Ruigpootuil bij Schoonloo

Gestart door P1234, februari 24, 2008, 10:14:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

jvdlaan

CiteerJan

Ook toen waren er al mensen die konden bevroeden dat natuur een heel schaars stukje goed zou worden, maar het verschil met toen en nu vind ik huiveringwekkend. Er is sinds '77 erg veel moois verdwenen, en het verschil tussen natuur en cultuur is scherper geworden.
Ik had niet gedacht dat jij (ik moet bijna u zeggen) al zo'n oude stomp was wat je leeftijd betreft?
Maar ik kan dit geen twich noemen die op enigerlei wijze schadelijk zou kunnen zijn; dit ademt veel ruimte en rust!!
Gerd,

We waren de enigen die nacht. De boswachter is niet eens komen kijken. Het bos was overigens ook nog eens een saai productiebos. We hebben overigens de vogel ook niet één keer benaderd cq opgejaagd, we stonden enkel maar sprakeloos te luisteren (en we waren doodmoe van de hele dag langs de snelweg staan).

Jan

gerdwichers8


Sjouke Scholten

Een goede ontdekking!!

Vandaag (rond 19.00 - 20.15  uur) waren de vogels niet bepaald actief aan het roepen... Wel duidelijk en paar keer gehoord!!
Ook de mensen, zoals al eerder gezegd, gedroegen zich voorbeeldig..
Op een enkeling na die te verdiept met zn telefoon bezig was en in de berm belandde  :lol:  
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




ronald nuiver

Citeer
CiteerHeeft iemand gisteravond misschien ook die metaalachtige klikkende geluidjes uit het bos horen komen? Iemand enig idee wat dat geweest kan zijn? Ik ben nooit zo heel goed in geluidjes en zeker 's avonds klinkt alles weer anders.

Maar ik kan me niet herinneren zoiets eerder gehoord te hebben 's nachts (maar ik ben 's nachts ook maar zelden in een bos op de zandgronden geweest.). Een houtsnip zal het niet geweest zijn, het geluid leek uit de boomtoppen te komen en zich ook niet echt te verplaatsen. Misschien een eekhorn, maar ik vraag me af of die 's nachts wel geluid produceren.  Het leek mij ook geen vleermuizengeluid.

Het zou natuurlijk ook een contactroepje van de ruigpootuil kunnen zijn. vreemd was namelijk dat ik het geluid de hele tijd van de andere zijde van het pad leek te komen dan waar de ruigpootuil zat te roepen. Eerst dacht ik nog dat het geluid van een statief o.i.d. afkomstig was, maar het geluid leek toch diep uit het bos te komen. Ik meen het ook eenmaal dicht bij de ruigpootuil gehoord te hebben.

Zijn er mensen die weten welk geluid ik bedoel en weten zij toevallig ook wat geweest kan zijn? Zijn er misschien geluidsopnamen van? Ik ben toch wel erg benieuwd.

Verder zijn wij rond een uur of 20.00u weer vertrokken. De uil heeft een hele tijd vlak langs het pad zitten roepen, viel toen stil en in een fractie van tijd klonk zijn roep een heel stuk verderop, bijna niet voor te stellen hoe snel dit ging. Ik heb toen ook gedacht dat het twee exemplaren waren die tegen elkaar aan het roepen waren, maar de uil langs het pad liet zich niet meer horen, dus waarschijnlijk is deze toch gewoon opgevlogen en weer ergens anders gaan zitten.
Er waren minimaal 3 boswachters aanwezig. Zaklantaarns werden vrijwel niet gebruikt (hooguit om te kijken of die donkere vlek op het pad een kuil, water of bladeren waren) en er werd zeker niet met zaklantaarns het bos in geschenen. Er werd gefluisterd en er gingen relatief weinig telefoontjes af (wij hadden onze mobieltjes op stil gezet, misschien dat meer mensen dit gedaan hebben?). Toen de uil langs het pad stilgevallen was (en dus zeer waarschijnlijk naar een andere plek opgevlogen was), werd het iets rumoeriger (maar nog steeds wel rustig). Wij zijn toen weer vertrokken, hoe het erna ging weet ik dus niet. Wel kregen wij onderweg al snel regen, dus het zal daarna zeker minder gunstig geweest zijn, het zal me niks verbazen als er mensen zijn die hem gedipt hebben.
Deze geluiden heb ik gisteren ook gehoord! Ze leken op het roepende mannetje te reageren.... De geluiden kwamen inderdaad vrij hoog/hoog uit de loofboomtoppen (zwarte esdoorn?) Ik heb de geluiden drie keer gehoord. Twee keer uit het deel van het bos pal aan de overkant van waar de uil riep van kwart over zeven tot kwart voor acht. En een keer meer richting de auto's. Ik heb er meerdere mensen op geattendeerd maar ook zij konden het geluid niet plaatsen.

Misschien een vrouwelijke roep????
Citeer

Cramps vermeld hier wel iets over.
Dit geluid schijnt door beide sexe gedurende het gehele jaar te worden gemaakt.
Het is een soort contactroep.
Vanavond was dit geluid ook weer hoorbaar en leek inderdaad aan het andere kant van het pad te komen. (misschien een vrouwtje in het nesthol ?)
Het mannetje begon al rond kwart voor zeven met roepen.
In 1985, 1986 en 1987 werd in de bossen bij Grollo (hemelsbreed niet zover van deze plek) tot ver in de zomermaanden een mannetje roepend gehoord.
Deze vogel had toen nauwelijks last van de s'nachts rondwandelende vogelaars met schijnende zaklantaarns en afspelende casseterecorders.
Vanavond ging het er trouwens zeer gedisiplineerd aan toe en hield bijna iedereen zich aan de gemaakte afspraken. Volgende keer laat ik de kinderen thuis. Sorry!

 

Jaap Denee

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer1 of 2 twitchers.. ..geen problemen mee maar dat ondoordachte elkaar gek maken om te kunnen scoren.... Wat voor doel dient het???

sorry hoor maar ik vergelijk twitchers wel eens met een soort papparrazzi die bij Connie Breukhoven in een kliko in de achtertuin op de loer liggen te wachten tot ze de gordijnen openschuift..

he,he, ben het even kwijt... ...lucht wel op!!!!


--------------------

groet-je, Ted van der Knaap (still learning!!)
Ted,

Open een topic op praat maar raak over papegaairazzi. Topics over zeldzaamheden als ruigpootuilen, dwerguilen, etc horen over ruigpootuilen, dwerguilen, etc te gaan.

Het verderfelijke van twitchen mag je aan de orde stellen, maar doe dat bij praat maar raak. Van mij mag het binnen vogels ook een apart blok worden, want de discussies op zich vind ik wel interessant en is mega actueel blijkbaar.

Het topic over middelste bonte spechten van mijzelf, ging ook al in no-time over al het andere dan mibo's. Terwijl ik veel waarde hecht aan de reactie van Remco Wester, maar dat geen vervolg meer kon krijgen omdat het onderwerp veranderd was.

Discussie is goed, maar houd wel de basis van het topic in de gaten. Open een apart topic en ik ga graag met je in discussie. De discussie op zich is namelijk een heel terechte.
Peter

...dit topic is "very hot" en word door bijna iedereen gelezen...

als ik door mijn bovengaande tekst  bereik dat er 1 twitcher door wat na te denken besluit om niet naar de ruigpootuil te gaan dan heeft het voor mij zin gehad

Misschien Ted, moet jij je eens afvragen waar al die mooie veldgidsen van tegenwoordig vandaan komen. Wel nu die zijn gemaakt door die verderfelijke twitchers en voor die verderfelijke twitchers. Zonder die verderfelijke twitchers zou je nog steeds niet weten wat het verschil is tussen Wespendief en Buizerd, Matkop en Glanskop, Blauwe en Grauwe Kiekendief, Boomkruiper en Taigaboomkruiper. Zou Bladkoning nog steeds een dwaalgast zijn enzovoort enzovoort. Denk daar maar eens over na.
...
Jan.
Fijn, Jan, dat je tijd wil vrijmaken om iemand aan het denken te krijgen...

Nog iets: als je iets van mensen gedaan wilt krijgen, Ted, dan zou ik toch voor een andere manier van coachen kiezen. Ons eerst voor onnadenkende imbecielen en paparazzi uitmaken om vervolgens te hopen dat je daar ook nog iets mee bereikt is wel een tikkie naïef.

Succes met het starten van je topic over "Twitchers, de hooligans onder de geitenwollensokken". Ik ben vast achterover gaan leunen en hoop een beetje te kunnen lachen...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Hans Bossenbroek

Grote bewondering voor de ontdekkers, een twitchpolitieagent hier niet met name te noemen ;)  en iedereen die z'n mond gehouden. Deze twitch laat sporen na, alleen maar positieve. Wat een waanzinnige waarneming.

edwin de weerd

Hierbij dank ik een ieder voor het voorbeeldige gedrag (en SBB voor hun medewerking), het kan dus wel, iedereen heeft 2 avonden de kans gehad van deze vogels te genieten, ik ga er dan ook vanuit dat niemand de komende weken het in zijn hoofd haalt het alsnog voor ons/jullie te verprutsen, dan kunnen we in de toekomst (volgend jaar?) ook nog van dit soort excursies genieten.

Groet Edwin de Weerd (member RPU-Team)




 

guidomeeuwissen

#97
Fantastische avond, waarbij alle vogelaars zich gedroegen zoals je van ze verwacht: fluisterend...en gespannen luisterend, samengedrongen op het pad.
Prima organisatie van het RPU-team en de boswachters.
Tientallen jaren geleden werden eens 9 roepende mannetjes aangetroffen in de Drentse bossen. Ben toendertijd 2x met een georganiseerde excursie mee geweest, maar door het slechte weer niets gehoord. Deze populatie heeft zich echter niet weten stand te houden en is waarschijnlijk verdwenen door predatie van bosuilen. Ook nu moet het niet echt gezellig zijn voor de Ruigpootuilen met zoveel bosuilen om zich heen. Al vastgesteld door alarmroepen van een wijfje.
Ben heel benieuwd hoe ze zich weten te handhaven.
Laten wij er echter alles aan doen dat ze ongestoord kunnen gaan broeden.
We hebben ze nu toch allemaal gehoord en gezien? Tevreden allemaal?
Voor de te laatkomers wellicht nog eens een extra excursie bij heldere sterrenhemel inlassen.
Guido Meeuwissen

redmar_woudstra

CiteerNog iets: als je iets van mensen gedaan wilt krijgen, Ted, dan zou ik toch voor een andere manier van coachen kiezen. Ons eerst voor onnadenkende imbecielen en paparazzi uitmaken om vervolgens te hopen dat je daar ook nog iets mee bereikt is wel een tikkie naïef.

Succes met het starten van je topic over "Twitchers, de hooligans onder de geitenwollensokken". Ik ben vast achterover gaan leunen en hoop een beetje te kunnen lachen...
:lol: Go Jaap!  :duim:  
groet,
Redmar

Rinie van Reenen

'k Moet zeggen: die Twitchpolitie is verbazingwekkend vlug uit de grond gestampt!

't Lijkt me terecht, dat er wat zorgen zijn over de nazorg. Je kunt het dan hebben over mensen die 's nachts ondanks het verbod nog in het bos gaan lopen, maar dat is nog altijd strafbaar, daar kan SBB goed tegen optreden. Maar wat gebeurt er als er vele vogelaars zijn die wel graag een fotootje van dit beest willen, en overdag (dán mag je in het bos zijn) naar een roestplek of nestplaats gaan zoeken?
Groet, Rinie van Reenen

laatvlieger

CiteerMaar wat gebeurt er als er vele vogelaars zijn die wel graag een fotootje van dit beest willen, en overdag (dán mag je in het bos zijn) naar een roestplek of nestplaats gaan zoeken?
Dan gaan ze neem ik aan, ook op de bon. Je mag je namelijk ook niet van de paden begeven!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Mark Zevenbergen

Allen,

Ik ben dus één van de "ongelukkigen" (want er gaat een hoop vrije tijd in werken zitten), maar ik zal de vogel(s) (uiteraard) met rust laten.

Mocht ik een keer 's-avonds in de buurt zijn (onwaarschijnlijk). Dan zal ik misschien langzaam, met geopende raampjes over de weg door/langs het bos rijden. Kom ik niet in de buurt........ Jammer dan, dan wacht ik gewoon op de volgende RPU....

Aan allen die de vogel(s) gehoord/gezien hebben... gefeliciteerd!!! En voor de "dippers" .... Tot de volgende RPU...

grts Mark

Phil

Op de allereerste plaats dank aan SBB en Peter vd W voor de organisatie van de excursies. Maar vooral ook dank aan de aanwezigen voor de prettige, rustige en toch gezellige en enthousiaste twitch.
We hebben na afloop nog even met de vriendelijke boswachter gesproken, dat was informatief.

Ik hoop van harte dat anderen toch ook nog de gelegenheid zullen krijgen om de vogels te horen en misschien zelfs ook wel te zien; wat het laatste betreft had ik samen met 4 anderen het geluk om helemaal aan het eind van de lange rij waarnemers beide vogels goed te zien overvliegen, achter elkaar aan, niet lang nadat een uil van behoorlijk dichtbij had zitten roepen.

Wat mij betreft was het gisteren een waarneming die in alle opzichten zeer geslaagd was, veel meer dan ik er van verwacht had! Ik kijk oprecht uit naar de volgende twitch. Dwergooruil wellicht?  :rolleyes:

Phil

Marcel Schoumans

CiteerTapen is het afspelen van geluid, in dit geval de roep van Ruigpootuil in de hoop dat de vogel terug roept.
Lijkt me een wat oubollig begrip in de tijd waarin iedereen standaard een MP3 speler op zijn mobieltje heeft  :(  

TjeerdBurger

wat waren we toch braaf met zn allen gisteravond  :angel:
Blijkbaar hebben we toch iets geleerd van gevallen als n Dwerguil. Zo hoort twitchen te zijn en zo blijft het ook leuk. Vond het wel frapant, de boswachters maakten zelf nog het meeste lawaai met hun trotse praatjes over Ruigpootuilen. Mochten er nog mensen stiekem het bos in sluipen, pas dan op voor de slagboom, is een levensgevaarlijke hindernis zo in t donker  :gap:  

Christian

#105
Gave twitch, gezelligheid ten top. Grappig detail was dat de boswachters de grootste ''herrie'' schoppers waren :gap:

Citeerpas dan op voor de slagboom, is een levensgevaarlijke hindernis zo in t donker
:lol:  
Christian Brinkman

Ted van der Knaap

Citeer
CiteerNog iets: als je iets van mensen gedaan wilt krijgen, Ted, dan zou ik toch voor een andere manier van coachen kiezen. Ons eerst voor onnadenkende imbecielen en paparazzi uitmaken om vervolgens te hopen dat je daar ook nog iets mee bereikt is wel een tikkie naïef.

Succes met het starten van je topic over "Twitchers, de hooligans onder de geitenwollensokken". Ik ben vast achterover gaan leunen en hoop een beetje te kunnen lachen...
:lol: Go Jaap!  :duim:
...laat ik voorop stellen dat dit mijn LAATSTE bijdrage aan dit topic is...

...als ik zo'n stukje over papparrazzi plaats weet ik natuurlijk van te voren dat ik de hele goegemeente over me heen krijg...

er hebben er gelukkig een aantal gereageerd.. ..het is niet het ene oor in gegaan en het andere oor uit... ...heb jullie geraakt (in jullie ogen op een negatieve manier) en daar is het me om te doen geweest

..Heb het Twitchers-wereldje wakker geschud en geprobeert wat bewustwording mee te geven..

als mensen (ja, dus óók Twitchers) behoefte hebben om te reageren, schelden, complimenteren, modder gooien, tips geven of frustraties spuien.. ..zou zeggen, kom naar dit topic   http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...topic=43358&hl=
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)


Sjouke Scholten

#108
Om maar even weer on-topic te komen...

Hoe zit het nou met de RPU??
Bij de ene waarneming worden er 3 exemplaren gemeld een ander meld dat er mogelijk 2 paartjes zitten en de meerderheid ziet/hoort 2 exemplaren...

Zelf heb ik gisteren 2 exemplaren kunnen vast stellen..
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




apache007

Citeer
CiteerTapen is het afspelen van geluid, in dit geval de roep van Ruigpootuil in de hoop dat de vogel terug roept.
Lijkt me een wat oubollig begrip in de tijd waarin iedereen standaard een MP3 speler op zijn mobieltje heeft  :(
Och...dan hebben de mensendie iemand opbellen en vervolgens zeggen 'verkeerd verbonden' het ook niet helemaal door. Tapen is er zo ingesleten, lekker laten toch  :P  
mvg,
Niels


VWG De Hop

If I could hear the greatest sound
the silence of forest in the early morning
just interrupted and up valued by the lonely call of a bird I would answer

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerMaar wat gebeurt er als er vele vogelaars zijn die wel graag een fotootje van dit beest willen, en overdag (dán mag je in het bos zijn) naar een roestplek of nestplaats gaan zoeken?
Dan gaan ze neem ik aan, ook op de bon. Je mag je namelijk ook niet van de paden begeven!
Ik bedoel nog niet eens de mensen die zich van de paden af begeven; maar als daar nu overdag ineens hordes mensen (in broed- en voertijd, als het zover komt) over de paden struinen, kan dat ook stressverhogend werken, lijkt me? Nu ja, dat hangt natuurlijk ook af van de dichtheid van het padennetwerk ter plaatse. En van de afstand die er is tussen paden en nest- of roestplaats. Van dat laatste weten we natuurlijk nog niets...
Groet, Rinie van Reenen

P1234

Misschien dan maar even een oproep. Dit topic wordt veel gelezen, zie ik. Ik ben in de eerste plaats, net als Edwin, erg blij met de manier waarop alles eergisteren en gisteren is verlopen. Een compliment aan alle mensen die geweest zijn en van het Ruigpootuilenfestival hebben genoten. Mede namens mijn "teamgenoten" en SBB wil ik iedereen nu vragen te respecteren dat verdere excursies NIET MEER MOGELIJK ZIJN. Er is meer dan voldoende aanleiding om aan te nemen dat er een broedgeval zit aan te komen en dat Ruigpootuil weer terug is in Drenthe. Er zullen ongetwijfeld meer gelegenheden komen in de toekomst om deze magnifieke soort te horen en misschien zelfs wel te zien, als we onze goede relatie met SBB weten te behouden. We hebben allemaal laten zien dat we weten hoe het moet, laten we dat zo houden. Blijf dus weg van de plek. Op de lange termijn zal dit alleen maar in ons voordeel werken.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

BramtK

Goed werk Peter! Nou hopen dat er inderdaad mooie dingen gebeuren daar deze lente.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

redmar_woudstra

Drenthe strikes (hopefully) again!

Na de Kraanvogel, Wilde Zwaan dan ook de Ruigpoot uil via Drenthe terug in Nederland!
groet,
Redmar

Hans Peterse

CiteerBlijf dus weg van de plek.

Alles goed en wel, maar wat is er tegen om, gewoon op individuele basis, voor zonsondergang, en zonder de paden te verlaten (en natuurlijk zonder te tapen, te fluiten, te roepen en wat er nog meer voor verstorends te bedenken valt) een wandelingetje door dat bos te maken, zoals iedere burger dan kan en mag doen? Als het algemene gevoelen is dat dat ook niet mag/kan, moeten we staatsbosbeheer (of wie de eigenaar is) vragen om het bos gedurende het broedseizoen helemaal af te sluiten (dus ook overdag). Want anders kan ik (of wie verder nog een kansje zou willen wagen om de vogel te horen) wel wegblijven, maar als op een zondagmiddag allerlei argeloze wandelaars door het perceel lopen, heeft dat weinig zin...

Hans

teunvankessel

CiteerDrenthe strikes (hopefully) again!

Na de Kraanvogel, Wilde Zwaan dan ook de Ruigpoot uil via Drenthe terug in Nederland!
Maar, is die Ruigpootuil wel weggeweest? ;)  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

luc.hoogenstein

#116
Citeer
CiteerBlijf dus weg van de plek.

Alles goed en wel, maar wat is er tegen om, gewoon op individuele basis, voor zonsondergang, en zonder de paden te verlaten (en natuurlijk zonder te tapen, te fluiten, te roepen en wat er nog meer voor verstorends te bedenken valt) een wandelingetje door dat bos te maken, zoals iedere burger dan kan en mag doen? Als het algemene gevoelen is dat dat ook niet mag/kan, moeten we staatsbosbeheer (of wie de eigenaar is) vragen om het bos gedurende het broedseizoen helemaal af te sluiten (dus ook overdag). Want anders kan ik (of wie verder nog een kansje zou willen wagen om de vogel te horen) wel wegblijven, maar als op een zondagmiddag allerlei argeloze wandelaars door het perceel lopen, heeft dat weinig zin...

Hans
Volgens mij is er wat dat betreft niets aan de hand: de vogel heeft zich gevestigd terwijl het gebied in de huidige situatie overdag gebruikt wordt door wandelaars/recreanten. Er is dan geen sprake van verstoring als gevolg van bestaand gebruik, immers: als de vogel er wél last van had gehad, dan had ie een andere locatie uitgekozen.

Gert Ottens

CiteerNa de Kraanvogel, Wilde Zwaan dan ook de Ruigpoot uil via Drenthe terug in Nederland!
Inderdaad, Drenthe rocks!

Maar waarschijnlijk kan het geen kwaad om ook in andere regio´s in oostelijk Nederland te gaan zoeken. Maar zeker Zuid-Nederland moet kansrijk worden geacht. De populatie van de Belgische Ardennen bevind zich op vergelijkbare afstand van de bossen in Noord-Brabant, als het vermoedelijke herkomstgebied voor de Drents Ruigpoten: de Lueneburgerheide in Duitsland. En ik ken een bos in Brabant waar in ieder geval 1 van de prooidieren van Ruigpootuilen rondvloog: de Dwerguil...

Mochten er plannen zijn om onze zoektocht van zaterdag elders in het land te herhalen dan kan het handig zijn om een beeld te hebben van de verspreiding van Zwarte Spechten. Daarvan moeten de uilen het toch voornamelijk hebben en dat heeft ons afgelopen weeekend ook geholpen. Daarnaast heb ik begrepen dat er dit jaar erg veel Bosmuizen in de Nederlandse bossen huizen, nog weer een reden om meer te gaan zoeken.

Kortom: een oproep aan alle vogelaars om erop uit te trekken (al dan niet met auditieve hulpmiddelen: ze reageren ook goed op een imitatie van de roep, of roepen spontaan). Ik zou zeggen wie de schoen past, trek 'em aan!

Gert

HansP

Gisterenavond is er ook een tijd een reporter van RTV Drenthe bij de RPU geweest. Lees hier een kort verslagje en hoor het aan....

http://www.rtvdrenthe.nl/761e2b9b-2602-448...px?NewsID=20592

Peter, wat kijk je raar op die foto! Ben je soms iemand die aan het tapen was zijn ballen aan het afdraaien? :lol:

Groet,
Hans
Vogelaar, Twitcher, RPU-zoeker (still teaching!)
Groet,
Hans Pohlmann

Rinie van Reenen

CiteerDe ruigpootuilen kunnen vanaf dinsdag weer rustig van hun leventje genieten, want het bos bij Schoonloo is gesloten voor de vogelaars.
Alleen voor vogelaars, lijkt het. Als er dus iemand nog van plan is te gaan: verrekijker wegmoffelen!
Groet, Rinie van Reenen