Hoofdmenu

welke aardslak?

Gestart door zakdrager, mei 04, 2018, 02:35:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Ook deze is uit een strooiselmonster van eiken- en Amerikaanse eikenblad (Heumensoord, 28-4-2018). De slak was ca 5 cm.
Ik kom er niet uit met de tabel in de Veldgids Slakken van Bert Jansen en ook niet met plaatjes kijken.

Eerlijk gezegd vind ik hem best wat op de Zwarte aardslak lijken (zie andere post). Alleen is de voetzool spierwit dus dat kan hem niet zijn.

Groet, Henk

Michael_Inden


zakdrager

Dank je wel, Michael. Je komt in ieder geval ergens op uit en dat is al veel verder dan ik kwam. Mijn reactie (voor wat die waard is, niet veel): als ik puur afga op de beschrijving in Jansen klopt het best behoorlijk. ik vind hem alleen niet erg op de afbeeldingen in Jansen lijken en met Google-afbeeldingen kom ik veel exemplaren tegen met een typisch patroon van zwarte banden dat hij toch eigenlijk  ook niet had.

Ik mis bij de Spaanse aardslak ook die witte kiel die me zo aan de zwarte aardslak van de andere post deed denken.

Groet, Henk

Tello Neckheim

Ik denk ook aan Zwarte aardslak, maar dan een juveniel exemplaar. Deze heeft nog niet die lichte band op de zool. De tuberkels zijn te grof voor L. valentiana. Soms heeft een volwassen zwarte aardslak helemaal geen lichte band. De lichte band bestaat eigenlijk uit een uitvloeisel van het pigment in de zool vanaf het lichaam waarbij het midden zonder pigment blijft. Het betreft dus eigenlijk geen lichte band, maar donkere banden, die vanaf het lichaam de randen van de zool bedekken.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

zakdrager

Dat sluit mooi aan bij mijn gevoel dat het dezelfde soort was als de (volwassen) zwarte aardslak uit een andere post. Ik heb er trouwens nog een gefotografeerd, vrijwel identiek aan dit juveniel. Ze komen ook allemaal uit hetzelfde bladstrooiselmonster.

Ik hou het op juveniele zwarte aardslakken.

Groet, Henk

Tello Neckheim

Het is overigens een zeldzame soort voor Nederland, heb je de dieren kunnen terugzetten?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

zakdrager

Hoi Tello,

Ik heb ze inderdaad teruggezet in Heumensoord, al is het niet helemaal op dezelfde plek.

Groet, Henk

Tello Neckheim

Hai Henk,

Dat vind ik tof, ik probeer zelf ook om zeer zorgvuldig met natuur en levende wezens om te gaan. Niet helemaal op dezelfde plaats is niet zo een probleem, als het maar hetzelfde habitat is.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim