Is dit een schaalhoren?

Gestart door michiel k, januari 11, 2008, 22:14:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k

De Schaalhoren (Patella vulgata) kon ik op dit forum nog niet vinden. Is dit de eerste, ook al is hij niet in Nederland waargenomen?
Michiel van Kerkvoorde

alegro

CiteerDe Schaalhoren (Patella vulgata) kon ik op dit forum nog niet vinden. Is dit de eerste, ook al is hij niet in Nederland waargenomen?
Een Schaalhoren (Patella sp.) is het in ieder geval, waarschijnlijk ook wel P. vulgata, maar mijn kennis van mariene mollusken dateert van alweer enige jaren geleden en de taxonomie is volop in beweging, dus kan het best zijn dat er tegenwoordig allerlei "nieuwe" soorten worden onderscheiden.

P. vulgata komt trouwens ook in Nederland voor, met name op dijken in Zeeland.
Grüezi mitenand,
Arjan

Date Lutterop

Er bestaan inderdaad meerdere soorten, dus ik zou voorzichtig zijn er een soortnaam op te plakken.

Groet,

Date


alegro

#3
CiteerEr bestaan inderdaad meerdere soorten, dus ik zou voorzichtig zijn er een soortnaam op te plakken.
Ik heb even op deze WWWebsite gekeken. Rond de Britse eilanden komen drie soorten voor, waarvan P. vulgata zowel de algemeenste als de hoogst in de getijdenzone voorkomende soort is. En aangezien de foto een drooggevallen exemplaar laat zien mag je er gerust van uitgaan dat het hem is.
Grüezi mitenand,
Arjan

michiel k

Dank jullie wel.
Ik had gelezen dat het in Nederland (Zeeland) een zeldzame waarneming is. Vandaar dus de toevoeging dat het waarneming uit Engeland was, de Zuidkust, ter hoogte van de New Forest op precies te zijn.  
Michiel van Kerkvoorde


MC

Nee, de soort is de laatste jaren behoorlijk naar het noorden opgeschoven. Vroeger was ie echt van de Delta eilanden vooral, maar ik begreep dat ie al best veel op de Hondsbosche zeewering zit tegenwoordig.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

David Tempelman

hij is zelfs al van Den Helder en Texel bekend, hoewel in wisselende aantallen.
David
met vriendelijke groet,
David