Hoofdmenu

Donkere spin.

Gestart door henkvanwoerden, februari 27, 2008, 13:31:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Ja hoor, ik heb weer een onbekende spin. Gisteren in het kroondomein bij Apeldoorn gefotografeerd. De lengte (zonder de poten) ca. 10-12 mm. Zat verstopt onder dood hout. Wie weet de naam.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 2
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 3
Met vriendelijke groet,

Henk.

spinnenvrouw

Ik vermoed Coelotes,  C. terrestris is veruit de algemeenste soort van het genus.
Heb je een web gezien?
Jacomijn Prinsen

henkvanwoerden

#4
Hallo Jacomijn,

Bedankt voor je reactie. C. terrestris lijkt wel aan de in mijn gids genoemde voorwaarden te voldoen. In mijn geval onder houtblok, (stuk boomstam), seizoen klopt en afmetingen iets groter dan C. atropos is ook zo. In werkelijkheid is hij donkerder dan op de foto lijkt. Hij gaat als C. terrestris het boek in. Ik zie trouwens dat de kleinere Coelotes atropos niet in Nederland zou voorkomen, is dat nog steeds zo of is mijn gids op dit punt door de tijd (en de warme zomers) ingehaald.

Groet,

Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.

spinnenvrouw

C. atropos is inderdaad nog niet in NL gevonden, C. inermis wel.  

Als er in Nederland voor de fauna nieuwe spinnen worden gevonden is dat meestal geen klimaatkwestie, maar gewoon kennistoename.  Hoe beter een gebied onderzocht is, hoe meer soorten er gevonden worden. Dat gaat op voor Nederland als geheel, maar ook voor afzonderlijke natiuurgebieden.  
Jacomijn Prinsen