De Roer

Gestart door wimtegels, februari 01, 2008, 22:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Ook heb ik vandaag de situatie rond het eiland nog eens goed bestudeerd. Het beekje stroomde redelijk sterk in de richting zoals vroeger de Roer stroomde. De stroomrichting heeft zich nu dus weer volledig omgekeerd!
Aan de uitstroomopening heeft inmiddels ook een flinke verlanding plaatsgevonden. Deze heb ik globaal weergegeven met een lichter kleur onder de blauwe pijl. De blauwe pijl stelt de stroming ter plekke voor die verantwoordelijk is voor het verlanden van de uitstroomopening.

In het diepere gedeelte is zich vegetatie aan het ontwikkelen. Deze vegetatie zal sediment in gaan vangen en daarmee het dichtslibben versnellen.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik denk dat het wel duidelijk is dat de processen langs de Roer me blijven boeien. Graag deel ik mijn ervaringen met anderen en ik vind het heerlijk om over de vragen die reizen te discussiëren.
Dat is ook een van de redenen dat ik een en ander in topic zo duidelijk mogelijk probeer weer te geven. Maar er gaat niets boven het zien van de werkelijkheid. Daarom neem ik regelmatig grotere en kleine groepen mee naar de Roer.
Ik overweeg dan ook in het voorjaar voor de bezoekers van dit topic een excursie te organiseren. Het pinksterweekeinde lijkt me daarvoor geschikt. Ik denk dan aan één dag Roer en Rode Beek. Eventueel voor geïnteresseerden aangevuld met een bezoek aan Nationaal park de Meinweg en een bezoek aan de Doort (boomkikkers) en Koningssteen, een prachtig ontwikkeld begrazingsgebied langs de Maas. Overnachting kan op een boerderijcamping of in een lokaal pension. Stuur even een persoonlijk bericht als je interesse hebt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#392
Vanavond nog eens een keer naar Eemsrade gegaan. Dit is een gebied waar de Roer ons land binnenkomt. Hier stonden vorig jaar nog populierenbossen. Daar ben ik geen echte fan van. Ze zijn afgelopen winter en voorjaar helemaal gerooid. Maar als je nu denkt dat ik blij ben, dan heb je het mis. Het gebied is ontgonnen en deels zijn het weer gewone weilanden. Ik vind het een gemiste kans voor natuurontwikkeling.
In dit gebied ligt wel de meest gave beekmonding van de Roer. Hier mondt een beekje afkomstig uit Duitsland uit. Dit beekje heet de Lappegrientlossing. Een onogelijk gekanaliseerd en genormaliseerd beekje dat deels nog in de betontegels ligt. Maar wel met een uiterst gave monding.

Ik zat hier op aangespoelde boomstam op een grindbank. Met mijn gelaarsde voeten in het water. Te genieten van de omgeving, de overvliegende ganzen, en van mijn dromen over een tijdperk waarin er niet alleen in, maar ook langs de Roer ruim baan komt voor natuurontwikkeling.

Opeens worden mijn gedachten verstoord. Vliegrichting en geluid van de grauwe ganzen klopt niet meer! Uit het gehele Roerdal gaan de ganzen in najaar en winter overnachten op de Effelder Waldsee. In de winter komen daar nog de overwinterende ganzen bij. Een indrukwekkend gezicht. Het gaat echt om duizenden ganzen. Die waren nu dus verstoord. Maar waardoor?
Ik waad door het moeras terug naar mijn fiets en ga op weg naar de Effelder Waldsee. De rust is teruggekeerd. Groepjes van enkele tientallen tot enkele honderden ganzen strijken weer neer op het meer. Dan stijgen de eersten weer in paniek op. Ik zie een motorboot aankomen die zonder licht in hoge snelheid het hele meer doorkruist. Alle ganzen en veel andere watervogels gaan op de wieken. Ik ben verontwaardigd en machteloos. Wat is dit voor een vertoning?
Verontrusting van de ganzen om eutrofiering van het meer te voorkomen? Arme ganzen! En de rest van de vogels en zoogdieren die daar leven dan? Zal het de hele winter doorgaan? Dan verliezen die vogels als het koud is veel kostbare energie. Niet afschieten maar een gruwelijke dood laten sterven?

Ik moet toch eens uitzoeken of dit structureel beleid is of dat er gewoon sprake is van illegaal crossen op het water. Kun je onwetend zondigen?

Al met al een avond om niet echt vrolijk van te worden.

Op de foto kun je zien waar Eemsrade ligt t.o.v. het Bennebroek (Het gebied van de doorbraak) Het gekapte populierenbos heb ik rood omlijnd. Als je goed naar de foto kijkt zie je midden links van het rood omlijnde stuk en groen omlijnd stukje. Dit is de beekmonding, een mini delta.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Op  28 oktober 2009 schreef ik over de situatie aan de nieuwe beverdam het volgende:

Als ik naar de turbulentie in het water kijk, dan lijkt het erop dat er ondergronds water weglekt. Dit kan door een oude ratte of mollengang die steeds verder uitgespoeld is. Er is dus mogelijk een ondergronds riviertje nu. Ik moet dat eens nader onderzoeken. Ook dit zou een vismigratie mogelijkheid kunnen zijn.

Vandaag was ik opnieuw ter plaatse. Er blijkt inderdaad een ondergrond kanaaltje te zijn geweest. Dit is inmiddels zo ver uitgeschuurd dat de oever er boven ingestort is. In plaats van een ondergronds kanaaltje stroom er nu een klein zijbeekje langs de dam. Dit zou een mooie vispassage zijn, ware het niet zo dat het water nu net boven de aanwezige beschoeiing uitkomt en een klein watervalletje vormt.

De observaties aan de dammen de laatste maanden leiden bij mij tot de volgende hypothese:
Beverdammen zijn geen statische eenheid. Door verschillende invloeden kan de situatie per dag veranderen. Hierdoor vormen zij ook geen permanente belemmering van de vismigratie.

Vandaag waren de waterpeilen als volgt:
24,85 mtr achter de hoofddam (+ 1 cm t.o.v. 28-10-09)
24,33 achter de nieuwe dam (+2cm t.o.v. 28-10-09)


Ook ben ik bij de burcht op het eiland geweest. De wilgentakken die ik daar neer heb gelegd zijn nog steeds niet verplaatst. Geen enkele aanwijzing dat er bevers zijn geweest de laatste dagen. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat de beverfamilie van het eiland in de Roer verhuisd is naar de biotoop achter de dammen.

Ik heb vandaag helaas geen foto's gemaakt dus jullie zullen het voor nu met mijn beschrijving moeten doen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rinie van Reenen

De beschrijving is beeldend genoeg, Wim!
Groet, Rinie van Reenen

Eddy Clerx

plaatjes 31 okt. Duidelijk de bypass van de nieuwe dam, weer een nieuwe loop in de maak?
Wim, bös'se een rooi pen kwiet?

wimtegels

Ik verwacht dat deze bypass een tijdelijk verschijnsel is. De bevers zullen ook dit stroompje wel weer afdammen. Deze nieuwe loop is volgens mij maar een kort leven beschoren.
Toch tonen dot soort verschijnselen aan dat beverdammen waarschijnlijk geen permanente geen permanente barrières zijn voor vismigratie.
Ook hiervan hoop ik dat we dat ooit proefondervindelijk vast kunnen stellen.
Ik ben van plan van de winter een onderzoeksvoorstel te formuleren waarin dit soort zaken mee worden genomen.

Vanmiddag ga ik waarschijnlijk weer een kijkje nemen bij de dammen

(Eddy, ik been geen rode pen kwijt ;D)
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#397
Vanmiddag tussen mijn andere activiteiten door gelukkig toch nog tijd gevonden om een korte Roer en Beverwandeling te maken. Gelukkig maar, want je moet de wijzigingen zeer frequent zien om je een redelijk beeld van de processen te kunnen vormen.

Allereerst de nieuwe dam. De bevers hebben de instroomopening naar de bypass geprobeerd af te sluiten. Dit is maar ten dele gelukt. Alleen wordt de bypass nu weer gevoed vanuit een plek verder stroomafwaarts. Er is weer een nieuw ondergronds kanaaltje ontstaan. Waar het begint kon ik niet zien. Omdat ik wederom geen camera bij me had heb ik op de foto van Eddy van 31 oktober aangegeven waar de bevers de bypass afgedamd hebben. (Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je foto even gebruik Eddy)
Het water was ten opzichte van 30 oktober 2 cm gestegen en staat nu op 24,35 mtr + NAP
Leuk detail, op een van de takken van de beverdam zat een ijsvogel te vissen!

Ook het water achter de hoofddam was weer gestegen t.o.v. 30 oktober, en wel met 4 cm. Hier is het peil nu 24,89 mtr + NAP.

Op het eiland waren bij de burcht nog steeds geen verse sporen van de bever waar te nemen. De takken op de wissel zijn nog steeds niet verplaatst. Wel enige vers aangeknaagde twijgen op de oever recht tegenover de monding van de beek. Ik ben er nu vrijwel zeker van dat de beverfamilie van het eiland verhuisd is naar de locatie bovenstrooms van de hoofddam.

In de schemering viel het me op dat de grauwe ganzen vrij onrustig waren. Ook kwamen ze terug van de Effelder Waldsee richting Roerdal. Normaal is de vliegrichting rond deze tijd van de dag andersom. Ik vrees nu toch dat de ganzen daar systematisch verstoord worden.
Voor de anzen zijn er in het Roerdal weinig alternatieven om in een grote groep op het water te overnachten. Ben benieuwd of ze uiteindelijk richting Maasplassen zullen gaan.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Hey Wim,

Hoe staat het eigenlijk met de Roer? Het meelezen in dit "dagboek" was toch altijd wel leuk!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

#399
Hoi Jeroen en de overige bezoekers van dit topic.

Het staat nog steeds prima met de Roer! Ik heb ook de bevers nog een aantal malen bezocht. Zal van de week wat waterstanden in een tabelletje zetten.

Ik kan overigens ook vermelden dat de activiteit van de bevers op het eialnd weer toegenomen is.

Een dezer dagen volgt er meer nieuws.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rinie van Reenen

Ha Wim,

't Is al weer lang geleden. Nooit meer wat ontroerends gebeurd?
Groet, Rinie van Reenen

wimtegels

Er zullen ongetwijfeld iedere dag roerende zaken aan de Roer plaatsvinden. Helaas heb ik niet altijd voldoende tijd om er iedere dag met de neus bovenop te zitten :'( .
Gelukkig ben ik vanaf komende week dinsdag 4 dagen full time bezig met de Roer, de Rode beek en de Grensmaas. ;D Dit in het kader voor een meerdaagse excursie voor studenten.
Ik verwacht dat ik daarna wel weer wat roerende zaken te melden heb.

Er zitten op het moment wel wat kleine fluctuaties in de waterstanden. Maar het blijft opvallend laag. En de stuwmeren in Duitsland zijn nog tamelijk leeg.........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Weer een tijdje geleden dat ik hier wat gepost heb. In mijn laatste bericht heb ik nog vermeld dat we in het kader van een excursie enkele dagen naar het veld zouden gaan, waarvan ook één dag naar de Roer.
Na de excursie ben ik behoorlijk geveld geweest door de griep. Daarna had ik heel wat werk in te halen. Vandaar dat het even stil was. Ga vandaag weer een en ander posten.
Het was een mooie excursie waarbij we duidelijk hebben vastgesteld dat akkerflora zich wel degelijk vestigt binnen de dynamiek van de Roer. Ik hoop dat we komend jaar een inventarisatie kunnen maken van de soorten die voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Langs de Roer lijkt het goed te gaan met de bevers. Overal vraatsporen. En de dam is al lang niet meer stuk geweest. Wel is er een bever aan de wandel gegaan. Een bever, waarschijnlijk nets iets jonger dan twee jaar is het dorp Herkenbosch ingewandeld waar hij uitgehongerd werd aangetroffen en door de dierenambulance is opgehaald. Nadat hij flink wat brood en caviabrokken had gegeten is hij (of zij) losgelaten aan de beverdam.
Het is niet helemaal duidelijk of de bever bij deze familie hoort.

(met dank aan Willy de Koning die mij het verslag van Hettie Meertens  over dit voorval doorstuurde)
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Het was wel mooi de Roer weer eens in een echt winters landschap te zien.
Hier wat foto's van 5 januari 2010
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#405
Toen ik van de week nog een keertje ging wandelen waar de Roer ons land binnenkomt zag ik weer een flink stuk dynamiek, ondanks de relatief lage waterstanden. Iedere keer weer vind ik het jammer dat er naast de zich steeds wijzigende loop van de Roer relatief weinig plaats voor natuurontwikkeling in de uiterwaarden, het overstromingsgebied van de Roer is. In het gebied Eemsrade is het vorig jaar heel wat oppervlakte populierenbos geveld en geweizigd in extensieve weilanden. Hier had ik graag spontane natuurontwikkeling gezien onder invloed van begrazing door galloways en koniks.
Ook in dit gebied zijn veel sporen van de bever te vinden.
Ik zag er tussen de reigers ook een kraanvogel fourageren. In een klein stukje overgebleven populierenbos zaten honderden aalscholvers. Ondanks de massale aanwezigheid van deze vogels gaat het uitstekend met de visstand in de Roer. Sinds kort is het riviertje het meest soortenrijke systeem wat betreft zoetwatervissen voor Nederland. In de vispassage vlak bij de monding in de Maas werd ook de steur aangetroffen naast enkele behoorlijk grote paairijpe zalmen.

Ik snak nu echt naar waterstanden boven 1,50 mtr. Liefst weer een keer in de buurt van 2 meter. Het zal dan moeilijk worden mijn aandacht te verdelen tussen het Bennebroek en Eemsrade
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De laatste keer dat het water royal boven 1,20 mtr stond was in april 2008. Bijna twee jaar geleden dus. Ik verwacht voorlopig ook geen echt hoge waterstanden want er is nog plaats genoeg in de stuwmeren in de Eifel. Die bevatten op het moment ongeveer 150.000.000 m3 water. Er is plaats voor ruim 200.000.000 m3. Er kunnen dus nog heel wat pieken worden afgevangen.

De stuwmeren remmen de werkelijke dynamiek behoorlijk ten opzichte van de potentiele dynamiek. Dus ook bij onze grootste vrij meanderende rivier is het nog behelpen :-X .

Natuurlijk heb ik begrip voor de belangen van hoogwaterbescherming en energiewinning. Maar af en toe denk ik toch: Kl... dammen. >:D

Het afvangen van pieken in het debiet van rivieren heeft een heel bijzonder nadelig effect voor de natuur. De grote pieken nemen veel van he fijne sediment weg waardoor grindbanken als het ware schoongespoeld worden. In sommige grote rivieren zijn hierdoor geschikte paaigonden voor bepaalde vissoorten verdwenen. Sommige unieke grote viswatersoorten worden hierdoor met uitsterven beschermd. Er zijn gebieden bekend waar sinds het aanleggen van dammen geen voortplanting meer plaatsvind van deze vissen. Deze soorten worden op sommige plaatsen standgehouden door jaarlijks paairijpe vissen te vangen en het kuit uit te laten komen in kwekerijen waarna de jonge vis weer uitgezet wordt.
Gelukkig is de dynamiek an de Roer nog hoog genoeg en divers genoeg om alle soorten substraat in het systeem voor te laten komen.

Hieronder de waterstanden van 2009.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik vraag me overigens af of er lezers van dit topic zijn die er wat voor voelen om mee te werken aan een vegetatieonderzoek langs de Roer. Een en ander kan natuurlijk gecombineerd worden met een aantal leuke excursies.
Ik laat me verrassen
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De kraanvogel zit nog steeds aan de Roer. Maar toen ik vanmorgen een groep van minstens honderd nijlganzen bij elkaar zag vond ik dat toch een beetje minder. Hoe lang gaat de explosieve ontwikkeling van de populatie door? Wat worden de gevolgen voor de andere soorten? Waarom wel schieten op de wilde eend en niet of nauwelijks op de nijlgans?

Zag overigens vorige week voor het eerst deze winter een groep kolganzen aan de Roer
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

In het waterpeil van de Roer zit sind december een licht stijgende trend. Van zeer lage waterstanden zijn we naar gemiddelde waterstanden gegaan. Met enkele piekjes tot 1,20 meter. Dooiende sneeuw in de Eifel zou een bijdrage kunnen leveren voor een echte piek, ware het niet dat er op het moment plaats genoeg is in de stuwmeren.

Toch is het effect van lage waterstanden naar gemiddelde waterstanden al te zien aan de Roer. Er is weer sprake van meer afkalving.
Het wordt tijd dat we weer piketpaaltjes gaan slaan om een en andere preciezer te kunnen meten. Alleen moet ik goed na gaan denken hoe ik dat doe. De gewenste positie van de paaltjes bevind zich in een akker. Eeen akker die ieder jaar kleiner wordt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: wimtegels op januari 29, 2010, 12:46:34 PM
De kraanvogel zit nog steeds aan de Roer. Maar toen ik vanmorgen een groep van minstens honderd nijlganzen bij elkaar zag vond ik dat toch een beetje minder. Hoe lang gaat de explosieve ontwikkeling van de populatie door? Wat worden de gevolgen voor de andere soorten? Waarom wel schieten op de wilde eend en niet of nauwelijks op de nijlgans?

Zag overigens vorige week voor het eerst deze winter een groep kolganzen aan de Roer

Nijlgans wordt toch redelijk beschoten, gelukkig! Heb je die Kraanvogel ook ingevoerd, is erg leuk!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Ja, ik heb hem ingevoerd. Het is een juveniel, heeft nog geen zwarte halsvlekken.

Ik heb overigens de indruk dat er in het Roerdal niet of nauweljks op nijlganzen geschoten wordt, maar ik zal eens wat navraag doen bij de WBE.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Nu er opnieuw zoveel sneeuw gevallen is geeft de komende dooiperiode me een beetje hoop op wat ruigere waterstanden. Voorwaarde is dan wel dat de temperatuur vrij snel omhoog gaat zodar de sneeuw snel omgezet wordt in water. Gecombineerd met een bevroren ondergrond komt het water dan snel in het riviersysteem terecht.
Ik heb echter geen idee van de hoevelheid potentieel smeltwater in verhouding met de ruimte in het stuwmeer.

Uit het verleden weet ik wel dat de combinatie dooi en regen tot mooie pieken in het debiet leidde.

Hoog water zal grote gevolgen hebben voor de situatie bij de doorbraak.

Spannend. Ik lijk wel een verslaafde aan hoog water die lang niets meer gehad heeft  :P
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

CiteerIk lijk wel een verslaafde aan hoog water die lang niets meer gehad heeft  :P


Het schijnt te helpen als je het traject ervoor kanaliseert :P .
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Als ik dan al iets probeer te kanaliseren, dan zijn het mijn afspraken zodat ik het eerstkomende hoogwater niet hoef te missen ;D

Als die dure landbouwgrond in het water valt moet er toch iemand van genieten :rolleye:

Sorry boeren.............
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Morgen moet ik weer voor enkele dagen op reis en ik kom pas donderdagnacht terug. Mogelijk krijgen we donderdag wat hogere waterstanden. Niet extreem, maar toch.......

Vanmorgen dus toch nog maar even naar de Roer gelopen om de situatie bij de doorbraak nog eens goed te bekijken. Geen camera bij me, stom! Het eerste wat we opviel was de hoeveelheid verse knaagsporen van de bevers. Het wordt tijd dat ik weer het eilandje op kan om de burcht t inspecteren!

Ook bij gemiddelde waterstanden verandert er een en ander. En ik vind het zalig om te proberen te voorspellen hoe het er in een volgens stadium uit zal zien.

Bij de doorbraak gaat de komende maanden veel veranderen verwacht ik. Aan de linkerkant van de wilgenboom in de doorbraak gaat als het ware een nieuwe doorbraak plaatsvinden. Dit zal niet zo drastisch gaan als bij de eerste doorbraak. Toen was immers het peilverschil aan beide kanten van het net niet doorgebroken dammetje veel groter.

Ik heb even een aar oude foto's bewerkt om duidelijk te maken wat ik verwacht. Het rood gearceerde gedeelte van de oever op foto 1 zal vrij snel verdwijnen. Een en ander is afhankelijk van de waterstanden maar ik verwacht dat dit toch wel in 2010 zal gebeuren. Er ontstaat dan een nieuwe geul. Het water wat hierdoor gaat stromen botst dan tegen de grindbank achter de wilgenboom. (foto 2)  Ik verwacht dat deze daardoor gaat wandelen en mogelijk een verbinding vormt met de tegenoverliggende oever.

In de buurt van de verbinding van de nu bijna dode arm van de Roer zullen veel las dras situaties ontstaan. Het wordt een prachtige kraamkamer voor veel soorten vis.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Het is bijna 23.30 uur. Toen ik en paar uurtjes geleden terugkwam van een vergadering viel het me op dat de sneeuw behoorlijk aan het dooien was. Nu hoor ik ook nog een flinke regenbui.
Raadpleging op het internet van de waterstanden van enkele zijbeken van de Roer leert dat een aantal beken flink vol raken. En ook het peil bij Stah stijgt al.

Nog een paar uurtjes en ik moet weg, eerst naar de Polder, dan naar Berlijn. Roer, ik zal je missen. Ik ben benieuwd hoe groot deze bloedtransfusie wordt en wat je in het weekend met deze hernieuwde kracht gedaan zult hebben. Jammer dat ik er niet bij ben :'(
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#417
Het is nu 6.00 uur. Voor ik vertrek nog snel even de waterstanden op internet bestuderen. Het peil bij Sta is sinds gisterenmiddag gestegen van 80 cm naar 1,20 mtr. 40 cm dus. Niet spannend? De hoeveelheid water gaat daarmee van 20mtr3/sec naar 35 mtr3/sec. De erosieve kracht neemt dan enorm toe. Ik verwacht dat het water nog een beetje zal stijgen. Ik moet wachten tot vrijdag voor ik de gevolgen kan zien :'(
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#418
Het water is inderdaad nog een beetje verder gestegen op 3 februari. Het hoogst bereikte peil was op die bij Stah was 1,32 mtr (10.00 uur). Het debtiet was op dat moment ruim 41 mtr/sec. Dat was ruim twee maal de hoeveelheid van 24 uur eerder.

Op dit moment is het debiet circa 33 m3 bij een stand van 1,14 mtr.

Alhoewel dit nog steeds geen dramatische standen zijn, zijn de effecten op de erosie enorm. Vanmorgen ben ik even gaan kijken. Ik zag dat weer hele stukken oever weg waren. Ook bij de doorbraak waren de effecten goed te zien. Ik zal in de loop van de dag nog een paar foto's geschikt maken om te posten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Op de foto zien we de situatie bij de doorbraak van vandaag.
De tweede foto is dezelfde foto als de eerste foto. Alleen heb ik het nu volgende commentaar aangegeven op die foto.

De rode pijl bij de waterlijn geeft aan waar de afgelopen dgen een jonge els door de erosie is omgevallen. Deze els blijft nu hangen tussen de oever en de wilg aan de rechterkant. De jonge els zal de stroming nu een beetje remmen, maar als er nog een betje grond verdwijnt zal de stroming hem meenemen. Als hij tenminste niet eerder meegenomen wordt door de bevers.

Bij de tweede rode pijl zien we nog twee jonge elsjes. Deze zitten ook echt in de gevarenzone. Als deze verdwijen is er helemaal niets meer wat het blauw gearceerde gedeelte vasthoud. Dit kan dan snel eroderen, waardoor de doorbraak zich weer een stukje verder naar rechts op de foto verplaatst.

Het groen gearceerde gedeelte zal wat meer weerstand bieden. Dit komt door de aanwezigheid van een grotere els die we bij de groene peil zien staan. Uiteindelijk zal ook deze omvallen. Het is maar de vraag of de stroming deze meeneemt. Er kan ook weer eenzelfde situatie ontstaan als bij de wilg rechts op de foto.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels