roep ook. Desondanks was het van een meter of 100 meter afstand harder dan dat geluid in jouw opname.
Dus zelfs als jouw ransuilengeluid overeen zou komen met die (talloze) nachtelijke overvliegers, dan nog zou het onwaarschijnlijk zijn dat het door Ransuilen gemaakt zijn. Kortom, je overtuigt me niet.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: HPM op juli 19, 2013, 13:57:25 PM
Ik wil best geloven dat het geluid op jouw nachtegaalopname van een Ransuil op vier meter afstand is


Onzin

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op juli 19, 2013, 14:09:19 PM
Citaat van: HPM op juli 19, 2013, 13:57:25 PM
Ik wil best geloven dat het geluid op jouw nachtegaalopname van een Ransuil op vier meter afstand is


Onzin

Wat is er onzin?
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: HPM op juli 19, 2013, 14:13:06 PM
Citaat van: gerdwichers8 op juli 19, 2013, 14:09:19 PM
Citaat van: HPM op juli 19, 2013, 13:57:25 PM
Ik wil best geloven dat het geluid op jouw nachtegaalopname van een Ransuil op vier meter afstand is


Onzin

Wat is er onzin?


Retoriek beoefenen in een echoput

maartenwielstra

Ik ken een soortgelijk geluid, als hetgeen nu door Gerd wordt geplaatst. Ik schreef dat toe aan Waterhoen, maar het klonk iets anders; de structuur was meer als de laatste Waterhoen van Herman, dus niet krrr-krrr-krrr, maar krr-krr...krr-krr, of iets dergelijks, de klank echter, leek weer meer op die van Gerd (minder geprononcueerd; misschien door grotere afstand). Helaas geen opnames gemaakt (of wel? Zal eens zoeken in een hooiberg); geluid tegelijk gehoord met andere baltsroep van Waterhoen aan de grond (kiekiekie). Gezien Gerds bewering dat hij de Ransuil 'zag roepen', zou het m.i. kunnen dat een bepaalde vluchtbaltsroep (man?) van Waterhoen, erg lijkt op een roep van Ransuil, maar dan bijv. met meer met pauzes, en minder zacht/mompelend. Dat zou dan de bron kunnen zijn van alle verwarring/discussies. Het door mij omschreven geluid heb ik overigens op verschillende plekken gehoord, waar nooit Ransuilen worden gezien, maar in theorie best zouden kunnen geraken in de broedtijd. Waterhoenders zitten er sowieso. Herman wacht op een bewijsopname, maar hoe bewijs je het? Filmen? Ik ben ook (nog) niet overtuigd, maar sta er zeker voor open. Ik kies geen kamp.

maartenwielstra

De door mij omschreven roep is overigens 'mechanischer', en minder kwakend dan die van  Herman. Wel lastig trouwens dat de box in mijn laptop kapot is. Geluiden komen niet goed binnen...er zijn vast ergens opnames van 'mijn  Waterhoenroep' te vinden, deze lijken vele malen sterker op de 'Ransuil' van Gerd, dan de laatst toegevoegde van Herman.


Het is een mooie discussie jongens, hou op met dat kinderachtige doch literair vakkundige 'happen' op elkaar. Tenzij je ervan geniet natuurlijk, dan lekker doorgaan want is ook voor veel lezers bijzonder vermakelijk.

HPM

Citaat van: maartenwielstra op juli 19, 2013, 14:28:15 PM
... Herman wacht op een bewijsopname, maar hoe bewijs je het? Filmen? ...

Voor onze nachtelijke opnames en die van vele anderen is natuurlijk ook geen bewijs, maar ze komen wel overeen met geluiden die van Waterhoenders (en Meerkoeten) bekend zijn en ook het volume maakt dat mogelijk. Het geluid van Gerd's Ransuil kan nooit ver dragen dus dan zou die wel vlak boven het dak moeten vliegen. Zowel bij jouw als bij mijn opname is dat niet het geval.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Gezien het gedrag van beide Ransuilen tijdens beide afzonderlijke gevallen heeft de roep te maken met verontrusting, door mij (anders vliegt ie niet rondom, of vliegt niet ter inspectie op mij aan). Of het louter agitatie betreft of daarnaast ook contact met een soortgenoot heb ik niet kunnen besluiten.


Een zichtwaarneming die gedrag aanschouwelijk maakt, door een exact traject van de vliegroute kàn niet obscuur zijn en moet bijgevolg voor zover de mate van zichtbaarheid reikt, aanvaard worden. Als de route doorzien wordt, is de vogel op twee wijzen waargenomen of door een combinatie van beide: De roep volgt de route. De vogel-lichaam volgt de route. De roep en het lichaam volgen dezelfde route.
De route beschrijft een abrupte boog (1e aanvaarding). De route beschrijft een aantal malen een  grillige ronde màar met hetzelfde middelpunt (2e aanvaarding).



Of de vogel deze roep ook gebruikt louter als contact, kan ik niet eens half staan. Het is mij in overeenstemming met de laatste uitspraak niet gelukt om op basis van deze roep alleen Ransuil te identificeren terwijl dat wèl lukt met Waterhoen.
Niet-geïdentificeerde vogels zijn een aantal malen sindsdien waargenomen waarvan tenminste de mogelijkheid op Ransuil open stond.

gerdwichers8


Dit zou hetzelfde geluid zijn als in mijn opname

http://www.xeno-canto.org/31043

maartenwielstra

Precies Rombout, dat geluid bedoelde ik. krr-krr-krrr...krr-krr-krr, wat duidelijker uitgesproken dan de krr-krr-krr-krr...krr-krr-krr-krr van Gerd, welke ook wat onregelmatiger lijkt in aantal krr's per strofe, iets trager, iets lager van toon, en met wat dalend volume in de strofe. Variatie in Waterhoen? Of Ransuil?...

HPM

IN die roep van Waterhoen zit veel variatie. Of dat bij Ransuil ook zo is zal moeten blijken.

Herman van der Meer