Goudplevier of toch Amerikaanse Goudplevier?

Gestart door framegote, februari 08, 2018, 21:33:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

framegote

Vanmiddag zag ik tussen een groep Kieviten een enkele Goudplevier. Wat mij daarbij opviel was de duidelijke wenkbrauwstreep die ik op foto's die anderen van een Goudplevier maakten niet zie. De ANWB fotogids laat wel een vogel zien met zo'n streep, maar dat is de Amerikaanse Goudplevier. Die komt niet vaak hier voor, dus ik zal het wel mis hebben. Toch wil ik graag dat iemand anders daar ook even naar kijkt en zijn/haar mening geeft. De foto's zijn niet zo goed - hij zat een end weg - maar volgens mij zijn ze duidelijk genoeg om een determinatie te doen.
Groet
Frank

frankneijts

Het is een beetje een kunst(je) om met name de illustraties in zulke veldgidsen, ook al zijn ze nog zo goed, met het nodige relativeringsvermogen te bekijken Frank .. B)
Bekijk maar eens wat foto's in de database, dan zul je zien dat zo'n wenkbrauwstreep helemaal niet ongewoon is bij (gewone) Goudplevieren en dat dit in veel gevallen vooral te maken heeft met de (on)scherpte, belichting, houding van de kop tijdens het fotograferen en individuele variatie, bijv.:
https://waarneming.nl/waarneming/view/148232839?_popup=1 (de achterste vogel); https://waarneming.nl/waarneming/view/148237929?_popup=1 en https://waarneming.nl/waarneming/view/148168601?_popup=1
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

framegote

Dank je Frank. De kwaliteit van de foto is natuurlijk van belang, zeker als het om details gaat. Wat mij ook opvalt bij de foto's die je aangeeft is dat het altijd om meerdere vogels gaat. In mijn geval gaat het om doe hts 1 vogel. Tenminste... ik zag er niet meer.
Je zult begrijpen dat ik een beginner ben en - zeker bij niet alledaagse soorten - regelmatig problemen heb met de determinatie. Vandaar mijn vraag.
Groet
Frank

frankneijts

Citaat van: framegote op februari 09, 2018, 01:05:02 AM
Dank je Frank. De kwaliteit van de foto is natuurlijk van belang, zeker als het om details gaat. Wat mij ook opvalt bij de foto's die je aangeeft is dat het altijd om meerdere vogels gaat. In mijn geval gaat het om doe hts 1 vogel. Tenminste... ik zag er niet meer.
Je zult begrijpen dat ik een beginner ben en - zeker bij niet alledaagse soorten - regelmatig problemen heb met de determinatie. Vandaar mijn vraag.

Goudplevier is inderdaad een gezelschapsdier maar in regio's waar de soort zeldzaam is (zoals waar ik woon: Z.O.Brabant) zie je, zelfs op trek, in de meeste gevallen eenlingen of hooguit kleine groepjes. Die eenlingen zoeken dan vaak het gezelschap van verwante soorten: Kieviten dus.
En voor ID-problemen meld je je gewoon op het forum: er zijn hier genoeg mensen die je van harte willen en ook kunnen (..) helpen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'