Ruigpootuil bij Schoonloo

Gestart door P1234, februari 24, 2008, 10:14:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sjouke Scholten

CiteerIk weet niet precies welke bossen zijn uitgekamd, maar de bossen rond Appelscha en Bakkeveen lijken me ook aardige locaties voor RPU. Daarnaast is er nog de Veluwe, Twente, bossen rond Nijmegen etc. Het zou kunnen!  ^_^
Bakkeveen is ook uitgekamd!

Waarom zouden ze alleen in Drenthe zitten??
Zelf ontdekken is toch veel leuker dan met zn allen achter dezelfde vogel aan gaan...??
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Jaap Denee

CiteerIk ben ook 1 van de zoekenden van afgelopen zaterdag, maar ik begin er bijna spijt van te krijgen dat we het nieuws naar buiten hebben gebracht...

Gert Ottens
Vogelaar/twitcher en RPU-zoeker
Waarom begin je bijna spijt te krijgen, Gert? Niet lullig bedoeld, maar je had toch op je klompen kunnen aanvoelen wat de consequenties/reacties zouden zijn?

Overigens schijnt het allemaal min of meer voorbeeldig te verlopen. Het enige probleem dat je nu hebt is dat het in goede banen leiden zich niet alleen beperkt tot de paar dagen dat er excursies gehouden worden. Met name de komende weekjes mag SBB wel extra gaan controleren.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Leon Olsthoorn

CiteerBakkeveen is ook uitgekamd!

Waarom zouden ze alleen in Drenthe zitten??
Zelf ontdekken is toch veel leuker dan met zn allen achter dezelfde vogel aan gaan...??
Ik heb de afgelopen dagen inderdaad ook extra opgelet terwijl ik 's avonds in de bossen rond Bakkeveen was. Er zitten een paar plekken bij die me ideaal lijken, maar ik heb niks gehoord
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

laatvlieger

Citeer
CiteerIk ben ook 1 van de zoekenden van afgelopen zaterdag, maar ik begin er bijna spijt van te krijgen dat we het nieuws naar buiten hebben gebracht...

Gert Ottens
Vogelaar/twitcher en RPU-zoeker
Waarom begin je bijna spijt te krijgen, Gert? Niet lullig bedoeld, maar je had toch op je klompen kunnen aanvoelen wat de consequenties/reacties zouden zijn?

Overigens schijnt het allemaal min of meer voorbeeldig te verlopen. Het enige probleem dat je nu hebt is dat het in goede banen leiden zich niet alleen beperkt tot de paar dagen dat er excursies gehouden worden. Met name de komende weekjes mag SBB wel extra gaan controleren.
Ik denk ook dat jullie goed hebben gehandeld. Als je een grote zoekactie opzet met meerdere mensen, dan lekt zoiets bijna altijd wel uit en dan had je mogelijk een ongecontroleerde twitch een paar dagen later gehad. Nu hebben jullie netjes contact opgenomen met de terreinbeheerder (die zijn hulp heeft toegezegd, waarvoor nogmaals dank!!) ervoor gezorgd dat er een duidelijke routebeschrijving was en gezorgd dat er geparkeerd kon worden. Mensen wisten dat ze stil moesten zijn, niet met zaklantaarns moesten gaan schijnen of geluid af moesten gaan spelen of gaan flitsen.

Natuurlijk zal zelfs zo'n stille twitch enige verstoring in het bos opleveren. Zeker bij zo'n jager op gehoor als een uil. Maar de uil is niet opgejaagd en zal waarschijnlijk niet het gevoel hebben gehad dat iedereen op hem uit was (maar dat is mijn interpretatie, ik kan natuurlijk niet in het hoofd van uil kruipen). Er stond gewoon een lintje mensen in het bos op het pad en die vertrokken op een gegeven moemnt ook weer. De uil is waarschijnlijk minimaal verstoord in zijn eigen bezigheden. Het enige dat misschien nog een idee is, om de zijpaden met lint af te zetten, zodat daar ook geen mensen kunnen lopen.

Of het waar is, weet ik niet, maar ik heb wel verhalen gehoord over de oude ruigpootuilentwitch  (Norg?) waarbij mensen met zaklantaarns door het bos heen renden, nou van dat soort praktijken was hier helemaal geen enkele sprake.

Het enige zorgwekkende is inderdaad de nazorg. Hoe wordt er met dit geval over enkele weken omgegaan?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BramtK

#64
CiteerHet enige zorgwekkende is inderdaad de nazorg. Hoe wordt er met dit geval over enkele weken omgegaan?

Als er maar niet avond na avond mensen in dat bos zijn en zolang er maar niet op zo kort mogelijke afstand van het beestje gefotografeerd moet worden (wat ik me met deze soort niet kan voorstellen) en als ie maar niet mee wordt genomen door iemand met een vogelhobby van iets ander kaliber dan wij erop na houden, dan lijkt me dat dat goed moet gaan. Misschien wat extra aandacht van de plaatselijke BOA's en vogelaars.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Gert Ottens

CiteerWaarom begin je bijna spijt te krijgen, Gert? Niet lullig bedoeld, maar je had toch op je klompen kunnen aanvoelen wat de consequenties/reacties zouden zijn?
Spijt is misschien een groot woord, en inderdaad is het uiteindelijk goed verlopen.
Dat laat dus zien dat we het wel kunnen!

Mijn reactie was meer ingegeven door de vragen naar meer excursie-mogelijkheden. Met alle respect voor de vogelaars die daarnaar vroegen, maar dan moeten we Jantje op vrijdag ook die mogelijkheid bieden en Pietje kan misschien alleen op zondag, enz...

Maar nogmaals, het ging gister goed waardoor we onze blik nu inderdaad op de 'nazorg' (van dit mogelijke broedgeval, niet van dippende vogelaars...) kunnen richten.

Gert

Jaap Denee

#66
CiteerOf het waar is, weet ik niet, maar ik heb wel verhalen gehoord over de oude ruigpootuilentwitch  (Norg?) waarbij mensen met zaklantaarns door het bos heen renden, nou van dat soort praktijken was hier helemaal geen enkele sprake.
Die verhalen kloppen, helaas. Overigens was de situatie wel iets anders dan nu: de vogel zat op twee of drie zangposten aan twee kanten van een openbare weg waarvan  een van die zangposten in een bungalowparkje lag. De vogel was vanaf de weg al te horen en over die weg reden regelmatig auto's, dus een paar over het asfalt dravende twitchers zal weinig verschil gemaakt hebben. Dat er door lieden met grote zaklantaarns in de kruin werd gezocht waar de vogel in zat te zingen, kun je inderdaad niet uitleggen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citeer
CiteerWaarom begin je bijna spijt te krijgen, Gert? Niet lullig bedoeld, maar je had toch op je klompen kunnen aanvoelen wat de consequenties/reacties zouden zijn?
Spijt is misschien een groot woord, en inderdaad is het uiteindelijk goed verlopen.
Dat laat dus zien dat we het wel kunnen!

Mijn reactie was meer ingegeven door de vragen naar meer excursie-mogelijkheden. Met alle respect voor de vogelaars die daarnaar vroegen, maar dan moeten we Jantje op vrijdag ook die mogelijkheid bieden en Pietje kan misschien alleen op zondag, enz...

Maar nogmaals, het ging gister goed waardoor we onze blik nu inderdaad op de 'nazorg' (van dit mogelijke broedgeval, niet van dippende vogelaars...) kunnen richten.

Gert
Ik denk dat de meesten van ons begrip kunnen hebben voor de beslissing om de boel na vanavond 'dicht' te gooien.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Thijs Fijen

Ze moeten wel lijkt me he.. (bij ze hoor ikzelf ook, wil het beestje heel graag nog horen roepen, maarja het blijft verboden toegang en het verstoren van een (zeldzame) broedvogel)
Thijs Fijen

P1234

Even over vanavond. Ik kwam net langs de plek met de auto en zag dat er een rood-wit lint over het pad hangt. Dit is opgehangen door SBB om duidelijk te maken dat voorbij dit lint GEEN auto's mogen komen. Je mag er wel lopend langs. Heb dit nog even geverifeerd bij SBB voor alle zekerheid. Er is ruim voldoende gelegenheid voor het parkeren van de auto aan het begin van het pad.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Sjouke Scholten

CiteerIk denk dat de meesten van ons begrip kunnen hebben voor de beslissing om de boel na vanavond 'dicht' te gooien.
Zeker heb ik daar begrip voor!

Maar hoe/wie zorg(t) ervoor dat er ook werkelijk niemand in het terrein komt?
Het lijkt mij niet dat er 's nachts mensen van SBB/vogelaars/politie enz enz aanwezig zijn om te voorkomen dat er toch mensen in het terrein komen..
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




P1234

Citeer
CiteerIk denk dat de meesten van ons begrip kunnen hebben voor de beslissing om de boel na vanavond 'dicht' te gooien.
Zeker heb ik daar begrip voor!

Maar hoe/wie zorg(t) ervoor dat er ook werkelijk niemand in het terrein komt?
Het lijkt mij niet dat er 's nachts mensen van SBB/vogelaars/politie enz enz aanwezig zijn om te voorkomen dat er toch mensen in het terrein komen..
Ik denk toch dat handhaven een taak is van SBB, en van SBB heb ik al begrepen dat er streng toezicht zal zijn.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jeroen Nagtegaal

Staatsbos is een deel van de overheid en werkt ook veel samen met BOA's (Die poppetjes die schrijven) samen van gemeentes en van andere natuurorganisaties. Er zal dus waarschijnlijk gerouleerd worden emt BOA's
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

CiteerHeeft iemand gisteravond misschien ook die metaalachtige klikkende geluidjes uit het bos horen komen? Iemand enig idee wat dat geweest kan zijn? Ik ben nooit zo heel goed in geluidjes en zeker 's avonds klinkt alles weer anders.

Maar ik kan me niet herinneren zoiets eerder gehoord te hebben 's nachts (maar ik ben 's nachts ook maar zelden in een bos op de zandgronden geweest.). Een houtsnip zal het niet geweest zijn, het geluid leek uit de boomtoppen te komen en zich ook niet echt te verplaatsen. Misschien een eekhorn, maar ik vraag me af of die 's nachts wel geluid produceren.  Het leek mij ook geen vleermuizengeluid.

Het zou natuurlijk ook een contactroepje van de ruigpootuil kunnen zijn. vreemd was namelijk dat ik het geluid de hele tijd van de andere zijde van het pad leek te komen dan waar de ruigpootuil zat te roepen. Eerst dacht ik nog dat het geluid van een statief o.i.d. afkomstig was, maar het geluid leek toch diep uit het bos te komen. Ik meen het ook eenmaal dicht bij de ruigpootuil gehoord te hebben.

Zijn er mensen die weten welk geluid ik bedoel en weten zij toevallig ook wat geweest kan zijn? Zijn er misschien geluidsopnamen van? Ik ben toch wel erg benieuwd.

Verder zijn wij rond een uur of 20.00u weer vertrokken. De uil heeft een hele tijd vlak langs het pad zitten roepen, viel toen stil en in een fractie van tijd klonk zijn roep een heel stuk verderop, bijna niet voor te stellen hoe snel dit ging. Ik heb toen ook gedacht dat het twee exemplaren waren die tegen elkaar aan het roepen waren, maar de uil langs het pad liet zich niet meer horen, dus waarschijnlijk is deze toch gewoon opgevlogen en weer ergens anders gaan zitten.
Er waren minimaal 3 boswachters aanwezig. Zaklantaarns werden vrijwel niet gebruikt (hooguit om te kijken of die donkere vlek op het pad een kuil, water of bladeren waren) en er werd zeker niet met zaklantaarns het bos in geschenen. Er werd gefluisterd en er gingen relatief weinig telefoontjes af (wij hadden onze mobieltjes op stil gezet, misschien dat meer mensen dit gedaan hebben?). Toen de uil langs het pad stilgevallen was (en dus zeer waarschijnlijk naar een andere plek opgevlogen was), werd het iets rumoeriger (maar nog steeds wel rustig). Wij zijn toen weer vertrokken, hoe het erna ging weet ik dus niet. Wel kregen wij onderweg al snel regen, dus het zal daarna zeker minder gunstig geweest zijn, het zal me niks verbazen als er mensen zijn die hem gedipt hebben.
Deze geluiden heb ik gisteren ook gehoord! Ze leken op het roepende mannetje te reageren.... De geluiden kwamen inderdaad vrij hoog/hoog uit de loofboomtoppen (zwarte esdoorn?) Ik heb de geluiden drie keer gehoord. Twee keer uit het deel van het bos pal aan de overkant van waar de uil riep van kwart over zeven tot kwart voor acht. En een keer meer richting de auto's. Ik heb er meerdere mensen op geattendeerd maar ook zij konden het geluid niet plaatsen.

Misschien een vrouwelijke roep????
Groeten,

Joachim

Justin Jansen

CiteerStaatsbos is een deel van de overheid en werkt ook veel samen met BOA's (Die poppetjes die schrijven) samen van gemeentes en van andere natuurorganisaties. Er zal dus waarschijnlijk gerouleerd worden emt BOA's
Klinkt niet echt fijn Jeroen, poppetjes die schrijven.... Heb je enig idee wat deze lui (de Boa's dus) voor wantoestanden tegenkomen, ik wel, werk dagelijks met BOA's.....
Beetje respect is wel op zijn plaats!
M.v.g., Justin Jansen


pietervanveelen

Citeer

Mijn reactie was meer ingegeven door de vragen naar meer excursie-mogelijkheden. Met alle respect voor de vogelaars die daarnaar vroegen, maar dan moeten we Jantje op vrijdag ook die mogelijkheid bieden en Pietje kan misschien alleen op zondag, enz...

Pietje is al geweest ;) :P
sorry...heel flauw...
Met vriendelijke groet,

Pieter van Veelen

www.pbase.com/pietervanveelen

Ted van der Knaap

..deze tekst had ik al op een ander topic geplaatst maar ik wil mijn mening hier toch ook nog wel een keer ventileren (of kijk op http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...30&#entry319856  (25 febr. 11.41 uur)



QUOTE (Bram ter Keurs @ Feb 25 2008, 11:20 AM)
Maar ten tweede: wat doet een twitcher nou eigenlijk? dan doet een twitcher toch niets anders dan dat hij/zij naar een gemelde zeldzame vogel toe gaat om daar heel voorzichtig naar te gaan kijken? Wat is daar nou toch zo erg aan?



..ik kan het toch niet laten om hier ook op te reageren (en hou het dit keer algemeen)

als ik eens naar deze wn kijk van de dwerguil

http://waarneming.nl/soort.php?id=18729&so...Dwerguil&tab=wn

Dat zijn op 1 dag 120 personen( en dan niet meegerekend de mensen die 'm niet ingevoerd hebben) op vrijwel dezelfde plek, al dan niet over de dag verdeeld.

Als ik dan gisteren in een stil afgelegen bosje in m'n eentje rustig loop/struin en een buizerd die op een tak zat mij ziet en meteen wegvliegt omdat hij zich verstoort/bedreigt voelt... dan kan ik me een voorstelling maken hoe die dwerguil zou reageren....

1 of 2 twitchers.. ..geen problemen mee maar dat ondoordachte elkaar gek maken om te kunnen scoren.... Wat voor doel dient het???

sorry hoor maar ik vergelijk twitchers wel eens met een soort papparrazzi die bij Connie Breukhoven in een kliko in de achtertuin op de loer liggen te wachten tot ze de gordijnen openschuift..

he,he, ben het even kwijt... ...lucht wel op!!!!


--------------------

groet-je, Ted van der Knaap (still learning!!)


Ieder mens, groot of klein, belangrijk of onbelangrijk, kan zich pas ontplooien in zijn mens zijn, zijn capaciteiten, zijn wil tot medewerking, zijn genegenheid, zijn mooie menselijke gaven, zijn menselijke mysterie, als hij benaderd wordt met respect, belangstelling en sympathie.n..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

redmar_woudstra

Citeerhe,he, ben het even kwijt... ...lucht wel op!!!!
Ik dacht dat je het al kwijt was?
groet,
Redmar

ArjenDrost †

CiteerEen persoonlijk gedachte-experimentje:
Waarom geef je deze uil niet een soort van status zoals de oehoe's in de ENCI-groeve?
Op zich een leuke gedachte. Maar er zijn toch wel verschillen. De Oehoe's van de ENCI-groeve zijn eigenlijk ook niet bereikbaar. Dus is de kans op verstoring ook erg gering. In zo'n bos is die kans natuurlijk een stuk groter....
En waar wil je zo'n webcam dan plaatsen? Volgens mij is de vogel nog niet gezien...

Maar ik kan me in sommige gevallen heel goed voorstellen dat het een goed idee is hoor :)

peter66

Ted,

Open een topic op praat maar raak over papegaairazzi. Topics over zeldzaamheden als ruigpootuilen, dwerguilen, etc horen over ruigpootuilen, dwerguilen, etc te gaan.

Het verderfelijke van twitchen mag je aan de orde stellen, maar doe dat bij praat maar raak. Van mij mag het binnen vogels ook een apart blok worden, want de discussies op zich vind ik wel interessant en is mega actueel blijkbaar.

Het topic over middelste bonte spechten van mijzelf, ging ook al in no-time over al het andere dan mibo's. Terwijl ik veel waarde hecht aan de reactie van Remco Wester, maar dat geen vervolg meer kon krijgen omdat het onderwerp veranderd was.

Discussie is goed, maar houd wel de basis van het topic in de gaten. Open een apart topic en ik ga graag met je in discussie. De discussie op zich is namelijk een heel terechte.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

Ted van der Knaap

CiteerTed,

Open een topic op praat maar raak over papegaairazzi. Topics over zeldzaamheden als ruigpootuilen, dwerguilen, etc horen over ruigpootuilen, dwerguilen, etc te gaan.

Het verderfelijke van twitchen mag je aan de orde stellen, maar doe dat bij praat maar raak. Van mij mag het binnen vogels ook een apart blok worden, want de discussies op zich vind ik wel interessant en is mega actueel blijkbaar.

Het topic over middelste bonte spechten van mijzelf, ging ook al in no-time over al het andere dan mibo's. Terwijl ik veel waarde hecht aan de reactie van Remco Wester, maar dat geen vervolg meer kon krijgen omdat het onderwerp veranderd was.

Discussie is goed, maar houd wel de basis van het topic in de gaten. Open een apart topic en ik ga graag met je in discussie. De discussie op zich is namelijk een heel terechte.
Peter

...dit topic is "very hot" en word door bijna iedereen gelezen...

als ik door mijn bovengaande tekst  bereik dat er 1 twitcher door wat na te denken besluit om niet naar de ruigpootuil te gaan dan heeft het voor mij zin gehad
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Edwin Russer

B)
Citeerals ik door mijn bovengaande tekst bereik dat er 1 twitcher door wat na te denken besluit om niet naar de ruigpootuil te gaan dan heeft het voor mij zin gehad

Ik betwijfel of die ene twitcher erbij zit. Misschien dat die persoon zich hier kan melden. Buiten het feit dat de meesten twitchers de vogel van 1999 bij Norg al hebben gedaan. Net even gekeken op de ranking van DB. Tot deze vogel hadden reeds 180 van de in totaal 195 personen de vogel al in de pocket. Dus in dat opzicht zul je niet veel bereiken, denk ik.

Ik ben het wel met Peter eens. Open een nieuw topic waarin het gedrag van die verderfelijke twitchers aan de kaak wordt gesteld. Ben dan wel benieuwd wanneer e.e.a. eventueel het niveau modder gooien gaat bereiken B)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

Om even terug te komen op waar dit topic over gaat; vanavond hebben weer veel mensen kunnen genieten van de Ruigpootuilen (het zijn er in ieder geval twee). In reactie op een Bosuil liet één vogel een alarmroep horen die in Uilen van Europa wordt toegeschreven aan een vrouwtje. Dit geeft aanleiding voor de veronderstelling dat er in ieder geval een mannetje en een vrouwtje aanwezig zijn.

Weer is een compliment aan alle bezoekers op zijn plaats. Het was muisstil in het bos, ondanks de grote hoeveelheid aanwezigen. Als je goed zoekt is er vast wel iets te vinden, maar wat mij betreft een twitch zonder wanklanken. Mede namens alle andere leden van het Ruigpootuilenteam hiervoor veel dank.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

jvdlaan

#83
Citeer
CiteerTed,

Open een topic op praat maar raak over papegaairazzi. Topics over zeldzaamheden als ruigpootuilen, dwerguilen, etc horen over ruigpootuilen, dwerguilen, etc te gaan.

Het verderfelijke van twitchen mag je aan de orde stellen, maar doe dat bij praat maar raak. Van mij mag het binnen vogels ook een apart blok worden, want de discussies op zich vind ik wel interessant en is mega actueel blijkbaar.

Het topic over middelste bonte spechten van mijzelf, ging ook al in no-time over al het andere dan mibo's. Terwijl ik veel waarde hecht aan de reactie van Remco Wester, maar dat geen vervolg meer kon krijgen omdat het onderwerp veranderd was.

Discussie is goed, maar houd wel de basis van het topic in de gaten. Open een apart topic en ik ga graag met je in discussie. De discussie op zich is namelijk een heel terechte.
Peter

...dit topic is "very hot" en word door bijna iedereen gelezen...

als ik door mijn bovengaande tekst  bereik dat er 1 twitcher door wat na te denken besluit om niet naar de ruigpootuil te gaan dan heeft het voor mij zin gehad
Misschien Ted, moet jij je eens afvragen waar al die mooie veldgidsen van tegenwoordig vandaan komen. Wel nu die zijn gemaakt door die verderfelijke twitchers en voor die verderfelijke twitchers. Zonder die verderfelijke twitchers zou je nog steeds niet weten wat het verschil is tussen Wespendief en Buizerd, Matkop en Glanskop, Blauwe en Grauwe Kiekendief, Boomkruiper en Taigaboomkruiper. Zou Bladkoning nog steeds een dwaalgast zijn enzovoort enzovoort. Denk daar maar eens over na.

En voor Peter en het Ruigpootuilenteam, mooi stukje werk! Zo kan het dus ook. Ja jammer, dat ik bv zaterdag a.s. niet kan gaan kijken, maar ik heb er al twee.
En er komt er ooit wel eens eentje op de Afsluitdijk, Vlieland of Lauwersoog die er een hele dag zit, en te bewonderen is bij daglicht.
Ondertussen hoop ik dat het een succesvol broedgeval wordt met straks piepende jongen naast het parkeerterrein. Wordt weer een nieuwe uitdaging voor het Ruigpootuilenteam in Mei-Juni!

Jan.

gerdwichers8

Als iedereen de vogel al gezien heeft, zou het zeker in de ogen van de mensen die gegaan zijn toch geen kwaad kunnen om alsnog de zaak los te maken van de locatie en die te verduisteren?

Het heeft dan toch geen zin om deze topics en de plaatslocatie tot in lengte van dagen en jaren voor jan en alleman toegankelijk te houden. Ook in latere jaren kan de eerste de slechtste  teruggaan naar deze plaats. Kans groot dat er in 90% van de tijd geen toezicht is, kans ook groot dat het aanwezige toezicht in een bos niet eens toereikend is.
Er is flink gesaneerd in het groene beroep.
Maar ik zeg al weer teveel. Toelichtingen werken ook ten voordeel van kwaadwillenden of onvoorzichtigen.
Daarbij gaan velen die er al van af weten prat op het feit dat ze als eerste zo goed geinformeerd zijn over zeldzame vogels. Dat zal ook deels zeker zo zijn.

Ik weet nog uit de tijd toen ik marihuana rookte (kuch) en het nog niet toegestaan werd zoals vandaag de dag, dat ik het er knap moeilijk mee had om wiet te kopen en soms vele vele maanden geen joint rookte.
Kan dan zijn geweest dat er een grote scene was die wel wist waar het te verkrijgen was, maar achteraf (ik ben Goddank al jaren van die troep af) ben ik blij dat ik niet zo goed geinformeerd was.

Deze topics fungeren niet anders dan een grote commercial: KOM DAT ZIEN, KOM DAT ZIEN!! Alsjeblieft niet nog meer mensen.

En we hebben het hele broedseizoen nog voor de deur!

Sluit dus deze topics ,verduister de plaatslocatie geheel en bewaar ze beide buiten het bereik van een ieder die hier inlogt.

Sjoerd v Wierst

Ik wil misschien binnenkort een poging wagen, maar dat terzijde. Ik vind dat we Staats Bos wel even mogen bedanken voor het openstellen van hun terrein.
Kan zijn dat dit al eerder is gezegd.
Misschien een kaartje sturen met alle handtekeningen van de gelukkigen erop? :)  
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

gerdwichers8

Ik denk overigens dat wanneer mensen gespreid dit soort zoektocht uitvoeren, het gebruik van de bosgebieden veel extensiever is dan 1 vogel die met heel veel betreding in 1 keer geconfronteerd wordt.
Maar ik wil er van zwijgen, mijn gelijk is hier slechts tuig om de vogel te beschermen.

groeten, Een stuk tuig.

jvdlaan

#87
Nu Opa toch zijn geruite pantoffels aan heeft en een dekentje over zijn benen en twee snorrende rode katers aan zijn zijde weet, hier een stukje nostalgie:

We gaan bijna 31 jaar terug in de tijd!

http://www.xs4all.nl/~jnvdlaan/Ruigpootuil...%20vak%2061.htm

Ik was met een klasgenoot in de Paasvakantie naar het Gasselterbos gelift. Voor de jongere lezers, liften was vroeger een gebruik voor de OV-studentenkaart om je kosteloos te verplaatsen. Je ging dan met een bordje met daarop de bestemming op een strategisch punt - oprit van een snelweg - staan in de hoop dat iemand je meenam. Affijn, na een hele dag met minimaal 3 liften (Alkmaar - Den Oever, Den Oever - Buitenpost, Buitenpost - Groningen) gereisd te hebben en eindelijk in Groningen beland, namen we de bus naar Assen en vandaar de bus naar Gasselte/Gieten.
Daarvandaan nog 5 km lopen tot de ingang van het bos. Daar aangebeld bij het huis van de boswachter waar vak 69 was en of de Ruigpootuil zat (info hadden we van Gerard Steinhaus en Klaas Eigenhuis, die een roependmannetje daar hadden drie weken er voor!). Boswachter verontwaardigd en in alle toonaarden ontkennend. Wij toen maar nog een paar km lopend en in vak 69 een piepklein tentje opgezet. Toen het eindelijk donker werd, hoorden we eerst een Houtsnip. Schrik! Kikkers die vliegen? Welke vogel doet nu pjeeet? Gelukkig bood de Peterson uitkomst, een Houtsnip....
En toen begon de Ruigpootuil te roepen. En dat deed de vogel de hele nacht tot zonsopgang zonder onderbreking, soms zelfs boven de tent! In de schemering hebben we de vogel nog zien vliegen, toen hij door een Zanglijster werd verjaagd. De volgende dag koud en ellendig weer naar huis gelift (tot Ommen, daar de trein naar Zwolle, vandaar via Emmeloord en de Markerwaarddijk naar Enkhuizen en daar weer de trein naar Alkmaar/Heiloo.
Mooie tijden...

Jan

bertus2

Mannen, wat een fantastische ontdekking! Dat de twitch goed verlopen is, is voor mij zelf een perfect voorbeeld hoe goed het ook kan en dat mag gerust eens gezegd worden. Ben helaas zelf niet in staat geweest om de uil met een bezoekje te vereren vanwege het drukke programma op school :( , maar ja je kunt niet alles hebben he? Goede zaak trouwens ook dat er nu veel toezicht komt. En maar hopen op een succesvol broedgeval!

Vriendelijke Groet Bert Haamberg
vriendelijke groet

Bert Haamberg

gerdwichers8

#89
Jan

Ook toen waren er al mensen die konden bevroeden dat natuur een heel schaars stukje goed zou worden, maar het verschil met toen en nu vind ik huiveringwekkend. Er is sinds '77 erg veel moois verdwenen, en het verschil tussen natuur en cultuur is scherper geworden.
Ik had niet gedacht dat jij (ik moet bijna u zeggen) al zo'n oude stomp was wat je leeftijd betreft?
Maar ik kan dit geen twich noemen die op enigerlei wijze schadelijk zou kunnen zijn; dit ademt veel ruimte en rust!!