Kan dit Wilde akelei zijn?

Gestart door Josee, mei 30, 2018, 07:37:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/157529071
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-05-26 Noordwijk - Noordduinen - Aardbeidel
Foto's:






bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

nielseimers

Zeker  :right: Dit lijkt mij echter wel een cultivar, de bloemen lijken dubbelbloemig te zijn. Je kan deze waarneming melden als "Wilde akelei cultivar".

Josee

Dankjewel Niels voor je reactie. Hoe cultivar te verstaan? Is deze is dan toch aangeplant, midden in het duingebied?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

HPM

Mensen lopen wel eens met zaad te strooien.
Herman van der Meer

nielseimers

Cultivar is de korte versie van "cultuurvariëteit". Het zijn planten die geselecteerd worden op (afwijkende) esthetische kenmerken als grote bloemen, mooie kleuren of in dit geval gevulde bloemen. Soms zorgt dit voor afname van het vermogen om voort te planten, maar in de meeste gevallen maakt dit weinig uit en verwilderen de planten nog steeds met gemak. Hoe de soort hier terecht is gekomen (tuinafvaldump, aanplant, ingezaaid of verwildering) is niet vast te stellen, dus in dat geval kies je er voor om de waarneming op escape te zetten. Je kan dit doen door het vakje voor de tekst "Aangeplant,ingezaaid,verwilderd of aangevoerd" aan te vinken.

Josee

Dank beiden en een mooie dag gewenst :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

BartAbc

Citaat van: nielseimers op mei 30, 2018, 08:38:30 AM
Hoe de soort hier terecht is gekomen (tuinafvaldump, aanplant, ingezaaid of verwildering) is niet vast te stellen, dus in dat geval kies je er voor om de waarneming op escape te zetten. Je kan dit doen door het vakje voor de tekst "Aangeplant,ingezaaid,verwilderd of aangevoerd" aan te vinken.

Waarom eigenlijk? Je kunt ook al aangeven dat het 'wilde akelei cultivar' betreft. Die verwilderen namelijk nogal veel. Als je er dan ook nog eens een 'escape' aan toe voegt zie je niet meer het verschil tussen verwilderde populaties en recent of opzettelijk aangevoerde exemplaren. Dat laatste kun je bijvoorbeeld herkennen doordat er andere 'rare' soorten staan, doordat de grond recent bewerkt of aangevoerd is, of doordat je ze in de omgeving in tuinen ziet staan.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

rapunzel

#7
Als ik zie wat voor grote varieteit aan vormen er uit al die opslaande akeleien te voorschijn komen, vraag ik me af welke ouders er allemaal hun sporen hebben nagelaten in deze planten en of we dat Wilde er niet beter af kunnen halen. Spreken we voortaan van Akelei cultivar.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

BartAbc

Citaat van: rapunzel op juni 01, 2018, 10:43:29 AM
Als ik zie wat voor grote varieteit aan vormen er uit al die opslaande akeleien te voorschijn komen, vraag ik me af welke ouders er allemaal hun sporen hebben nagelaten in deze planten en of we dat Wilde er niet beter af kunnen halen. Spreken we voortaan van Akelei cultivar.

Helemaal mee eens, Koos!
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl