Wat discutabele waarnemingen van dagvlinders uit Scandinavië

Gestart door lukasverboom, mei 28, 2018, 14:41:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

lukasverboom

Ik heb even een paar Noorse en Zweedse waarnemingen van dagvlinders waar ik vraagtekens bij heb op een rijtje gezet.

Landkaartje in Noorwegen; nog niet bewezen uit Noorwegen dus een beschrijving of foto zou mooi zijn
Oranje zandoogje, niet bekend uit Noorwegen
Dwergdikkopje in Zweden
Dit is wel erg noordelijk voor heideblauwtje... Zal eerder vals heideblauwtje Plejebus idas zijn
Veenbesparelmoervlinder
Knoopkruidparelmoervlinder in Zweden lijkt me onwaarschijnlijk
Oostelijke parelmoer, lijkt me; is op de locatie ook logischer
Vijf Zweedse waarnemingen van oranje zandoogje, die volgens de Zweedse Naturhistoriska riksmuseet nog niet in Zweden is waargenomen. Verdienen ten minste een beschrijving!

Zweedse grote vuurvlinder die eigenlijk een rode zou moeten zijn
Morgenrood
Andere waarnemingen van de grote vuurvlinder in Zweden mogen wat mij betreft ook bekeken worden; volgens de NRM komt de soort niet in Zweden voor.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

WJ

Landkaartje, Oranje Zandoogje, Dwergdikkopje, Knoopkruidparelmoervlinder en Grote vuurvlinder zijn inderdaad zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.

Heideblauwtje is in principe wel mogelijk; er is een populatie te vinden in het noorden van Zweden. Vals Heideblauwtje is wel aannemelijker.

Veenbesparelmoervlinder is inmiddels aangepast naar Berg-, lijkt me een goede keuze.

Steppeparelmoer is prima mogelijk in dat deel van Zweden, bovendien worden de oranje submarginale vlekken niet omsloten door een ronde, bruine band, dus een Oostelijke kan het niet zijn.




Groeten,
Wouter

caliprobola

Landkaartje = aangepakt
Oranje zandoogje = aangepakt
Dwergdikkopje = aangepakt
Heideblauwtje = nagevraagd
Veenbesparelmoer = waarneming is niet gewijzigd geweest voor zo ver ik kan zien, volgens mij was veenbesparelmoer de suggestie van Lukas maar ik denk dus ook dat de waarnemer het met bergparelmoer bij het rechte eind heeft.
Knoopkruidparelmoer = aangepakt
Steppeparelmoer = aangepakt. Ik weet dat het in 1 van de veelgebruikte veldgidsen anders vermeld staat maar noch volgens lepidoptera.se, noch volgens de Melitaea monografie van Coutsis & Van Oorschot komt die soort voor in Zweden. Oostelijke parelmoer is critically endangered in Zweden en er zijn - als ik het goed heb - geen of nauwelijks recente waarnemingen. Ik zie op de foto niets wat bosparelmoer tegenspreekt en sowieso is determinatie op vleugelkenmerken van deze soorten een klein moerasje.
Oranje zandoogje = aangepakt
Grote vuurvlinder = gelinkte waarneming doorgegeven aan behandelende admin en andere waarnemingen aangepakt
Morgenrood = aangepakt

lukasverboom

Bedankt beide!

Citaat van: WouterJ op mei 28, 2018, 15:54:05 PM
Steppeparelmoer is prima mogelijk in dat deel van Zweden
Wat Pieter zegt, de Zweedse bronnen delen deze mening niet.

Citaat van: caliprobola op mei 28, 2018, 16:12:05 PM
Veenbesparelmoer = waarneming is niet gewijzigd geweest voor zo ver ik kan zien, volgens mij was veenbesparelmoer de suggestie van Lukas maar ik denk dus ook dat de waarnemer het met bergparelmoer bij het rechte eind heeft.
Oké, mijn fout. Ik denk dan wel dat de locatie verkeerd staat. Ik dacht dat het fout zou zijn mede omdat de waarneming is ingevoerd in een dal dat er vrij groen uitziet, terwijl volgens Sveriges Fjärilar (Elmquist et al., 2011) de bergparelmoervlinder uitsluitend boven de boomgrens leeft.

Ik heb me trouwens ook verbaasd over deze en deze waarnemingen van het resedawitje, Pontia daplidice. Ik had ze eerst niet genoemd omdat ze in Noorse bronnen ook genoemd worden, maar zie net dat in de Artsdatabanken deze waarnemingen nu geregistreerd zijn als Pontia edusa, met als notatie dat de exemplaren niet gecontroleerd zijn maar dat deze soort hier waarschijnlijker is dan P. daplidice; lijkt me een logische keuze. Pieter, misschien kun/wil je deze nog veranderen?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html