De Roer

Gestart door wimtegels, februari 01, 2008, 22:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Mijn wetenschappelijk oog zag ook meteen weer een aantal boeiende kanten van dit fenomeen. Die komen nog aan de orde. En natuurlijk was er even een teleurstelling. Maar als fan van de dynamiek moet ik diezelfde dynamiek natuurlijk in al zijn facetten accepteren.
Ben alleen heel benieuwd hoe de bevers er op reageren. Soms raken ze vrij snel ontmoedigd na ernstige beschadigingen van hun dam. Ik denk echter dat deze familie territoriaal genoeg is om te blijven en de dam te herstellen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Het water in het bevermeer heeft naar schatting ongeveer op een hoogte van 25 mtr+ NAP gestaan. Dat is nu nog ongeveer 24,75 mtr. Door de schade aan de dam is het water dus circa 25 cm gedaald. Dat valt me eigenlijk nog mee. Als je in het veld ziet wat dat betekent voor de oppervlakte van het bevermeer komt het veel dramatischer over.

Het water achter de nieuwe dam staat nu op 24,45 mtr + NAP.
Dat was gisteren 24,60 mtr+ NAP en voor de regenval 24,50. De schade lijkt hier mee te vallen.

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's. Teveel tegenlicht.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De hoofddam heeft vooral aan de rechterkant veel schade opgelopen. Daar is een flink gat geslagen. Ook aan de linkerkant is enige schade te zien.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

En hier een foto van de nieuwe dam. De schade is hier niet zo goed zichtbaar. Het water achter deze dam is echter gedaald beneden het peil van voor de hevige regenval.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

En dan krijgen we beelden als dit. Moddervelden op plekken die al lang onder water stonden en weer grasvelden waar de weilanden als gevolg van de beverwerkzaamheden pas waar ondergelopen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Gisteravond nog een paar uurtjes naar de bevers geweest. Had ze graag bezig gezien met het hersteld van de dam. Ik heb echter alleen maar een jonge bever gezien.

Zonet was het waterpeil ten opzichte van gisteren weer gestegen. Ik weet  niet zeker of dit het gevolg is van herstelwerkzaamheden of van de flinke regenbuien van gisteren. Heb een en ander op foto vastgelegd. Ik heb nu geen tijd om de foto's te vergelijken en conclusies te trekken.
Ik hoop dat dat morgen kan. Dan bericht ik verder.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels


Gisteren en vandaag geen tijd gehad om foto's te vergelijken en conclusies te trekken. Ook al twee dagen niet bij de Roer en niet bij de bevers geweest.
Wel tijd gevonden om de krant te lezen en......Rivier de Roer bestaat niet. Dat is ff schrikken toch?
Maar ja ik zeg zelf altijd: De Roer is een kleine rivier of een grote beek.

Volgens de Nederlandse definities is de Roer een riviertje. In deze categorie wordt ze ingedeeld omdat ze tussen de 8 en 20 meter breed is en een  stroomgebied van 100-200 vierkante kilometer heeft.
Een dwergje dus, maar wel een boeiend dwergje.

Ik hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen dat ik gewoon over de rivier de Roer blijf praten. Al is het dan maar een riviertje. Een mensje is toch ook een mens? ;D

De definities zijn ontleend uit een rapport van de Stichting Onderzoek Toegepast Waterbeheer uit 2007 en in een artikel in dagblad "de Limburger" van 12 oktober 2009 genoemd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vanavond voor het eerst sinds zaterdag bij de beverdammen geweest. Geen camera bij me dit keer. Doodzonde!
De hoofddam zag er totaal anders uit. Net alsof hij onder reconstructie was en ongeveer een halve meter stroomopwaarts geschoven is.
Er is veel met takken gewerkt. Het "frame" ziet er redelijk stabiel uit maar is letterlijk nog zo lek als een wilgenmandje....
Hij lijkt me vrij gemakkelijk passeerbaar voor vissen op het moment.....

De waterpeilen 24,44  achter de nieuwe dam, 24,73 achter de hoofddam.

Ik zal voorlopig proberen zo frequent mogelijk een kijkje te nemen. Het kan alle kanten op.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik heb eerder bericht over de veranderende stroomrichting in de beek aan de instroomkant van het eiland.

Dit was vanavond zeer bijzonder. De stroomrichting veranderde een paar keer per minuut, afhankelijk van de turbulentie bij de doorbraak.
Het is dus goed mogelijk dat hij binnenkort weer de oude strromrichting van de Roer aanneemt. Ik verwacht dan een versnelling van het dichtslibben van de beek.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vanavond toen het al bijna donker was weer naar de bevers gegaan. Aan de hoofddam was flink gewerkt. Vandaag was hij niet meer zo lek als een mandje. Het peil achter de hoofddam was 24,82 + NAP.

En dan maar in het bijna donker wachten op de bevers. Niet tevergeefs. Een volwassen bever kwam de dam inspecteren. Toen klom hij over de dam en verdween stroomafwaarts in de richting van de nieuwe dam. Toch een aanwijzing dat de twee dammen van 1 familie ziijn.

De bever kwam tijdens mijn aanwezigheid niet meer terug. Ook bij de nieuwe dam was hij niet te zien. Aan de nieuwe dam loopt een wissel van de bevers naar het weiland. In de richting van een maiskuil. Zullen ze gaan fourageren aan de boerderij bij de mais?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Norman

Leuk om te lezen! Bijven schrijven hoor  :duim:

wimtegels

Het water achter de nieuwe beverdam is opnieuw gezakt. Het peil was daar vanmiddag 24,34 mtr + NAP.
Het peil achter de hoofddam was circa 24,82 mtr.
Aan deze dam is flink gewerkt.
Ik denk nu toch echt dat de beide dammen van één beverfamilie zijn.
De hoofddam lijkt prioriteit te hebben bij de reparatie.
Het water is nog steeds lager dan een tijdje terug. Op de peilschaal is te zien dat het water een hele tijd op ter hoogte van het woordje "en" heeft gestaan. Daarna heeft het nog boven het blauwe gedeelte van de peilschaal gestaan.
Het gevolg van de lagere waterstand is dat de ingang van de burcht zichtbaar is. Normaal ligt deze beneden het waterpeil.

Op de foto's de beverdam, de peilschaal in het bevermeer en de ingang van de burcht. Alle foto's zijn van vandaag.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Natuurlijk ook weer naar de rest van de Roer gekeken. Het bis fascinerend om te zien hoe het water in het beekje bij het eiland dan de ene kant opstroomt en vervolgens weer de andere. Het lijkt wel een getijdenbeekje. Een boeiend waterloopkundig verschijnsel!

Wat me verder opvalt is de enorme verscheidenheid in substraat van de afzettingen van de Roer. Droge grindbanken wisselen zich af met zandbulten en slibvelden. In potentie mooie kiembedden voor een veelheid van planten. Jammer dat een goede zaadbank ontbreekt.

De slibveldjes vormen een prachtige foerageerplek voor allerlei vogels.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Als ik langs de Roer loop zie ik heel veel plekken die in potentie een geschikte kiembodem vormen voor akkerplanten. De dynamiek van de Roer zorgt voor voldoende bodemverstoring om akkerachtige omstandigheden te scheppen.
Denk aan afkalvende hoge oevers, grindbanken, zandstranden en slibbekkens. Veel diversiteit in bodemsoort, vochttoestand, overstromingsfrequentie etc.
De relatieve soortenarmheid in de flora kan volgens mij grotendeels verklaard worden door de historie van landgebruik langs de Roer. Toen de echte dynamiek na 1992 weer terugkwam was de zaadbank van kritieke soorten waarschijnlijk al geheel verdwenen.
Het Roerdal lijkt me een plek bij uitstek om te onderzoeken of akkerflora ook zonder menselijk ingrijpen, eventueel na herintroductie, kan blijven bestaan.
De morfologische situatie langs de Roer rechtvaardigt volgens mij een goede inventarisatie om de nulsituatie vast te stellen, herintroductie van enkele proefsoorten, en vervolgens een goede monitoring.
(dit bericht is ook in het topic "Zin en onzin van akkerrandenbeheer" geplaatst)
Ik zie reacties graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#374
Het gebied van aan de Roer dat ik regelmatig verken is eigenlijk helemaal niet zo groot.
Normaal bezoek ik de Roer eigenlijk het meeste aan de kant van het dorp Vlodrop. Dat is zowat mijn achtertuin. Door de activiteiten van de bever ben ik de laatste maanden veel meer aan de kant van Herkenbosch geweest. Ik vond het vandaag, om verschillende redenen dus weer eens tijd om de kant aan mijn eigen dorp in ogenschouw te nemen. Zoals ik al eerder vertelde zijn er op het moment eigenlijk twee eilandjes. Eén eiland is ontstaan door de doorbraak. Het andere eiland is ontstaan door sedimentatie achter een wilgenboom die bij de doorbraak in het water is gevallen. Deze wilg is in leven gebleven. Daarachter is een grindbank ontstaan die nu al geruime tijd boven het waterpeil ligt. De eerste vegetatie ontwikkeld zich op dit moment.
Vanavond ben ik op dat eilandje gaan posten. Van hieruit had ik een goeds uitzicht op de beverburcht die zich op het eiland bevindt.

De voornaamste reden voor dit posten is dat ik langzaam begin te twijfelen of deze burcht nog stelselmatig bewoond is.
Er zijn wel sporen maar de verse sporen zijn aanmerkelijk minder dan een jaar geleden.
Ik ben bij volledig licht op de grindbank gaan posten en ben gebleven tot het volledig donker was. Ik heb geen bever uit de burcht zien komen!
Ik sluit niet uit dat de beverfamilie vanuit het eiland naar het territorium achter de dammen is verhuisd. Zekerheid hierover heb ik nog niet.

Op de foto het grindeiland.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Als je zo zit op zo'n grindbank dan vliegen je gedachten alle kanten uit. In gedachten vlieg je mee met de honderden grauwe ganzen die overvliegen en naar hun overnachtingplaats net over de grens met Duitsland vliegen. Eigenlijk jammer dat die voornamelijk in de landbouwgebieden fourageren. Het zouden flinke grazers kunnen zijn in de natuurgebieden.
Onwillekeurig denk ik ook: Wat een biomassa, goed wolvenvoer?
Dan gaan mijn gedachten terug naar de bever. Zijn ze echt verhuisd? En zo ja, waarom dan?
Het eiland is toch een prachtige plek voor een burcht?
Opeens valt me in dat ik zomaar naar een plek gelopen ben die anderhalf jaar geleden nog midden in de rivier lag en behoorlijk diep was. De Roer is hier helemaal met sediment gevuld. Hoe zal het er voor de beverburcht uitzien? Ik ben daar nog niet in het water geweest! Misschien is het water voor de burcht niet meer diep genoeg en zijn de bevers daarom vertrokken. Waarom hebben ze dan geen burcht in een andere Roeroever gemaakt?
Veel vragen moeten nog beantwoord worden. Ik zal toch eerst nog maar een paar keer gaan posten om vast te stellen of de bevers echt verhuisd zijn.

Totdat er weer hoog water komt vormt de grindbank een prima uitkijkplek.
Bij echt hoog water gaat er weer flink wat veranderen. Het natuurlijke dijkje langs de wilgenboom zal dan doorbreken. Er ontstaat dan een nieuw stroompatroon. Ik ben heel benieuwd naar de gevolgen daarvan voor het grindeiland.

Op de foto het dijkje langs de wilgenboom.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ook de oevers weer eens goed bekeken vanaf de Vlodropse zijde.
Als we hoog water krijgen zal de erosie heel hard gaan. Hele stukken oever zijn door het lage water ondergraven. Als het water stijgt zal de Roerdalklei heel wat water opzuigen. De overhangende oever wordt dan veel zwaarder. Hele stukken vallen dan op een korte tijd in het water.
Dit is echt imposant om mee te maken. Meestal verloopt dit via een bepaald patroon. Je hoort eerst kleine stukjes aan de onderkant afvallen. Dit is vaak een voorbode van het afbreken van echt grote stukken. We hebben het meegemaakt dat deze grote stukken in een frequentie van circa 10 minuten afbraken!

Op de foto kun je zien hoe de oever beneden uitgeschuurd is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#377
Gisteravond weer bij de bevers geweest

Het water achter de hoofddam van de bevers is nu circa 24,84 + NAP.
Het water stijgt dus langzaam maar staat nog steeds  Dat is nog steeds ongeveer ruim 20 cm lager dan het hoogste peil.

Het peil achter de nieuwe dam staat nu op 24,39 meter. Aan de nieuwe dam is niet of nauwelijks gewerkt.

De oude dam is flink hersteld. Opvallend is dat hierbij vrijwel geen nieuw materiaal s gebruikt. De oude takken zijn weer gebruikt aan de dam, die toch een vrij rommelige indruk geeft.

Ik heb gisteren lang bij de dam gepost maar geen bever gezien.

Ook heb ik de burcht op het eiland bezocht en een kijkje genomen bij het water voor de burcht. Dat is zeker nog diep genoeg. Ik twijfel nog steeds of de burcht op het eiland nu wel of niet bewoond is. Dus ook of we met één of twee beverfamilies te maken hebben.

Het blijft spannend. Ik moet mijn aandacht over beide zijden van de Roer verdelen om meer duidelijkheid te krijgen. Misschien heb ik wel een aantal simultaanzittingen nodig om zekerheid te krijgen.

Op de foto de hoofddam zoals die was op de avond van 21 oktober
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

Kan het niet zijn dat één familie twee of meerdere burchten bewoond?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

#379
Dat kan zeker. Naast de hoofdburcht bestaan er soms nog vele burchten die als vluchtplaats gebruikt worden. Heeft de das overigens ook.

Als ik de bevers in de schemering aan zie komen is het vrijwel altijd van achter dat wat ik de hoofddam noem vandaan.
In dat gebied zijn ook door een andere waarnemer de jongen gefotografeerd.

Er is dus duidelijk veel activitiet bovenstrooms van de hoofddam.
Als z dadelijk als de kruiden dor worden meer gaan knagen zal er ook wel meer duidelijkheid komen.

Ik ben zeer benieuwd of ze de burcht op het eiland verlaten hebben, en zo ja of ik daar een mogelijke reden voor kan vinden.
Verstoring ligt in ieder geval niet voor de hand. De dam ligt in een door mensen veel vaker bezocht gebied dan de burcht op het eiland.
Bovendien schat ik de verstoringsgevoeligheid van de bever niet zo heel hoog in.
Ik ken burchten uit stadsparken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Net weer terug van de Roer. Weer gepost bij de burcht op het eiland. Ik denk er een gezien te hebben. Maar het was al te donker en het dier zat deels in de vegetatie.
Zal toch wel simultaanzitting worden bij volle maan. Zal eens gaan overleggen met een paar potentiele waarnemers. Ook iets voor jou Eddy?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Maico Weites

Leuk om te volgen, Wim!
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

wimtegels

Opnieuw averij aan de beverdam.

Gisteravond ben ik nog even in het bevergebied geweest. Ik schrok al meteen toen ik er aankwam. Het water was flink gezakt. De hoofddam was links en rechts een behoorlijk stuk kwijt. En de begroeiing die eerder op het midden van de dam te zien was, was geheel verdwenen.
Het water achter de hoofddam is gedaald van 24,84 mtr naar 24,62 mtr. Het peil is dus 22 cm gedaald!

Het peil achter de nieuwe dam is ten opzichte van 21 oktober  van 24,39 mtr gestegen naar 24,46 mtr. Het water bij deze peilschaal staat dus 7 cm hoger. Maar dat kan deels ook het gevolg zijn van materiaal van de hoofddam wat in het sluisje van het waterschap is blijven hangen.

Het niveauverschil voor en achter de nieuwe dam was niet meer dan 16 cm. Vissen kunnen op het moment de dam heel eenvoudig passeren.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De beverdammen zijn dit keer verbazend snel hersteld. De bevers hebben nu meer dikke takken gebruikt.
De waterstanden nu:
Achter de hoofddam: circa 24,84. Sinds zaterdag is het water dus weer 22 cm gestegen. Het peil is nu weer gelijk aan het peil voordat de dam de laatste keer beschadigd was.
Het peil achter de nieuwe dam is nu 24,49. Dat is 3 cm hoger als zaterdag. Maar er lag geen materiaal meer voor de stuw van het waterschap. Ook aan de nieuwe dam was flink gewerkt.
Op de foto's eerst de hoofddam en dan de nieuwe dam.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#384
Ik heb ook nog een bezoek gebracht aan de beverburcht op het eiland. Het blijft twijfelachtig.
Ik kan nu niet zeggen dat de beverglijbaan op de foto recent nog gebruikt is. Ik heb er een paar wilgentakken opgelegd.
Eens kijken wat er nu gebeurd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Het beekje langs het eiland stroomde nu in dezelfde stroonrichting als de beek.
Mogelijk heeft dat te maken met de beverdammen. Nu de dammen net hersteld zijn zal het debiet van de beek in ieder geval tijdelijk afnmenen omdat een gedeelte van het water nodig is om het peil te verhogen.
Ben benieuwd wat er veranderd als het peil achter de dammen weer stabiel is en daarmee ook het debiet van de beek.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

1 november is overigens waarschijnlijk een mooie datum voor een simultaanzitting bij de bevers. Het is dan zowat volle maan, de maan komt vroeg op en gaat laat onder.
Nog bezoekers van dit forum die eventueel mee willen doen?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Norman

Lijkt me heel leuk, maar het is net een beetje te ver rijden voor mij (>200 KM).   :duim:
Als ik nu eens in Limburg op vakantie ben, kan ik dan ook een beroep op je doen?  :angel:

wimtegels

1 november gaat zonder meer niet lukken. Als het doorgaat wordt het 31 oktober of 2 november
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vanmiddag en vanavond weer naar de bevers geweest.
Het peil achter de hoofddam is niet merkbaar veranderd en stond ook vandaag op circa 24,84 mtr.
Ook de nieuwe dam was nog volledig intact. Wat opviel was dat er nauwelijks water overheen stroomde. Het peil achter de nieuwe dam was 18 cm gezakt en stond op 24,31 cm.
Als ik naar de turbulentie in het water kijk, dan lijkt het erop dat er ondergronds water weglekt. Dit kan door een oude ratte of mollengang die steeds verder uitgespoeld is. Er is dus mogelijk een ondergronds riviertje nu. Ik moet dat eens nader onderzoeken. Ook dit zou een vismigratie mogelijkheid kunnen zijn.

De wilgentakken op de beverglijbaan bij de oude burcht op het eiland waren niet verplaatst. Dus hier geen tekenen van activiteit van de bevers.

Vanavond van 18.30 tot 20.30 bij de beverdam gezeten. Het belangrijkste doel was te kijken og het licht voldoende is om alles goed in de gaten te houden. De maan is nu voor 76 % vol. Dit is net voldoende licht voor waarnemingen als je een goede kijker gebruikt. Bij volle maan moet het dus goed kunnen.
Overigens geen bever gezien. Ik kan geen vast patroon in hun activiteiten ontdekken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels